2010-01-22, 21:08
Medlem
Nefcairions avatar
Hejsan!

Skulle behöva eran hjälp! Jag har en Imac och laddar ner en del filmer, och då jag flyttade från mor o far för ca 1 årsedan så har de inte tillgång till mina filmer längre!

Tänkte om det finns något smidigt sätt att göra så jag kan fixa alla filmer hemma från mig ladda ner dom och bara göra så dom har något vid sin TV i vardagsrummet som är uppkopplat via internet!

Vad behöver jag? Går det att göra?

Tack på förhand!
Citera
2010-01-22, 21:58
Medlem
systems avatar
Fildela din dator med webdelning och lägg dina filer den mapp som delas ut.
I din router sätter du en Port Forwarding för http som pekar mot din dators interna IP.

Nu kan dina päron surfa till ditt externa IP och få direkt tillgång till det du lagt i din webdelade mapp.
Citera
2010-01-23, 09:05
Medlem
Nefcairions avatar
är en mac mini smidigast eller finns det någon produkt som typ popcon hour lr twix som kan funka så oxå?
Citera
2010-01-23, 10:11
Medlem
Pierrens avatar
Om ni båda inte har väldigt bra uppkopplingar så kommer de gå väldigt segt att dela filerna. De bästa vore väl att köpa en extern disk som du fyller med film och sen har de en typ popcorn hour vid tvn som de kopplar disken till.
Citera
2010-01-23, 15:18
Medlem
Nefcairions avatar
nu är det så att jag inte besöker dom så ofta och vill att de skall kunna få nya filmer....

vad är det bästa och smidigaste sättet?
Citera
2010-01-25, 18:45
Medlem
Nefcairions avatar
ingen som kan ge lätta tips?

läste om VNC är det något bra?

Sätta en billig burk vid deras tv med trådlös uppkoppling!

Föra över 10 dvd filmer på natten och sedan klickar dom igång dom bara i Itunes!?

Är detta det bästa sättet?
Citera
2010-01-25, 18:54
Medlem
flipper1446s avatar
Bättre att du ställer dit en Mac mini. Sedan ser du till att de har Plex eller något annat inlagt så att de bara behöver styra med Applefjärren. Plex filmkatalog ställer du in till samma katalog som Transmission lägger nedladdade torrents i när de är färdiga.

Du sköter nedladdningarna i Transmission via Remote-funktionen (med hjälp av http://code.google.com/p/transmission-remote-mac/ om du inte vill pilla Terminal).

Easy as pie i teorin, har aldrig gjort det själv...
Citera
2010-01-25, 19:30
Medlem
Durkslags avatar
En liknande variant på Flippers idé skulle kunna vara att du delar ut din filmmapp med FTP (i systeminställningar -> Delning).

Sen installerar dina föräldrar en lättanvänd FTP-klient, t.ex. Transmit.
Sen hjälper du dem att skriva in IP-nummer, användarnamn och lösenord för att kunna ansluta till din dator. Spara anslutningen och ställ in så den ansluter varje gång programmet startas.

Nästa gång dina föräldrar vill se en film startar de bara programmet och så ser de en hel lista på alla filmer som finns. Dubbelklicka på filmen de vill se och när den nått 100% startar man bara Front Row/Plex och börjar kolla.

Själva nerladdningen blir i detta fallet idiotsäkert och du behöver inte bry dig om nånting efteråt.
Citera
2010-01-25, 19:59
Medlem
willzors avatar
Enklaste, och billigaste(?) sättet kan ju vara att göra en trevlig visit hos päronen och låta dom bjuda dig på lunch/middag/whatevvah samt att du tar med en externhårddisk på XXX antal GB som du använder som "backup" för dina filmer.. Så kan dom välja och vraka bäst dom vill!

Följer inte dina önskemål, I see that, men det är en billig och enkel lösning.
(Om nu inte päronen bor jätte långt bort..)
Citera
2010-01-25, 20:09
Medlem
Nefcairions avatar
fan vilken fina tips

Snyggast hade vart en Mac Mini, och fått åtkomst till den via min dator!

Bara ladda ner filmerna "konvertera dom i handbrake" gå in på deras dator lägga dom i en film mapp, dra dom till Itunes. borde det funka? Har mac något bra inbyggt man kan komma åt deras "hela" dator. Alltså full acces?

Pris: En ny mac mini?

det här med ftp verkar svårt, mina päron kan alltså inget, jag menar inget! han laddar frivilligt ner virus på sin egna dator hemma och ringer mig så fort någon skriver till han på msn då skärmen börjar blinka!

Jag träffar päronen men orkar inte åka och ge dom filmer bor iof 10 minuter från dom men det är tillräckligt långt för att inte besöka dom så ofta!
Citera
2010-01-25, 20:12
Medlem
flipper1446s avatar
EDIT: 10 minuter, inte 10 meter. My bad.

Om pappsen är datorhandikappad tycker jag att mitt förslag är bäst. Då kommer de att ha en låda vid tv:n som bara fylls på med filmer, och allt kontrolleras av en fjärrkontroll med fåtalet knappar.
Senast redigerad av flipper1446 2010-01-25 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in