• 1
  • 2
2010-01-21, 21:23
Medlem
Hej!

Min frga baserar sig p rykten att benzo skulle vara fel eller olmpligt att intaga en kvll innan en Ect behandling. Med kvllen innan menar jag fre lggdags normal dos, och att ect behandling sker morgonen efter. Finns det ngot defenitivt teoretiskt som sger att det r fel i kombination under denna tidsram?

Tacksam fr snabba svar, Ect imorgon...

/Kalendarisk
Citera
2010-01-21, 21:26
Medlem
Mandic!s avatar
Hittade lite p google:
http://www.slso.sll.se/upload/Affekt...0vid%20ECT.pdf
Citera
2010-01-21, 21:29
Medlem
adagios avatar
Better be safe than sorry - Avst!
Citera
2010-01-21, 21:42
Nr jag fick ECT s fick jag inte ta mina Iktorivil dagen innan. Drfr att det r inte strmmen i sig som r botande, utan det krampanfall man fr utav det. Rent fysiskt fr man suchinylkollin, vilket hmmar alla muskelrrelser, men det r sjlva kramputlsande grejen i hjrnan som inte br vara pverkad av kramplsande medel, d ger det inte lika bra med effekt.
Citera
2010-01-21, 21:44
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Nr jag fick ECT s fick jag inte ta mina Iktorivil dagen innan. Drfr att det r inte strmmen i sig som r botande, utan det krampanfall man fr utav det. Rent fysiskt fr man suchinylkollin, vilket hmmar alla muskelrrelser, men det r sjlva kramputlsande grejen i hjrnan som inte br vara pverkad av kramplsande medel, d ger det inte lika bra med effekt.
Hur gick det d? Ngon framgng?
Citera
2010-01-21, 22:08
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Hur gick det d? Ngon framgng?
Jod, det gick bra, jag fick Stilnoct fr att kunna sova, d dessa har kort halveringstid o inte r srskilt kramplsande. O jag mdde mycket bttre efter ECT-behandlingarna.

Totalt har jag genomgtt 3 perioder av behandling, med ca 10-12 behandlingar i varje. Senaste var 2006, sen dess har min depression varit nstan helt borta.
Citera
2010-01-22, 08:44
Medlem
Det r fr att det inte ska ske en toleranshjning. Bensodiazepiner ska kunna injiceras omedelbart fr att hva krampanfall.
Citera
2010-01-23, 04:06
Citat:
Ursprungligen postat av Certifierad
Det r fr att det inte ska ske en toleranshjning. Bensodiazepiner ska kunna injiceras omedelbart fr att hva krampanfall.
Nej, det r inte drfr...
Citera
2010-01-23, 11:27
Medlem
Thetawaves avatar
Att man inte ska ta Bensodiazepiner innan ECT r fr att benso hjer kramptrskeln i hjrnan, allts gr det svrare att f fram en kramp. Har man otur kanske det inte gr alls den gngen.

Samma princip som att benso ju anvnds fr att bryta ett epileptiskt krampanfall...
Citera
2010-01-23, 12:50
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thetawave
Att man inte ska ta Bensodiazepiner innan ECT r fr att benso hjer kramptrskeln i hjrnan, allts gr det svrare att f fram en kramp. Har man otur kanske det inte gr alls den gngen.

Samma princip som att benso ju anvnds fr att bryta ett epileptiskt krampanfall...
Under Elchocksterapin, ja. Rent teoretiskt br det inte kunna skada att Bensodiazepiner, beroende p halveringstid.
Citera
2010-01-23, 13:20
Medlem
Thetawaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Under Elchocksterapin, ja. Rent teoretiskt br det inte kunna skada att Bensodiazepiner, beroende p halveringstid.

Det r i alla fall det man lr ut som anledning p lkarprogrammet.... Sen vet jag inte riktigt om det r till 100% enbart den anledningen men.
Citera
2010-01-23, 14:01
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thetawave
Det r i alla fall det man lr ut som anledning p lkarprogrammet.... Sen vet jag inte riktigt om det r till 100% enbart den anledningen men.
Rtt OT, men gr du lkarprogrammet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in