2010-01-23, 22:38
Medlem
Tjena,

Efter en tids letade efter "Starta nytt ämne" knappen lyckades jag hitta mig fram för att skriva detta!

Hur som helst så misstänker jag att mitt moderkort inte längre fungerar och behöver bytas ut. Detta ser jag då fläkten på processorn är igång under en hög hastighet utan att sänka sin fart (som den normalt gör under en viss tid). Skärmen blir svart och inget verkar fungera.

Så därför är jag nu tvungen att köpa ett nytt moderkort men jag vet inte direkt vilken typ av moderkort jag ska ha... Jag använder ett MS-7125 moderkort med AMD 4400+ processor.

Vilket moderkort bör jag köpa? Har ingen aning om vilket moderkort som är kompatibelt med min processor eller minnen! Vill också tillägga att priset bör gärna ligga mellan 500-700kr och gärna på komplett.se eller webhallen.se

Tacksam för all hjälp!!
Citera
2010-01-23, 22:53
Medlem
hxhs avatar
Jadu, du använder ett socket 939 moderkort för närvarande
Webhallen har ett sådant inne http://www.webhallen.com/prod.php?id=86811
Komplett hade inga alls av den socketen.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1371 där har du de kort som säljs för närvarande.

De är bara köpa de ifrån Webhallen så kommer de fungera prima igen.
Citera
2010-01-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Tjena,

Efter en tids letade efter "Starta nytt ämne" knappen lyckades jag hitta mig fram för att skriva detta!

Hur som helst så misstänker jag att mitt moderkort inte längre fungerar och behöver bytas ut. Detta ser jag då fläkten på processorn är igång under en hög hastighet utan att sänka sin fart (som den normalt gör under en viss tid). Skärmen blir svart och inget verkar fungera.

Så därför är jag nu tvungen att köpa ett nytt moderkort men jag vet inte direkt vilken typ av moderkort jag ska ha... Jag använder ett MS-7125 moderkort med AMD 4400+ processor.

Vilket moderkort bör jag köpa? Har ingen aning om vilket moderkort som är kompatibelt med min processor eller minnen! Vill också tillägga att priset bör gärna ligga mellan 500-700kr och gärna på komplett.se eller webhallen.se

Tacksam för all hjälp!!

Kolla på blocket så hittar du några 939-plankor lite billgare. Sök på "939" under "Datorer & TV-Spel".

/Hast
Citera
2010-01-24, 16:37
Medlem
HerrSeriöss avatar
Jag har en liten fråga så jag lånar tråden lite. "Externa kommunikationsportar", exakt vad menas med det? Visst är det de som finns utanför chassit, till exempel RJ-45, USB och så vidare? Eller har jag missförstått något?
Citera
2010-01-24, 16:56
Medlem
hasenfrasens avatar
Prova först med ett annat nätaggregat och annat grafikkort.

Ditt moderkort från Fujitsu innehåller SLP i BIOS som gör din XP installation föraktiverad. Byter du moderkort lär du installera om Windows - men du kan inte använda dig av din gamla XP-skiva eller dess nyckel.

Släng/sälj dina gamla prylar, köp nya billiga prylar - som är dubbelt så snabba till samma pris. En E5300, GA-G31M-ES2L och 2GB minne får du för ca 1500. Med lite handpåläggning i bios får du upp den från 2.5 GHz till 3.5 GHz med originalfläkten. Det finns moddade bios till ga-g31m-es2l som har SLP och SLIC2.0 samt SLIC2.1 dvs möjligör fabriksaktivering av XP, Vista och Windows 7.
Citera
2010-02-04, 07:48
Medlem
Jävligt konstigt.

Köpte det där moderkortet från webhallen nu men nu verkar datorn inte ens starta överhuvudtaget!

ASRock Socket 939 - Micro ATX NVIDIA GeForce 7050 / nForce 630A MCP (939N68PV-GLAN)

heter moderkortet.

Kopplade in allt, verkade se bra ut. Startar upp datorn, ingenting händer.

Kopplar ur alla kablar, kort och dylikt och även processorn och kopplar in bara själva moderkortet och nätaggregatet (ska vara 2 kablar eller hur? en som har 4 pin och en med många pins som det kommer massa kablar från). Sen så kopplar jag även in dessa kablar som har med startknappen att göra längst ner till höger (dessa med 2 pins typs, eller 2 hål vad man nu kallar det)

Ingenting händer.

Kopplar ur allt fast kopplar nu tillbaka mitt gamla moderkort och kopplar in dessa 3 kablar och vips, datorn startar! Vad kan felet vara med att mitt nya kort inte fungerar?

Tacksam för hjälp!
Citera
2010-02-04, 08:45
Medlem
Det skulle kunna var nätagget. Kanske glapp i det? Har du nära till någon butik som säljer datorkomponenter? Dom brukar väl oftast ha en testgrej för nätagg.

Edit:

Fast då borde ju inte fläktarna gått igång innan du bytte moderkortet... Du kanske hade riktigt otur så både moderkort och nätagg gick sönder.
Senast redigerad av Armson 2010-02-04 kl. 08:47. Anledning: mer text
Citera
2010-02-04, 18:19
Medlem
Ja, men det gamla moderkortet startar när jag kopplar in den... Så det bör väl inte finnas något fel på nätaggregatet.

Alltså med det gamla startar fläktarna och det och även lysdioderna (bara basic cables inkopplade från nätaggregatet).
Med det nya startar inget trots att "basic cables" från nätaggregatet är inkopplade.

Har försökt koppla in alla kablar men inget fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in