• 1
  • 2
2004-02-19, 10:57
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...435532,00.html

"En 34-årig man, som bara timmar tidigare släppts från ett mentalsjukhus, har anhållits som misstänkt för mordet."

Hmm... jag som tyckte jag var knepig?
Citera
2004-02-19, 11:28
Medlem
AnkBanks avatar
Aftonhoran kan inte ens sin film-historia...

Polisen tror att 34-åringen kan vara verklighetens Hannibal Lector.
I Hollywoodfilmen ”Hannibal” steker Lector, spelad av Anthony Hopkins, sitt offers hjärna.

Han heter väl för fan Lecter i efternamn! :mad:

Maila till Johan Edgar och klaga
xxxxx.xxxxx@aftonbladet.se
Citera
2004-02-19, 12:01
Medlem
-luftwaffe-s avatar
sheezsh....måste lukta jävligt i hans kök
Citera
2004-02-19, 15:17
Medlem
Sun Rulers avatar
Mmm det vattnas i munnen
Borde inte den här tråden ligga under mat
Citera
2004-02-19, 16:50
Medlem
Tjur-hjärna lär ju vara en delikatess. Kanske inte är så stor skillnade på smaken?
Offret är ju en man, precis som förövaren, så han kanske missuppfattade begreppet tjur?
Citera
2004-02-19, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Borde inte den här tråden ligga under mat

Jao! Flyttas från Krim & Juridik till Mat (lustig twist, va?)

Frågan är om jag får smisk av Jena nu..
Citera
2004-02-19, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lilo
Jao! Flyttas från Krim & Juridik till Mat (lustig twist, va?)

Frågan är om jag får smisk av Jena nu..
Säkerligen. Annars ställer jag gärna upp med en fast och disciplinerande hand Nej då, människor är väl också mat, så den här tråden passar nog bra här.
Citera
2004-02-19, 22:27
Medlem
Fet-Everts avatar
Kul med seriösa debatter. Möjligen kunde tråden flyttats till ett annat forum än just mat och dryck, men vad fan! Nu är den här.

Med anledning av det undrar jag vilket vin som med fördel avnjutes till nystekt människohjärna? I övrigt låter det som en spännande rätt för en person som jag som tryckt i mig alldeles för mycket gåslever under det sista året.

När vi sedan diskuterat de kulinariska aspekterna, kanske Lilo eller någon annan moderator kan se till att denna tråd flyttas tillbaka till kriminologi och juridik så att vi kan diskutera hur denna typen av kriminalitet egentligen kan uppstå. Är vi (England och Sverige) alldeles för dåliga på att ta hand om våra psykiskt sjuka, vilket medför att risken för denna typ av brott ska begås, ökar?
Citera
2004-02-19, 22:39
Medlem
Med tanke på att hjärna är rätt så knepigt att laga till lär det nog mest ha varit en vidbränd gegga i den där londonbaserade stekpannan.

Hjärna innehåller ju mestadels fett och vatten, och är därför rätt så lös i konsistensten när den är färsk -hårt vispad grädde, med litet sytrådar igenom som får representera de större ådrorna och hinnorna är en bra approximation. För att kunna använda hjärna i matlagning bör man först låta den ligga i kallvatten tillsatt med något vinäger ett par timmar för att dra ut allt blod, varefter man tar upp den, förväller den försiktigt i sjudande vatten under cirka femton minuter, varefter man tar upp den, låter den rinan av i silduk, rensar den på alla grövre ådror, senor och blodlevrar man kan hitta, och därefter låter den sjuda ytterligare åtminstone 30 minuter, varefter de tas upp och får rinna av.

Skall man nu, som de olycksalige kannibalen, steka sin hjärna, kan man lämpligen skiva den i ganska tjocka skivor (1½-2 cm) och lägga dem i försiktig press över natten mellan exempelvis två skärbräden. Därefter vänder man skivorna i mjöl, uppvispat ägg och slutligen fina smulor av ljust bröd, och steker dem på måttlig värme i smör tills de får en fin gyllenbrun färg. Eftersom hjärna är rätt så fet och mäktig mat brukar man ofta servera den med någon syrlig sås, exempelvis en Marchand du Vin-sås på schalottenlök, rödvin och litet kalvfond.

En klassiker från det borgerliga svenska köket var att göra kroketter av hjärna, d v s finhacka den förvällda hjärnan, blanda med litet mjöl och uppvispat ägg (eller en bastant klassisk pate au choux, i princip en vit sås/bechamel som har gjorts så tjock att den är som en smet och sedan tillsatts uppvispade ägg) till en smet, rulla små bollar i ströbröd och sedan fritera. "Serveras med skarpsås eller majonnässås och lämpar sig utmärkt till finare middagar"

Har man nu inte tillgång till "Long Pig" brukar kalvhjärna eller lammhjärna vara ett utmärkt alternativ.
Citera
2004-02-19, 22:48
Medlem
Karnibalen kommer få galna ko sjukan. Rätt åt han.
Citera
2004-02-19, 23:19
Medlem
Fet-Everts avatar
Tack Egil för de fina tipsen vad beträffar tillagning av delikatessen. Det viktiga för mig, på grund av mitt judiska ursprung, är att objektet är slaktat på äkta koscher-manér, dvs. genom att halsen skärs av utan bedövning och att vederbörlig tappning på blod sker.

För övrigt undrar jag om det inte möjligen går att plommonspäcka hjärnan och steka den på traditionellt sätt i ugnen, som vilken stek som helst. Jag skulle uppskatta att det blev lite mera husmanskost över det hela.
Citera
2004-02-20, 00:04
Medlem
Mysharrys avatar
Salig källarmästare Cattelin (som ansåg att namnet skulle uttalas "katt-lään", som på franska) serverade en berömd kalvhjärna på sin krog "Cattelin". Fast det var ju före BSE. Lär ha varit gott. Fast visst åt väl Lector sin kompis lever? Med en god Chianti? Finns det andra än goda Chianti förresten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in