• 1
  • 2
2010-01-23, 23:49
Medlem
Trays avatar
Varje gång det händer. varje gång hela himmlen lyser upp i ett fantastiskt orange färg så försöker jag ta mej ut innan det försvinner. Jag lyckas väldigt sällan. När jag tagit mej till en bra plats är det försent =S

Jag vill komma åt den där skymningen så att jag själv kan fånga den på bild. men hur?

Vad är orsaken till detta vackra sken. Och går det att förutspå på något sätt?
Måste ju gå o förbereda sej på något sätt tycker jag.

Mvh

//Tray
Citera
2010-01-24, 00:39
Medlem
MoogBeats avatar
Orsaken kallas Rayleigh-spridning. Partiklar i luften sprider ljuset från solen i olika riktningar. Det röda ljuset har minst sannolikhet att spridas och därför når det fram till dina ögon. Sedan är det bra för effektens skull att det inte är helt molnfritt utan att det finns lite moln runtomkring i västlig riktning (där solen går ner) som kan färgas och reflektera ljuset. Det går att förbereda sig genom att vara uppmärksam på väderförhållandena nån timma innan nedgång. För mycket moln skymmer hela nedgången, och för lite moln skapar inte den fantastiska himlen.
Citera
2010-01-25, 04:33
Medlem
Trays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoogBeat
Orsaken kallas Rayleigh-spridning. Partiklar i luften sprider ljuset från solen i olika riktningar. Det röda ljuset har minst sannolikhet att spridas och därför når det fram till dina ögon. Sedan är det bra för effektens skull att det inte är helt molnfritt utan att det finns lite moln runtomkring i västlig riktning (där solen går ner) som kan färgas och reflektera ljuset. Det går att förbereda sig genom att vara uppmärksam på väderförhållandena nån timma innan nedgång. För mycket moln skymmer hela nedgången, och för lite moln skapar inte den fantastiska himlen.

Intressant. Vilka väderförhållande är det man ska vara uppmärksam på då? Förutom att moln är lika med 0% chans. För jag antar att det finns sajter med dessa uppgifter på. men vad är det man ska hålla utkik efter?

Hade ju varit guld om man kunde förutspå dessa vackra nedgångar. Så att man befinner sej på rätt plats i god tid menar jag.

Nån annan som har nått att tillägga?

Detta borde ju ligga i alla fotografers intresse tycker man ju.

Bless
/tray
Citera
2010-01-25, 08:11
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tray
Nån annan som har nått att tillägga?

Var på rätt plats i rätt tid ändå, och ha allting uppsatt och klart (det tar tid, och det är sällan man hinner om man sticker ut när man upptäcker att det ser schysst ut ute).
Blir det vacker solnedgång så är det bara att klicka.
Blir det inte det så kan du åtminstone glädjas åt att du kom ut i friska luften.
Citera
2010-01-25, 10:04
Medlem
Om du har en iPhone kan du kika på en applikation som heter Helios. Sen är det bara att sätta väckarklockan!
Citera
2010-01-25, 14:35
Medlem
ParadisOskars avatar
Hittade inget på SMHI just nu, men dem flesta tidningar står det i väderdelen när solen går upp/ner och då är det bara att placera sig på ett schysst ställe och hoppas
Citera
2010-01-25, 18:37
Medlem
Trays avatar
Källa till när solen går upp/ner : http://home.hia.no/~annebf/IKTknutep...Solensgang.PDF

En jävligt ful sådan men den beskriver iaf det viktiga.

Har en såndär väderprognos widget till både min mac och iphone och idag skulle det vara sol!!!
I 5 jävla timmar jagade jag den där jävla solen. och sen blev det inget vidare resultat ändå. Men som nån sa frisk luft är ju knappast farligt.

Nån som snackade om nån annan iphone app? Beskriv gärna mer.
Citera
2010-01-25, 19:28
Medlem
Helios, det iPhoneprogram som jag nämnde hela två poster uppströms, beskrivs bäst på den video som finns att titta på här: http://www.chemicalwedding.tv/helios.html
Citera
2010-01-25, 23:54
Medlem
Förstår inte riktigt vad du menar faktiskt.
Inte mer än på sommaren.

Får försöka undersöka det här fenomenet lite närmre.

Men jävlars vad sugen jag vart på sommarkvällar nu
Citera
2010-01-26, 09:49
Medlem
sceptics avatar
Vad du behöver är The Photographers Ephemeris, finns att ladda ner gratis på http://stephentrainor.com/tools/ Det är ett program baserat på Google maps, där solens upp- och nergång (och en jäkla massa annat) beräknas för valfri plats och valfritt datum. Alltså var som helst i världen, när som helst på året. Den förutspår inte vädret (moln kan ju vara fina att fota vid solnedgång), men i princip allt annat som behövs. Programmet visar dessutom vilket håll du ska vara vänd åt för att se solen vid upp- respektive nedgång.
Citera
2010-01-28, 16:36
Medlem
Trays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corsendonk
Helios, det iPhoneprogram som jag nämnde hela två poster uppströms, beskrivs bäst på den video som finns att titta på här: http://www.chemicalwedding.tv/helios.html

Underbart! tack ska du ha

Du råkar inte veta om det är ett offline program? jag har ännu inte lärt mej hur man får gps:en i min iphone att fungera utan wifi.
Citera
2010-01-28, 16:37
Medlem
Trays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Vad du behöver är The Photographers Ephemeris, finns att ladda ner gratis på http://stephentrainor.com/tools/ Det är ett program baserat på Google maps, där solens upp- och nergång (och en jäkla massa annat) beräknas för valfri plats och valfritt datum. Alltså var som helst i världen, när som helst på året. Den förutspår inte vädret (moln kan ju vara fina att fota vid solnedgång), men i princip allt annat som behövs. Programmet visar dessutom vilket håll du ska vara vänd åt för att se solen vid upp- respektive nedgång.

också underbart!

Dessa två apps kommer jag punda sönder!

Tack tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in