• 1
  • 2
2010-01-21, 19:54
Medlem
sparvens avatar
Tänkte kolla om någon har koll på hur det brukar ligga till. Jag själv studerar och ska eventuellt flytta ihop med någon som inte gör det. Räcker det att jag som står på kontraktet studerar eller måste båda göra det?

Det är Studentbostäder i Linköping som det främst gäller, men det borde ju vara lika över hela landet.
Citera
2010-01-21, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparven
Tänkte kolla om någon har koll på hur det brukar ligga till. Jag själv studerar och ska eventuellt flytta ihop med någon som inte gör det. Räcker det att jag som står på kontraktet studerar eller måste båda göra det?

Det är Studentbostäder i Linköping som det främst gäller, men det borde ju vara lika över hela landet.

Jag vet att hos SSSB så är det endast den som står på kontraktet som måste studera och det borde vara samma regler för alla studentboenden.
Citera
2010-01-21, 20:18
Medlem
Jane.Does avatar
Jag delade rum med 2 kompisar och bara en pluggade på Göteborgs Universitet och stod på kontraktet. Funkade på SGS studentlägenheter -04 i Gbg så de funkar nog hos dig med.
Citera
2010-01-21, 20:26
Medlem
sparvens avatar
Låter positivt! Har försökt hitta någon information på nätet men har inte haft nån lycka (eller så är jag kass på att googla). Tack för svaren.

Fler erfarenheter?
Citera
2010-01-21, 21:02
Medlem
adagios avatar
Är väl rätt solklart att bara en av er behöver stå registrerad på en lägenhet, således behöver väl inte övriga veta någonting om det?
Citera
2010-01-22, 02:06
Medlem
nollie3flips avatar
Det bryter väl dock mot de flesta student-kontrakt att bo flera i ett studentrum? Större studentlägenheter borde ju dock inte vara något problem att bo icke-studenter i.
Citera
2010-01-22, 06:13
Medlem
Skandiss avatar
När det gäller studentrum är det att motsätta kontraktet om det bor flera i utrymmet. Skulle du bryta mot detta (och hyresvärden kommer på dig) kommer du förmodligen bli vräkt. De flesta hyresvärder har dock inget emot att en kompis sover över någon dag.

När det gäller en studentlägenhet kan du flytta in hur många som helst. Även om bara den som är skriven på kontraktet studerar, så kan du ändå ha 20 kineser som spelar WoW i ditt vardagsrum.
Citera
2010-01-23, 01:32
Medlem
Akiyoshis avatar
Även om hyresvärden skulle ha regler om att alla skulle vara studenter skulle det sannolikt inte vara lagligt med sådana regler. Om du är student så hyr du lägenheten och får inrymma vem du vill där.
Citera
2010-01-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
När det gäller studentrum är det att motsätta kontraktet om det bor flera i utrymmet. Skulle du bryta mot detta (och hyresvärden kommer på dig) kommer du förmodligen bli vräkt. De flesta hyresvärder har dock inget emot att en kompis sover över någon dag.

När det gäller en studentlägenhet kan du flytta in hur många som helst. Även om bara den som är skriven på kontraktet studerar, så kan du ändå ha 20 kineser som spelar WoW i ditt vardagsrum.

SSSB har regler som säger att man inte får bo ihop två kompisar i lägenhet, om kompisen inte pluggar. Däremot är det OK att ha en "sambo" som inte pluggar. Hur de kollar upp huruvida man är "kompisar" eller "sambo" har jag ingen aning om, men jag är nyfiken.
Citera
2010-01-24, 23:22
Medlem
XitEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesen.
SSSB har regler som säger att man inte får bo ihop två kompisar i lägenhet, om kompisen inte pluggar. Däremot är det OK att ha en "sambo" som inte pluggar. Hur de kollar upp huruvida man är "kompisar" eller "sambo" har jag ingen aning om, men jag är nyfiken.

Det är enkelt. De ber din "sambo" suga av dig och får du inte upp den är ni bara "kompisar"
Citera
2010-01-24, 23:26
Medlem
solidaritet_NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XitE
Det är enkelt. De ber din "sambo" suga av dig och får du inte upp den är ni bara "kompisar"
Tur att man får epost dagligen om de där blå pillren.
Citera
2010-01-26, 14:34
Medlem
Akiyoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesen.

Som sagt, hade de försökt få igenom en vräkning pga att man bor med en kompis i lägenhet så hade de gått på pumpen i hyresnämnden. Lätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in