• 1
  • 2
2010-01-21, 21:20
Medlem
Då min förra tråd blev flyttad och det känns väldigt offtopic att skriva där så gör jag en ny.

Jag behöver lite tips så här är mina frågor.

Jag ska ha servern till att lagra Filmer, musik och sånt på. Det jag undrar är vad som är smidigast att köra det på, är det ftp eller?

Och om det är ftp, vilket är det bästa ftp programmet för linux?

Och det går väll göra ftp lösenordsskyddad så man typ skriver in ip på serven ska behöver man logga in?
Citera
2010-01-21, 21:22
Medlem
Skall du köra den hemma så rekomenderar jag samba (om du har windows nätverk)
FTP, om den står borta. Ja det går att göra så man ej kommer in på ftp:n utan lösenord
Citera
2010-01-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snejper
Skall du köra den hemma så rekomenderar jag samba (om du har windows nätverk)
FTP, om den står borta. Ja det går att göra så man ej kommer in på ftp:n utan lösenord
Servern kommer vara hemma men jag ska kunna ansluta mig utan för nätverket, går det med samba?
Senast redigerad av ccmvector 2010-01-21 kl. 21:32.
Citera
2010-01-21, 22:32
Medlem
Krinoss avatar
De flesta ftp-klienter kan även köra över ssh. Om du startar en ssh-server på datorn så kan du överföra filer krypterat och den frågar då om lösenord. Det går dessutom att göra det ännu smidigare genom att använda publika/privata ssh-nycklar så att du inte behöver lösenord men behåller säkerheten.
Citera
2010-01-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krinos
De flesta ftp-klienter kan även köra över ssh. Om du startar en ssh-server på datorn så kan du överföra filer krypterat och den frågar då om lösenord. Det går dessutom att göra det ännu smidigare genom att använda publika/privata ssh-nycklar så att du inte behöver lösenord men behåller säkerheten.
Låter riktigt smidigt Om man inte kör med ssh kan folk då se trafiken mellan datorn och serven?
Citera
2010-01-22, 00:04
Medlem
Arch låter inte som något höjdarval av operativsystem till en server. En server ska ju hellre vara stabil än bleeding edge.
Citera
2010-01-22, 06:37
Bannlyst
Jag håller med föregående, archlinux är inget bra val på server.

Däremot jag en filserver (slackware) med nfs, när jag streamar film till TVn.
Samma server har även samba för att kunna lagra filer i hemmakatalogen.

Tycker inte att jag behöver köra krypterat i mitt eget LAN hemma när jag bara vill streama, utan då gäller prestanda.
Citera
2010-01-22, 07:27
Medlem
Krinoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Låter riktigt smidigt Om man inte kör med ssh kan folk då se trafiken mellan datorn och serven?
Vad jag vet krypterar inte dessa fildelningsprotokoll normalt datan som skickas, men det bör vara möjligt att få dem att göra så om man vill. Om datan inte krypteras kommer vem som helst som fångar upp paketen att kunna se vad du skickar. Risken för det kanske inte är allt för stor, men varför inte vara på den säkra sidan?
Citera
2010-01-22, 08:09
Medlem
Vad tror ni om Debian då? Känner mig rätt hemma i det också

Jag har ju tänkt att ha servern som filserver och lagra all film och dyl.

Är ftp det bästa till det eller? Jag ska även kunna komma åt den utan för lanet.

Vad behöver jag? Måste jag kryptera allt och så?
Citera
2010-01-22, 08:48
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Vad tror ni om Debian då? Känner mig rätt hemma i det också

Jag har ju tänkt att ha servern som filserver och lagra all film och dyl.

Är ftp det bästa till det eller? Jag ska även kunna komma åt den utan för lanet.

Vad behöver jag? Måste jag kryptera allt och så?

mmm debian, i like

Fördelen med sftp är ju just det att det blir krypterat och du behöver bara ha ssh igång (altså inte installera en ftp server)

Dock måste du då använda program som t.ex filezilla för att ansluta med windowsburkar som inte har inbyggd stöd för sftp

Själv kör jag bara sftp då det bara är jag som ska komma åt filerna och lite kryptering skadar inte.

Dock är proftp http://www.proftpd.org/ ganska lätt att installera och konfigurera så den kör mot den lokala datorns användare/lösenord.
Citera
2010-01-22, 09:31
Medlem
Teknistmajjans avatar
Jag håller inte med ett par av dem som påstår att ArchLinux inte är ett bra val av server. Det finns flera alternativ och möjligheter till att få en fungerande server under just den här distron.

Du bör helt enkelt ta den distron du är bekvämast med, allting är möjligt oavsett.
Citera
2010-01-22, 12:43
Medlem
kiimaos avatar
Ska du bara använda servern lokalt hemma så är FTP nog det prestandamässigt bästa valet.
Men om du vill komma åt servern utifrån med SSH så tänk på att det är bara kontrollförbindelsen som blir krypterad, inte dataöverförningen, ifall du använder FTP. Åtminstone så tror jag att det är så det funkar...
SFTP, som redan nämts (och som namet till trots inte är FTP...) är ett bättre val om du vill komma åt filerna utifrån.

Eller så använder du en kombination av båda, och konfar din brandvägg så att FTP servern bara är tillgänglig från ditt lokala nätverk.

Edit: NFS är nog smidigare än FTP insåg jag nu...
Senast redigerad av kiimao 2010-01-22 kl. 13:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in