xact bear 2 ja.. hade den tanken denna morgon, men la ner den när jag såg öppningskursen trissas upp till 8% över gårdagens stängning. Känns inte som jag tänker ge mig in i den här orkanen längre..
Jag pratade med en person nyss som jobbar med näringslivsanalyser i Sverige och EU. Personen menar att det i horisonten finns en risk att även Frankrike dras in i de ekonomiska problemen på samma sätt som Spanien, Italien och Grekland. Tyskland ser h*n som en starkare ekonomi där inte samma scenarion föreligger.
Effekterna av det som händer nu kommer kännas länge då även om börser på sikt sakta går uppåt så är det ett oerhört tapp som skall hämtas hem och det kommer ta TID.
Har nu gått ned runt 2,5% under året, antingen ligger jag kvar i Indonesien, Thailand och Malaysia eller går jag emot likvid eller i någon annan räntefond som ger mig lite mer avkastning mot en lite högre risk.
På förlorarsidan just nu inom Small Cap så ligger ju alltså spannet inom top40 mellan -25% till -7%.
Inom Large Cap är tappet "bara" hälften, cirka -10% till -2.5%
Vad säger detta egentligen? Eller är det såhär i alla upp och nedgångar? Har inte tänkt på det tidigare..
Jag kan tycka att rent logiskt sett så borde dessa listor ligga mer i balans om man ska påstå att folk flyr börsen som helhet i panik. Känns mer som om man flyr en viss typ av bolag, och en viss typ av sektorer.