2010-01-26, 18:09
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Samma saker som håller samme Turkiske kirurg borta från områden som Bromma, Djursholm, Lidingö etc. Dessa områden är helt etniskt homogena och har en stark svensk kultur som, tex, denne turk inte identifierar sig med och inte vill bosätta sig bland. GC skulle med all sannolik få samma kultur eftersom den tilltalar exakt samma målgrupp.
Jag skulle gissa på att det kommer GC:n för olika målgrupper: religiösa, politiska, nischade till en viss sport, osv.
På så vis kan man upprätthålla en homogen grupp människor och till stor utsträckning även en etnisk homogen sådan.
Kraven som ställs på de som vill flytta in kan säkert utformas så att föreningen kan acceptera eller neka vem de vill, utan att behöva stå till svars för diskriminering.
Citera
2010-01-26, 18:57
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Behovet av GC i sverige är helt obefintligt. Sverige är fortfarande ett förhållandevis tryggt land att bo i. Det är extremt ovanligt att folk blir rånade i sina egna hem, "carjacking" existerar knappt och kidnappningar av rika personer händer kanske en gång vart tionde år (senaste var väl siba-killen). Sverige har helt enkelt inte de problem som existerar i tex USA, sydafrika eller i sydamerikanska länder, dsv en kriminalitet som är riktad mot rika människor. De människor som GC har som målgrupp bor redan i övremedelklassområden och där är folk jävligt alerta på om det kommer in "främmande" element i området, alla har larmade villor, garage etc. Jag har vuxit i ett sådant område och mina föräldrar bor fortfarande kvar men jag kan givetvis bara tala av egen erfarenhet. Det förekom (och förekommer fortfarande) i princip ingen kriminalitet där. Det bästa sättet att undvika obehagligheter pga att man är välbeställd är att vara disktet och säga vad man vill om GC men diskreta är det minsta man kan säga att de är. Det lär snarare dra till sig riktigt förhärdade brottslingar som inser att de som bor i ett sådant område har så mycket värdefulla saker i sina hem att de känner sig tvungna att bo bakom bevakade murar.
Sverige har inte alls speciellt låg förekomst av otrygghetsskapande brottslighet som stölder, rån och inbrott. Läs på innan du öppnar kakhålet.
Citera
2010-01-26, 20:54
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Samma saker som håller samme Turkiske kirurg borta från områden som Bromma, Djursholm, Lidingö etc. Dessa områden är helt etniskt homogena och har en stark svensk kultur som, tex, denne turk inte identifierar sig med och inte vill bosätta sig bland. GC skulle med all sannolik få samma kultur eftersom den tilltalar exakt samma målgrupp.

Struntprat. Jag är uppvuxen i Lidingö och visst bor det folk med invandrarbakgrund där också, så länge de har en anställning med bra lön så bosätter man sig gärna där. Däremot kan jag garantera dig om att det inte finns en enda Sverigedemokrat i dessa områden utan de är förpassade till förorterna.

Då vissa låter det som att de nya Gated Communities skulle bli en högborg för invandrarkritiker, jag tror att det är just dem som blir utestängda.
Citera
2010-01-26, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Då vissa låter det som att de nya Gated Communities skulle bli en högborg för invandrarkritiker, jag tror att det är just dem som blir utestängda.

Nej det är inte det folk försöker få fram, långt ifrån faktiskt. Det stora problemet är att bland de som är för i princip oreglerad invandring så bor en stor del av dessa i små bubblor redan. Ja det är i regel inte gated communities; men i regel är det långt bort från "mångkulturen".
Citera
2010-01-26, 21:19
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Nej det är inte det folk försöker få fram, långt ifrån faktiskt. Det stora problemet är att bland de som är för i princip oreglerad invandring så bor en stor del av dessa i små bubblor redan. Ja det är i regel inte gated communities; men i regel är det långt bort från "mångkulturen".

Det är mycket möjligt, jag förstår bara inte varför de som far illa av att bo nära invandrare inte kan flytta?
Citera
2010-01-26, 21:44
Medlem
DRPOEs avatar
Är det bara jag som finnner det lustigt/tragiskt att det för ca. 20 år sedan fanns dekaler man kunde sätta på bilen där det stod...
"indianerna stoppade inte invandringen, nu bor de i reservat"
Vi är snart där.
Citera
2010-01-26, 21:53
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Är det bara jag som finnner det lustigt/tragiskt att det för ca. 20 år sedan fanns dekaler man kunde sätta på bilen där det stod...
Vi är snart där.

Det är nog bara du.
Citera
2010-01-26, 21:56
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Det är mycket möjligt, jag förstår bara inte varför de som far illa av att bo nära invandrare inte kan flytta?

Varför skall dom flytta?
Är det inte bättre om det blir en skärpning, så folk slipper fara illa?
Citera
2010-01-26, 21:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Vi är snart där.

Om 20 år så är kanske följande dekal populär i våra grannländer:

"Svenskarna stoppade inte invandringen. Nu bor de i reservat."
Citera
2010-01-26, 22:06
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Varför skall dom flytta?
Är det inte bättre om det blir en skärpning, så folk slipper fara illa?

Varför inte? Saken blir knappast bättre av att de bara sitter och klagar på ett internetforum. Trivs de inte kan de åtgärda det väldigt enkelt, genom att just flytta.
Citera
2010-01-26, 22:29
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Varför inte? Saken blir knappast bättre av att de bara sitter och klagar på ett internetforum. Trivs de inte kan de åtgärda det väldigt enkelt, genom att just flytta.

Min åsikt är att om nyinflyttade ställer till det för dom som bott där längre tid, så är det dom som skall flytta.

Det är tydligen inte din, tror inte vi kommer längre än så...
Citera
2010-01-26, 22:37
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om 20 år så är kanske följande dekal populär i våra grannländer:

"Svenskarna stoppade inte invandringen. Nu bor de i reservat."

Ser ju så ut, å andra sidan ser det ju lika illa ut i våra grannländer, exklusive finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in