2004-02-19, 13:16
Medlem
Jag undrar ifall någon vet vad man får för straff/böter etc. om man kör en tung motorcykel fast man bara är 20 år?
Fick reda på på körskolan att man måste ha haft körkort för lätt mc i 2 år innan det automatiskt blir "uppgraderat" till tung-mc-kort!
Min fråga är: Vad får man för straff om man nu skulle bli stoppad av snuten å de visar sej att du är 20 år och har kort för lätt mc, men kanske glider omkring på en R1??

Någon som har uppfattning om sånt?
Citera
2004-02-19, 13:30
Medlem
rebbans avatar
Enligt vad jag har hört av nån polis förut så är det olovlig körning dvs ditt körort kan dras in.
Citera
2004-02-19, 13:38
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavi
Jag undrar ifall någon vet vad man får för straff/böter etc. om man kör en tung motorcykel fast man bara är 20 år?
Fick reda på på körskolan att man måste ha haft körkort för lätt mc i 2 år innan det automatiskt blir "uppgraderat" till tung-mc-kort!
Min fråga är: Vad får man för straff om man nu skulle bli stoppad av snuten å de visar sej att du är 20 år och har kort för lätt mc, men kanske glider omkring på en R1??

Lätt MC-kort uppgraderas inte automatiskt. Du kanske tänker på att det vanliga MC-kortet bara gäller upp till 500cc de första åren?

Kör du ett fordon som du inte har behörighet för räknas det som olovlig körning.
Citera
2004-02-19, 14:00
Medlem
kanske va jag som förklarade dåligt men, vad jag menade va ett tungt-mckort fast med "begränsning" dvs hojen får inte ha en effekt som överstiger 25kw....så va de=) beskrev det lite fel från början...blir straffet fortfarande olovlig körning om man kör en hoj som har en högre effekt?
Citera
2004-02-19, 18:35
Medlem
Stonecakes avatar
Som "Capone" skrev.

"Kör du ett fordon som du inte har behörighet för räknas det som olovlig körning."

Alltid!
Citera
2004-02-19, 20:53
Medlem
straffet för en sådan handlig är? (inte för att jag ska göra ngt sånt men är nyfiken )
Citera
2004-02-19, 22:10
Medlem
rebbans avatar
Citat:
straffet för en sådan handlig är? (inte för att jag ska göra ngt sånt men är nyfiken )

Bör va indraget körkort
Citera
2004-02-20, 01:03
Medlem
Azraels avatar
Första gången indraget körkort + böter.
Tar de dig igen så blir det grov olovlig körning och då kan det även bli fängelse samt att de kan konfiskera fordonet. Även om det inte är din hoj.
Citera
2004-02-20, 01:13
Medlem
Damericuss avatar
Citat:

Plocka bort reggskylten på en R1, då är det ju bara att sticka om polisen vill prata.
Citera
2004-02-20, 02:38
Medlem
jo de har du rätt i, damericus... så kan man oxå göra... om man vill va lite "bad"
Citera
2004-02-21, 13:22
Medlem
Damericuss avatar
Det funkar iaf i Jämtland för här har polisen inte tillräckligt med resurser för att skicka ut bilar till att blockera vägar. Och polisen får inte vara inblandade i biljakter om hastigheten hamnar på sådanna hastigheter att liv sätts på spel. Skulle tro att dom släpper vid 200.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in