2010-01-24, 17:20
Medlem
hetfields avatar
Hej!
Har fastnat för Exotic Foods grytbaser, passar perfekt till mina storkok av bönor. Tyvärr kostar de drygt 20:-/burken och min plånbok är rätt tunn för tillfället skulle jag behöva hjälp att härma smaken (priset för ingredienserna kan knappast ligga på över 10 kronor?).

Exempel: Galanga Curry
Kokosmjölk, vatten, bambuskott, jordnötter, olja, citrongräs, galanga, chili, socker, salt, vitlök, limeblad, E621.

Hur ska jag göra?
Citera
2010-01-24, 17:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Hej!
Har fastnat för Exotic Foods grytbaser, passar perfekt till mina storkok av bönor. Tyvärr kostar de drygt 20:-/burken och min plånbok är rätt tunn för tillfället skulle jag behöva hjälp att härma smaken (priset för ingredienserna kan knappast ligga på över 10 kronor?).

Exempel: Galanga Curry
Kokosmjölk, vatten, bambuskott, jordnötter, olja, citrongräs, galanga, chili, socker, salt, vitlök, limeblad, E621.

Hur ska jag göra?
Du ha ju svaret framför dig .

Köp de nämnda ingredienserna, fräs dem i ghee/skirat smör, tillsätt buljong/fond/consommé och kör i mixer. Koka därefter upp en kort stund och red av. Basen skall vara tämligen tjock.

Sjud upp vatten i en djup kastrull, och placera en med basen fylld glasburk med lock i vattenbadet. Sjud i ca 12 minuter. OBS, det får inte vrålkoka för då sprängs flaskburken.

Låt svalna i rumsvärme och förvara i kyl därefter. Håller i månader.

~Paul~
Citera
2010-01-24, 20:18
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du ha ju svaret framför dig .

Köp de nämnda ingredienserna, fräs dem i ghee/skirat smör, tillsätt buljong/fond/consommé och kör i mixer. Koka därefter upp en kort stund och red av. Basen skall vara tämligen tjock.

Sjud upp vatten i en djup kastrull, och placera en med basen fylld glasburk med lock i vattenbadet. Sjud i ca 12 minuter. OBS, det får inte vrålkoka för då sprängs flaskburken.

~Paul~
Alright, det där var nog inget jag skulle kommit på själv direkt.

Hur bör jag fördela vatten och kokosmjölken? Socker?
När jag kokar upp den först, hur bör konsistensen vara?
När du säger att basen ska vara tjock - ska jag då, när jag vill använda den, blanda ut den med nått (vatten?), för att få den att bli som den är i burken?

Du får ursäkta mig om jag ställer dumma frågor, men jag är 100% dålig på att laga mat. :/
Citera
2010-01-24, 20:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Hur bör jag fördela vatten och kokosmjölken? Socker?

2. När jag kokar upp den först, hur bör konsistensen vara?

3. När du säger att basen ska vara tjock - ska jag då, när jag vill använda den, blanda ut den med nått (vatten?), för att få den att bli som den är i burken?

4. Du får ursäkta mig om jag ställer dumma frågor, men jag är 100% dålig på att laga mat. :/
1. När det gäller sötma och sälta så råder jag dig att vänta in i det sista. Dvs, smaka av först när basen är färdig.

2. Kokosmjölken kan du ha i först på slutet. Vattnet kan du addera innan. Tänk då på att du skall ha i kokosmjölken sedan. Konsistensen kan vara tämligen tjock, ungefär som trögflytande lava.

3. Ja, i samband med matlagning så adderar du den till din gryta. Den kommer då per automatik att bli utspädd. Annars är det bara att tillsätta mer kokosmjölk eller buljong.

4. Ingen fara .

~Paul~
Citera
2010-01-24, 20:50
Medlem
hetfields avatar
Citat:
1. När det gäller sötma och sälta så råder jag dig att vänta in i det sista. Dvs, smaka av först när basen är färdig.

2. Kokosmjölken kan du ha i först på slutet. Vattnet kan du addera innan. Tänk då på att du skall ha i kokosmjölken sedan. Konsistensen kan vara tämligen tjock, ungefär som trögflytande lava.

3. Ja, i samband med matlagning så adderar du den till din gryta. Den kommer då per automatik att bli utspädd. Annars är det bara att tillsätta mer kokosmjölk eller buljong.

4. Ingen fara .

~Paul~
Okej, jag tror jag är med på allt nu! Tackar för hjälpen.
Citera
2010-01-24, 21:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Okej, jag tror jag är med på allt nu! Tackar för hjälpen.
NP , bara kul att kunna hjälpa till.

~Paul~
Citera
2010-01-24, 21:42
Medlem
CureMes avatar
Skulle tro att det blir godare, men även dyrare än den inköpta grytbasen.
Citera
2010-01-26, 03:01
Medlem
Citat:

~Paul~

Varför kokar man det i burken?
Citera
2010-01-26, 07:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangeno01
Varför kokar man det i burken?
För att avdöda alla bakterier (sterilisera) i burken. På det viset blir hållbarheten längre.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in