2010-01-31, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Bismillah

Kalifen Omar var inte muslim när han slog sin syster, så vad menar du med skamvåld? vad har det med islam att göra?

Vad är det man ska diskutera? Är det Omars tid före islam du vill diskutera?

Jag förstår att islamsk logik säger att han blev en helt ny människa när han blev muslim. För en icke-troende så är inte detta lika självklart.

Jag tycker bara att det är intressant att islam bildades i en miljö av skamvåld. Detta går stick i stäv med vad man brukar säga om att islam inte kan sammankopplas med skamvåld.
Citera
2010-01-31, 12:52
Medlem
Det är något skumt med islam som får dess anhängare att syssla med skamvåld och tex detta:

https://www.flashback.org/t1113557
Citera
2010-01-31, 16:34
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag förstår att islamsk logik säger att han blev en helt ny människa när han blev muslim. För en icke-troende så är inte detta lika självklart.

Jag tycker bara att det är intressant att islam bildades i en miljö av skamvåld. Detta går stick i stäv med vad man brukar säga om att islam inte kan sammankopplas med skamvåld.
Kanske du skulle fundera i termerna att det - återigen - var hög tid för Allah (swt) att påminna människorna om vad Hans väg är?

Självklart kan man bli en bättre människa om man finner en mening med livet och sätter upp mål. Inget konstigt alls.
Citera
2010-01-31, 17:44
Medlem
Grisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn

Och efter 1400 år utmärker sig regionen fortfarande vad gäller skamvåld.
Citera
2010-01-31, 19:18
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grison
Och efter 1400 år utmärker sig regionen fortfarande vad gäller skamvåld.
Om du tänker t.ex. på hedersmord, så var ju det just vad som praktiserades före Islam, och Islam förbjöd. Så lätt att skylla på religionen men svårt att lägga ansvaret på människor. Vanliga visan lite grann, lättare att skylla på någon annan än ta ansvar själv för det man gör - inte sant? Men ha bara i minnet att religionen Islam lär inte så eller det.
Citera
2010-01-31, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Om du tänker t.ex. på hedersmord, så var ju det just vad som praktiserades före Islam, och Islam förbjöd. Så lätt att skylla på religionen men svårt att lägga ansvaret på människor. Vanliga visan lite grann, lättare att skylla på någon annan än ta ansvar själv för det man gör - inte sant? Men ha bara i minnet att religionen Islam lär inte så eller det.

Det beror väl på hur man definierar hedersmord? Vad jag menar är att det går alldeles utmärkt att rättfärdiga mord på avfallna döttrar eller avfallna troende överhudtaget utifrån islams källor.
Citera
2010-01-31, 19:22
Medlem
Grisons avatar
Citat:

Nä, men trots att regionen dominerats av den perfekta religionen islam i 1400 år så är skamvåld fortfarande något som praktiseras av befolkningen där.
Citera
2010-01-31, 19:23
Medlem
Citat:

Snarare tvärtom. Islam förevigade ett tragiskt litet stamsamhälle där klantänket var starkt och spred det ut över världen. Innan islam så minns jag att det var hyggligt folk som levde i mellanöstern och nordafrika och indonesin osv. Sekten hjärntvättade dem dock till att inte lita på någon annan än sin famlij och strukturerna i deras heliga bok var upplagda efter ett sådant synsätt så det bliev natuligt för en miljard människor att ingå i en skamkultur.
Citera
2010-01-31, 19:29
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det beror väl på hur man definierar hedersmord? Vad jag menar är att det går alldeles utmärkt att rättfärdiga mord på avfallna döttrar eller avfallna troende överhudtaget utifrån islams källor.
Ok, säg mig var du hittar det rättfärdigat i så fall. Så kan vi diskutera vidare sen.

Ta bara med före du börjar söka, att avfalla från Islam och vara en dålig muslim är inte samma sak.
Citera
2010-01-31, 19:31
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grison
Nä, men trots att regionen dominerats av den perfekta religionen islam i 1400 år så är skamvåld fortfarande något som praktiseras av befolkningen där.
Och då kan du inte ens fundera på att det handlar om att folk inte lever som de borde och lär?

Så folk gillar uppenbarligen att hålla fast vid 'traditioner' än att följa vad Allah (swt) säger. Det är ju ett val - 'det finns inget tvång i religionen'.
Citera
2010-01-31, 19:32
Avslutad
Citat:
Ok, säg mig var du hittar det rättfärdigat i så fall. Så kan vi diskutera vidare sen.

Ta bara med före du börjar söka, att avfalla från Islam och vara en dålig muslim är inte samma sak.

Skämtar du med mig?

Provocerar du, eller spelar du ovetande?
Citera
2010-01-31, 19:32
Medlem
Citat:

Vadå är det enligt dig bara dåliga mulilmer och inte avfallna som ska avrättas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in