Om allt som nu händer framför dem, alla intryck är projicerade mentalt.
Det finns inget medvetande förutom ens egna. Vad händer då efter döden om vi frågar en solipsist?
Om allt som nu händer framför dem, alla intryck är projicerade mentalt.
Det finns inget medvetande förutom ens egna. Vad händer då efter döden om vi frågar en solipsist?
Alla projektioner och därmed världen upphör att "existera".
Tror man på döden som solipsist? De enda upplevelserna man har av döden är när man bevittnar hur andra går bort, och om dess "andra" bara är hjärnspöken, så varför utgå från att man själv kommer gå samma öde tillmötes? För någon speciellt tillförlitlig analogi är det ju knappast.
Skulle jag vara solipsist skulle jag nog tvärtom utgå från att jag skulle leva för evigt. Att jag, och således hela universum, skulle försvinna en dag skulle kännas konstigt och ologiskt. Jag menar hur projicera fram sin egen död?
Det finns flera olika sorters solipsism, men jag antar att TS syftar på solipsism i ontoligisk mening. Alltså att den enda som existerar är du och dina upplevelser, inget annat.
Tror man på döden som solipsist? De enda upplevelserna man har av döden är när man bevittnar hur andra går bort, och om dess "andra" bara är hjärnspöken, så varför utgå från att man själv kommer gå samma öde tillmötes? För någon speciellt tillförlitlig analogi är det ju knappast.
Skulle jag vara solipsist skulle jag nog tvärtom utgå från att jag skulle leva för evigt. Att jag, och således hela universum, skulle försvinna en dag skulle kännas konstigt och ologiskt. Jag menar hur projicera fram sin egen död?
Förstår inte hur solipsism i den bemärkelse du framhäver har några anhängare. Vilka fler grenar inom solipsismen förekommer?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!