• 1
  • 2
2010-01-24, 19:01
Medlem
Denoms avatar
Vatten, diväteoxid eller vad man nu väljer och kalla det benämns som en färglös vätska både under de åren jag gick i grundskolan, och när jag gick på gymnasiet. Men har den verkligen ingen färg? Är det verkligen möjligt att den är helt färglös?
Citera
2010-01-24, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vatten, diväteoxid eller vad man nu väljer och kalla det benämns som en färglös vätska både under de åren jag gick i grundskolan, och när jag gick på gymnasiet. Men har den verkligen ingen färg? Är det verkligen möjligt att den är helt färglös?

Färgen är transparant. Och vi grundar färgen på färgen på vattnet som färglös alltså transparant.
Citera
2010-01-24, 19:06
Medlem
tjåppes avatar
Ja, det är genomskinligt helt enkelt. Om du tycker att du ser en färg i vattnet så är det nog för att någonting bakom vattnet har den färgen. Då ser det ut som att vattnet är färgat fastän det i själva verket är just genomskinligt.
Citera
2010-01-24, 19:46
Medlem
appe-s avatar
det skall tilläggas att den genomskinliga massan som tycks transparent är just h20, dvs föreningen mellan väte och syre. med det skall sägas att "vatten" innehåller en förbannat massa andra saker.

finns det någon transparent substans där man enkelt kan avskilja orenheter? det vore häftigt att använda fullt solida material där massan består av 100% av den från början kemiska föreningen som gör den transparent. med andra ord, osynlig massa.
Citera
2010-01-24, 20:25
Medlem
Jerka^s avatar
Vattnet är svagt, svagt blått. Det beror på absorptionsspektrat, spridningseffekter och orenheter i vattnet (t ex olika mineraler).

http://www1.lsbu.ac.uk/water/vibrat.html (scrolla ner till det sista diagrammet).
Citera
2010-01-24, 20:39
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
finns det någon transparent substans där man enkelt kan avskilja orenheter? det vore häftigt att använda fullt solida material där massan består av 100% av den från början kemiska föreningen som gör den transparent. med andra ord, osynlig massa.

Massan vore endast osynlig om den befann sig i en atmosfär/vätska av samma densitet.
Citera
2010-01-25, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corall
Färgen är transparant. Och vi grundar färgen på färgen på vattnet som färglös alltså transparant.

Fel, vatten ar som kannt transerant och aven farglost, i ren form sa klart.

Dock kan vi ju konstatera att vattnet ser blatt ut i exempelvis havet, det beror pa att ovriga farger i solljuset har absorberats under tiden som ljuser fardades genom vattnet. Det kan ocksa bero pa reflektion av himelen.
Ibland ser vattnet i haver turkost ut vilket beror pa att det grona ljuset inte har hunnit absorberats, den gronbla fargen kan ocksa bero pa alger och andra organismer i vattnet.

Sitter i Nya Zeeland for tillfallet darav bortfallet av de tre sista bokstaverna i alafabetet.
Senast redigerad av fillle 2010-01-25 kl. 04:02. Anledning: Tillagg
Citera
2010-01-25, 06:28
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carls
Massan vore endast osynlig om den befann sig i en atmosfär/vätska av samma densitet.

Nja, inte riktigt va? Brytningsindex är nog ordet du menar.
Citera
2010-01-25, 11:42
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Nja, inte riktigt va? Brytningsindex är nog ordet du menar.

Olika densitet => Olika brytningsindex.

Däremot vet jag inte om lika densitet medför lika brytningsindex så du har nog rätt.
Citera
2010-01-25, 14:28
Medlem
wzbzs avatar
Som Jerka^ sa: Vatten är svagt blått.
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_of_water
Citera
2010-01-25, 14:45
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Som Jerka^ sa: Vatten är svagt blått.
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_of_water
Se där! Jag har aldrig kollat upp det men varje gång jag har hört att vatten är färglöst har jag tänkt att det vore extremt osannolikt att vatten skulle absorbera alla synliga våglängder precis lika bra.

Här hittade jag en fin liten graf: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wa...n_spectrum.png
Citera
2010-01-25, 17:31
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carls
Olika densitet => Olika brytningsindex.

Däremot vet jag inte om lika densitet medför lika brytningsindex så du har nog rätt.

Om lika densitet inte nödvändigtvis medför lika brytningsindex, betyder det ju att olika densitet inte nödvändigtvis medför olika brytningsindex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in