• 1
  • 2
2010-01-24, 02:43
Bannlyst
Ja, som rubriken lyder.. har ett billigt 5.1-ljudsystem från logitech som ja köpte på teknikmagasinet för dryga 800kr. Funkar helt okej! Använde de på min gamla dator och funkade bra, men nu på min nya dator så tycker jag att volymen i de bakre högtalarna är ganska låg. Jag vill nu höja de. Jag vet att de ska gå, för på min gamla dator gick de, man kunde bestämma i procent hur ljudet skall komma ut. Men nu hittar jag inte dem inställningarna på nya datorn :S

Har som sagt logitech
Har vista
och ljudkortet är: Creative SB X -Fi

Vart ska jag gå in, ni får gärna beskriva i detalj! puss på er!
Citera
2010-01-24, 03:12
Bannlyst
EDIT: Hittade vart man ställer in balansen. Men nu kom ja på att de inte hörs något i högtalarna alls, vilket de inte gjort haha :P ja trodde det.. skitsamma. När ja konfigurerar högtalarna så kan man ju testa ljudet i högtalarna, man trycker på varje högtalare och ett fint "pling-i-plong" hörs. Det funkar på ALLA högtalare, alltså borde mitt 5.1-ljud vara rätt inkopplat och fungerande. Men nej nej, när ja väl sätter på musik så hörs de BARA från dem 2 främre högtalarna, och så ska det inte vara. Så säg inte att de bara funkar när man ser på film med 5.1ljud, för de ska funka hela tiden (de har de gjort förut).

Alltså:

Högtalarna fungerar, och är rätt inkopplade, allt är inställt på 5.1-ljud i kontrollpanelen (inte stero alltså).

Men de är bara ljud ur dem 2 främre, kan någon hjälpa?
Citera
2010-01-24, 03:20
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gudfadern-
EDIT: Hittade vart man ställer in balansen. Men nu kom ja på att de inte hörs något i högtalarna alls, vilket de inte gjort haha :P ja trodde det.. skitsamma. När ja konfigurerar högtalarna så kan man ju testa ljudet i högtalarna, man trycker på varje högtalare och ett fint "pling-i-plong" hörs. Det funkar på ALLA högtalare, alltså borde mitt 5.1-ljud vara rätt inkopplat och fungerande. Men nej nej, när ja väl sätter på musik så hörs de BARA från dem 2 främre högtalarna, och så ska det inte vara. Så säg inte att de bara funkar när man ser på film med 5.1ljud, för de ska funka hela tiden (de har de gjort förut).

Alltså:

Högtalarna fungerar, och är rätt inkopplade, allt är inställt på 5.1-ljud i kontrollpanelen (inte stero alltså).

Får du samma fel om du spelar upp musiken i något annat program?
Citera
2010-01-24, 03:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Exabyte
Får du samma fel om du spelar upp musiken i något annat program?

Yes.. verkar som dem bakre högtalarna inte vill alls, för när ja tar bort ljudet helt på dem främre (så bara dem bakre är på) så hörs de inget alls. Men dem funkar ju när ja "testar" dem i kontrollpanelen :S
Citera
2010-01-24, 03:34
Medlem
D_Devils avatar
Jag är också rätt intresserad av en lösning här.
Citera
2010-01-24, 03:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D_Devil
Jag är också rätt intresserad av en lösning här.

gud va mysigt! håller tummarna. Men pallar inte vara uppe längre. puss
Citera
2010-01-24, 03:40
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:

Alltså:

Det du spelar upp har antagligen endast två ljudkanaler,dvs stereo. Detta gäller för internet och de flesta ljudfiler. Prova att spela upp en DVD eller något annat format där 5.1 är valbart. Då bör det fungera.
Citera
2010-01-24, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SarangHae
Det du spelar upp har antagligen endast två ljudkanaler,dvs stereo. Detta gäller för internet och de flesta ljudfiler. Prova att spela upp en DVD eller något annat format där 5.1 är valbart. Då bör det fungera.

grejen är de att de har funkat på min gamla dator med alla 4 högtalare. Så varför skulle det inte göra det på en nyare dator? något som r skumt också är att jag får ljud i dem bakre högtalarna när jag kollar på TV (Har en sladd mellan hörlursutgången på TV:n till "line-in" på datorn så ja ska få ljudet från tv:n i högtalarna. Då funkar alla fyra)
Citera
2010-01-24, 16:20
Bannlyst
Dumt att ingen vet svaret..
Citera
2010-01-26, 00:33
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Dumt att ingen vet svaret..

Har du X-Fi så borde du ha CMSS-3D funktionen. Den fungerar som en upmixer och tvingar ljud med två kanaler till flera.
Citera
2010-01-26, 06:14
Medlem
hasenfrasens avatar
Tanka hem en testfil t.ex. http://www.lynnepublishing.com/surro...round_test.wma och testa om du har ställt in 2.1 eller 5.1 i ljudegenskaperna.
Citera
2010-07-22, 22:44
Medlem
Citat:
grejen är de att de har funkat på min gamla dator med alla 4 högtalare. Så varför skulle det inte göra det på en nyare dator? något som r skumt också är att jag får ljud i dem bakre högtalarna när jag kollar på TV (Har en sladd mellan hörlursutgången på TV:n till "line-in" på datorn så ja ska få ljudet från tv:n i högtalarna. Då funkar alla fyra)

Fick du någon lösning på ditt problem?

Jag har problem med att ljudet enbart kommer ur de två främre högtalarna när jag kopplat min Xbox 360 till datorn genom line-in. Inställningarna i Xboxen är inställda på 5.1 (testat olika) och allt datorljud kommer ur alla högtalare...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in