• 1
  • 2
2010-01-21, 03:50
Medlem
Hej,

Jag har en katt och någon gång ibland, oftast till helgen när jag själv tar mej några groggar, brukar jag ta fram en sprayflaska kattmynta till min katt så hon också får nåt lite extra. Hon älskar det verkligen. Katten är snart ett år.

Men det är en sak jag börjat fundera över. Min katt slicker nämligen i sig den här vätskan. Hon har gjort det sen jag köpte kattmyntan för ungefär en månad sen. Kan katten ta skada av att slicka i sig för mycket kattmynta eller är det ofarligt?

Hoppas att det är någon katt- och kattmyntakunnig person här som kan svara på frågan.

Mvh

Wernbloom
Citera
2010-01-21, 03:56
Medlem
Mona700s avatar
Jag brukar spraya på hallmattan. De älskar att rulla i det. Men hälller du så mycket så den kan slicka i sig ?
Citera
2010-01-21, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mona700
Jag brukar spraya på hallmattan. De älskar att rulla i det. Men hälller du så mycket så den kan slicka i sig ?

Nej, jag sprayar jag också men katten rullar inte i det förrän efter en lite stund utan börjar först med att slicka där jag har sprayat. Den slickar och slickar i kanske 15 minuter och sen börjar den rulla runt och hoppa som en tok. Jag vet inte, min katt kanske är lite speciell. Har dock inget att jämföra med då jag aldrig sett någon annan katt få kattmynta.
Citera
2010-01-21, 04:09
Medlem
Hedulens avatar
Nej, det är mer eller mindre helt ofarligt...
Citera
2010-01-21, 04:36
Medlem
Typoopies avatar
Det är som ett feromon för hankatter, så de reagerar som om det vore en honkatt..
Kattmynta är en medicinalväxt och är i princip ofarlig att äta. Det är inte värre än att den rengör hela kroppen med tungan dagligen.
Citera
2010-01-21, 08:17
Medlem
Jag vet inte vart ja kommer ihåg det ifrån.
Men när katten sniffar/inandas kattmyntan så ger det effekten uppåttjack (glad, flamsig), när katten äter kattmyntan så ger det effekten nedåttjack (slö, slutar bry sig).
Citera
2010-01-21, 08:36
Medlem
Marlboromans avatar
Har har ni "höga" missar Och dom käkar kattmyntan så det lär vara lugnt

http://www.youtube.com/watch?v=J5Xrcp6k8VE
Citera
2010-01-21, 09:36
Medlem
InkMeBabys avatar
Min katt älskar att slicka upp kattmyntan och han mår finfint än idag.
Citera
2010-01-21, 11:33
Medlem
Jag brukar köpa själva bladen istället för sprayflaskor. Finns att köpa i nästan vilken zooaffär som helst.

Jag lägger lite i badkaret för att inte få det i hela lägenheten. Jösses vad hon slänger runt i det. Hon både sniffar och äter det och hon har aldrig mått dåligt av det.

I naturen äter katter kattmynta som växer vilt. Ganska kul att alla kattdjur beter sig likadant, oavsett storlek, när dom får tag i en kvist. Lejon och tigrar blir som små tamkatter
Citera
2010-01-21, 14:07
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag har odlat några plantor själv för kattens skull. Så färsk på sommarhalvåret, torkad på vintern. Som torkad skräpar den så man får tänka på var man använder det (badkaret är säket OK) Men så finns ju sprayen att köpa. Vi har alltid använt den till just leksakerna som blir intressantare än vanligt. Har man torkad så lägger man den i en burk och lägger ner leksaksmöss o. dyl i burken.

Men det är olika på olika katter faktiskt. Vår förra var måttligt intresserad. Den före älskade det - fick det bl.a. först som "lördagsgodis".

Katter som går ute där det finns kattmynta har troligen fått tillräckligt av det goda - dom brukar inte vara så intresserade - i så fall hade jag knappast fått ha mina plantor i fred. (det fungerar också som en blomma om än inte så jättepopulär, men i en blandad rabatt passar den bra. Det är små blå blommor i toppen av kvistarna)
Mvh
Citera
2010-01-21, 15:51
Bannlyst
Beställde precis kattmynta frön som jag tänkte odla upp inomhus då jag har en
400wMH lampa till mina kaktusar och tomat plantor.
Har bara kört med torkad mynta till katterna innan.
Ska bli kul att se hur dom diggar den färska.

mvh
Citera
2010-01-21, 16:14
Medlem
guttersluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandi1234
Jag vet inte vart ja kommer ihåg det ifrån.
Men när katten sniffar/inandas kattmyntan så ger det effekten uppåttjack (glad, flamsig), när katten äter kattmyntan så ger det effekten nedåttjack (slö, slutar bry sig).

Jag vill inte vara en besserwisser eller så men den där jämförelsen var inte mycket rätt i.

Effekten för katter kan jämföras med effekten cannabis för människor. Sniffa är som en sativadominerad cannabis-strain vilket är ett slags uppåtrus och äta så är det som en indicadominerad strain som är lite neråt.

OnT:

Det har hänt att min katt har fått så mycket att han tuggar och dreglar som om han tuggade fradga men efter att ha läst på samt sett någon video så verkar det tämligen harmlöst för kattens psykiska och fysiska hälsa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in