2011-08-19, 10:31
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
"Stockholmsbörsen föll handlöst under den första timmens handel innan raset dämpades en aning"

"Historiskt börsras i Stockholm"

"Tunga fall på Asiens börser"

det ar nagra headlines pa dagens industri.

Visst, om ni tycker det ar billigt att kopa, go ahead, kop pa. Vore intressant att veta vad ni baserar "billigt" pa...
Hur motiverar du att det är dyrt?

Jag håller mig undan börsen nu när det är stormigt men kan ändå se intressanta köplägen. Tar man exempelvis bolag som Betsson ger de just nu en avkastning nästa år på nära 10%. Även i en recession kommer spelbolag ha hög omsättning och mycket talar för tillväxt för Betsson själva. Även bolag som Telia ser bra ut.
Citera
2011-08-19, 10:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester

Jag håller mig undan börsen nu när det är stormigt men kan ändå se intressanta köplägen. Tar man exempelvis bolag som Betsson ger de just nu en avkastning nästa år på nära 10%. Även i en recession kommer spelbolag ha hög omsättning och mycket talar för tillväxt för Betsson själva. Även bolag som Telia ser bra ut.
Om en hel handelsplats har gjort en nedvärdering av en akties värde från en dag till en annan så kan man ju fundera på vad det innebär. Min slutsats är inte "nu är det billigt".
Citera
2011-08-19, 10:52
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Tar man exempelvis bolag som Betsson ger de just nu en avkastning nästa år på nära 10%.

Hur vet du det?
Citera
2011-08-19, 12:10
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Hur vet du det?
Vet gör man förstås aldrig utan facit i hand. Men estimaten diffar generellt inte alltför mycket på en sådan verksamhet på två kvartals sikt.
Citera
2011-08-19, 12:28
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om en hel handelsplats har gjort en nedvärdering av en akties värde från en dag till en annan så kan man ju fundera på vad det innebär. Min slutsats är inte "nu är det billigt".
Fast nu tolkar jag som att du menar att man ska följa flocken vilket som bekant sällan är den rätta vägen att gå.
När jag hursomhelst tittar på siffrorna och utsikterna för vissa framförallt defensiva bolag tycker jag det ser attraktivt ut. Egentligen så enkelt. Makroekonomiskt är det fruktansvärt svårt läge, kanske går hela finansiella systemet kaputt men min bedömning är dock att så inte kommer ske. Jag väntar ett tag till med att gå in men jag är övertygad om att det kommer gå bra på åtminstone ett par års sikt för dessa bolag.
Citera
2011-08-19, 12:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Fast nu tolkar jag som att du menar att man ska följa flocken vilket som bekant sällan är den rätta vägen att gå.
När jag hursomhelst tittar på siffrorna och utsikterna för vissa framförallt defensiva bolag tycker jag det ser attraktivt ut. Egentligen så enkelt. Makroekonomiskt är det fruktansvärt svårt läge, kanske går hela finansiella systemet kaputt men min bedömning är dock att så inte kommer ske. Jag väntar ett tag till med att gå in men jag är övertygad om att det kommer gå bra på åtminstone ett par års sikt för dessa bolag.
Nej. Jag menar grovt uttryckt att om jag slår på datorn och ser att en aktie sjunkit kraftigt så tänker jag inte "nu är det billigt". Jag tänker att nu har massor med aktörer på marknaden kraftigt nedvärderat den aktien. Och jag försöker svara på frågan, varför då? När jag har svarat på den frågan kanske jag kommer fram till slutsatsen att nu är aktien billig (eller dyr).
Senast redigerad av Madagascar 2011-08-19 kl. 12:39.
Citera
2011-08-19, 12:43
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Om Betsson har rasat mycket och det är som du säger (eller inte rasat och hållit emot oavsett sentiment?) så är det ju grymt. Mycket bättre än vad räntan lär vara och inflationsskydd.

Ut med allt som har någonting alls med konjunkturen att göra. Spel och energi har väl något med den att göra, men mindre. In i vad som nu inte har det. Läkemedel?
Citera
2011-08-19, 12:46
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddag
Det är ju tack vara kortsiktiga idioter som börsen går ner... jag antar att folk bara sprider massa dynga för att få ner priserna på aktier, eller har jag missat något? Tror folk att USAs ekonomi ska gå under eller? Verkar som Aftonbladet gör ett bra jobb att skrämma upp alla svennar.
Det är ju tack vare kortsiktiga idioter den gick upp också.

Om alla var brutalt långsiktiga borde den ju ligga på någon slags medelvärde ;D
Citera
2011-08-19, 12:49
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartledsen
Om jag äger ett bear-certifikat utgivet av t.ex. Handelsbanken så är det enda sättet jag inte får mina pengar (alltså vad nu certifikatet är värt när jag säljer) är om Handelbanken går i konkurs. Korrekt?

Många förespråkar att sälja av sina aktier och ligga likvid. Varför köper dessa inte bear om de är övertygade om nedgång? Är det bara av feghet (de är inte säkra på att det faktiskt inte kommer gå ned) eller är det något annat de fruktar?

Edit: Det är inlägget skulle hamna i frågetråden men jag skrev i fel flik. Sorry!
Det handlar nog mest om "feghet", en nackdel med björnar är ju dock att det är en förlustaffär över tiden.

Börsen har ju en drift på typ +7(10?)% per år + att du betalar ränta på de lånade aktierna (+ att prissättningen på belånade varianter är helt uppåt väggarna och att du därför förlorar på volatilitet.)

Så under normala omständigheter och på lång sikt så förlorar du ju på björnar. Du förlorar inte på att ligga likvid.

Däremot om du spekulerar rätt kan du ju göra mer pengar på björnar.
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Detta star pa aftonbladet idag ”Sitt still i båten”. Ni som har varit med i gamet ett tag horde samma mantra som under it-kraschen ...hela vagen ner tills Framfab (ni flesta vet sakert inte vad det ar) och andra IT-aktier inte var varda ett skit. Samma sak under finanskraschen 2008 - da hette det "aktier ar billiga for de tjanar sa bra med pengar, kursen kan inte ga ner sa mycket"
Ni kommer hora samma sak varje krasch av alla de som sitter pa langa positioner och behover nagon idiot som koper upp deras skrap
+1a

Dessutom är det ju så att rekar man lång så har man ju oftare rätt än om man rekar kort. Långsiktigt. (Och ja, ser man till hur snabba nedgångarna brukar vara mot uppgångarna även procentuellt tidsmässigt.)
Senast redigerad av annanmedlem 2011-08-19 kl. 12:52.
Citera
2011-08-19, 17:31
Bannlyst
Tur jag har kvar mina nokia-aktier. Finländarna går emot strömmen och stiger idag och har stigit över 7% senaste veckan
Citera
2011-08-19, 18:29
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktzoda
Tur jag har kvar mina nokia-aktier. Finländarna går emot strömmen och stiger idag och har stigit över 7% senaste veckan

Frågan är väl var du köpte de :-)

Nokia gick ju upp när Motorola skulle bli utköpta av Google. Men inte så troligt att någon köper Nokia kanske, nu när de har samarbete med MSFT.
Citera
2011-09-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Tekniskt?

Men det är lugnt. Det är helt säkert köplägen i avanza zero o kappahl. Och fonder noterade i dollar.

(sarkasm. Och nej. Det är inget emot dig personligen magban. Men ingen av dem trendar ju i rätt riktning och risken är ju att du har fel.)

Gissa om jag lider eller stornjuter just nu?

Kör upp din sarkasm nånstans där solen inte lyser och inse att TA inte alltid är metoden.

Kan även avslöja att mina dollarinvesteringar föll väl ut och att jag är mer än nöjd.

Edit: Har köpt på mig KappAhl aktier och tipsat om dessa vilket "annanmedlem" tyckt är idioti. Har även svarat i trådar angående valutarisker vilket triggat "annanmedlem" då valutarisker vid fondköp inte existerar enligt "annanmedlem". Har även tipsat om att köp i dollar var lukrativt då kursen var nere på 5,2kr vilket enligt "annanmedlem" var vansinne. Själv sålde jag på 5,6kr och är mer än nöjd.

Att jag börjat köpa på mig index/sverigefonder ses också som vansinnigt i "annanmedlem":s ögon... Hur det går med dem får framtiden utvisa.

Anledningen till att jag skriver detta är att "annanmedlem" har som vana att nämna mig och mina inlägg i trådar oavsett om jag skrivit något eller ej.
Senast redigerad av Magban 2011-09-09 kl. 14:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in