• 1
  • 2
2010-01-21, 21:59
Medlem
Don Fadäsos avatar
Jag har vunnit något så märkligt som en hummer (fryst)... och har aldrig lagat något sånt. Jag är i vanliga fall helt ok på att koka makaroner, steka köttbullar och bre mackor så hummern känns mig lite övermäktig.

Ska jag ge bort den till någon glad släktning eller finns det någon som har något bra hummerrecept som till och med jag klarar av? Jag vet inte ens vad man ska käka till hummern. Ris? Sallad? Salta pinnar?
Citera
2010-01-21, 22:03
Medlem
Whitesnakes avatar
Här ska du se

EDIT: Jag röstar på att gratinera den i ugn och äta den som den är! Fruktansvärt gott!
Citera
2010-01-21, 22:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Jag har vunnit något så märkligt som en hummer (fryst)... och har aldrig lagat något sånt. Jag är i vanliga fall helt ok på att koka makaroner, steka köttbullar och bre mackor så hummern känns mig lite övermäktig.

Ska jag ge bort den till någon glad släktning eller finns det någon som har något bra hummerrecept som till och med jag klarar av? Jag vet inte ens vad man ska käka till hummern. Ris? Sallad? Salta pinnar?
Det var många frågor. Nej, man äter inte ris till hummer. Snarare ett gott nybakt vitt bröd. I vissa länder äter man också pommes till.

En hummer kan kokas/ångkokas, gratineras, halstras, stekas, grillas och t o m rökas. Det är du som bestämmer .

~Paul~
Citera
2010-01-21, 22:09
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Vann jag en fryst hummer skulle jag göra hummersoppa!
Citera
2010-01-21, 22:22
Medlem
Rapes avatar
hummburger
Citera
2010-01-21, 22:27
Medlem
Jabberwockys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rape
hummburger

Muhaaaaa, nåja det är sent på kvällen, du är förlåten
Citera
2010-01-21, 22:43
Medlem
Don Fadäsos avatar
Soppa verkar lättast. Det lutar nog mot det. Tack, fiskmånglaren!

Till Whitesnake undrar jag vad detta forumet är till för om man inte får fråga om matlagningstips utan att bli hänvisad till Google.
Citera
2010-01-21, 22:46
Medlem
Bajskaffes avatar
conjacs-flamberad till pasta e mumma för magen. fast det kanske är överkurs
Citera
2010-01-21, 22:49
Medlem
the_demons avatar
Ja, gör soppa eller något i den stilen. För en fryst Amerika-hummer kommer inte göra din första hummererfarenhet något vidare.
Citera
2010-01-21, 22:53
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_demon
Ja, gör soppa eller något i den stilen. För en fryst Amerika-hummer kommer inte göra din första hummererfarenhet något vidare.
Den är från Canada. Är de inte bra där?

Tack för tipset, Bajskaffe! Det lät faktist lite spännande. Kanske lite överkurs för mig även om jag nog hade klarat att koka pastan..
Citera
2010-01-21, 22:57
Medlem
slippys avatar
Lätt hummer..och asgott

Dela hummern på längden.

Bre på lite vitlöksmör. Riv parmesan över och in i ugnen 5-10 min till osten smält.

Klart.
Citera
2010-01-21, 23:10
Medlem
SexyBeasts avatar
Enkelt

Dela hummern
Ta ut köttet
Fräs hackade champinjoner och hummerköttet, tillsätt konjak och bränn av.
Koka morot, selleri och schalottenlök i vitt vin. Reducera och red så att det blir en sås.
Lägg tillbaka köttet och svampen i hummern.
Ovanpå det, din sås.
Riv Gruyereost ovanpå det.
Skjutsa in i ugnen tills gratinerad.

En variant av hummer thermidore, inte alls svår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in