2010-01-23, 19:39
Medlem
ja då sitter man här mitt i en separation med 2 barn på 3+8 år och undrar vad som händer. har kollat på en lgh som kostar 6400 kr 90 m2 då ingår motorvärmare samt kabeltv avgift
bostads bidraget är på 600 kr och nu när man blir ensam undrar man ju hur andra klarar sig??
vad har ni andra för budget i månaden , vad måste ni ha i inkomst för att klara er?
Citera
2010-01-23, 20:25
Medlem
Echmechs avatar
7000kr alltså plus minst 3000 på ungarna, 3000 på mat, diverse försäkringar för en tusenlapp, bensin, kanske några 100-lappar på kläder och en delbetalning på datorn och TVn... Inte mycket pengar kvar där... Visst känns det skönt att leva i Sverige och känna att det är så givande att jobba.
Citera
2010-01-24, 00:33
Bannlyst
Har du arbete och barn och du får inte ihop din ekonomi så tror jag att komunen/socialen har "kuratorer" eller vad de nu kallas som du kan boka ett möte med för att diskutera ditt ekonomiskaliv!

Så det finns folk med mycket kunskaper inom dessa områden och jag tror att alla inom komunen/socialen är helt avgiftfritt!

Lycka till och håll i pengarna. Nu blir det ingen "caffe latte" för 37kr utan en liten vanlig svart kaffe för 15kr istället!
Citera
2010-01-24, 13:03
Medlem
fredd4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kstrom
Har du arbete och barn och du får inte ihop din ekonomi så tror jag att komunen/socialen har "kuratorer" eller vad de nu kallas som du kan boka ett möte med för att diskutera ditt ekonomiskaliv!

Så det finns folk med mycket kunskaper inom dessa områden och jag tror att alla inom komunen/socialen är helt avgiftfritt!

Lycka till och håll i pengarna. Nu blir det ingen "caffe latte" för 37kr utan en liten vanlig svart kaffe för 15kr istället!

Soc hjälper alltid med ekonomin om barn är inblandade om jag minns rätt.. det blir snarare termos
Citera
2010-01-24, 18:00
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echmech
7000kr alltså plus minst 3000 på ungarna, 3000 på mat, diverse försäkringar för en tusenlapp, bensin, kanske några 100-lappar på kläder och en delbetalning på datorn och TVn... Inte mycket pengar kvar där... Visst känns det skönt att leva i Sverige och känna att det är så givande att jobba.

Lipsill! Det finns rätt många länder där man får klara sig utan barnbidrag, VAB, möjlighet till bostadsbidrag till barnfamiljer, garanterad barnomsorg m.m. m.m.
Citera
2010-01-26, 22:32
Skriv en lista på alla fasta utgifter och sedan lägger du på en buffert för tuffa månader och oförutsedda utgifter. Sen har du en ganska bra koll på vad allt skulle kosta per månad, sen kan du ju alltid kolla om du kan ta ett billigare tele.abb eller hitta någon annan utgift du kan sänka sen när du har dessa uppgifter kan du boka ett möte med någon "kurator" eller någon på ex din bank som kan hjälpa dig planera din hushållsekonomi. Hoppas du får ihop det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in