• 1
  • 2
2010-01-20, 23:43
Medlem
bluespot13s avatar
Jag finner stor tillfredsställelse av att hitta många jämlikar på denna sajt. Jag har alltid känt mig något avvikande från övriga människor i min umgängeskrets och andra samhällsmedborgare.

Ofta finner jag mig i sociala sammanhang dold för vissa diskussioner eller håller tyst om personliga åsikter, främst för att inte skapa onödiga konfrontationer eller dåligt stämning.

Förvisso kanske jag är något feg av mig men brukar samtidigt aldrig se någon anledning att börja bråka med folk som ändå aldrig kommer kunna övertalas.

Forumets medlemmar har, med undantag givetvis, ganska likartade åsikter om politik, jämställdhet, invandring eller filmer för den delen.

Är det folkets sanning som kommer fram under förmånen att vara anonym eller är vi helt enkelt missanpassade individer som skyr den offentliga världen för att hitta egna kryphål att göra oss hörda?
Citera
2010-01-20, 23:49
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Jag tror att de flesta här utnyttjar anonymiteten till att få lufta sina riktiga, icke-politiskt korrekta åsikter, något de inte vågar/har möjlighet till i verkliga livet. En slags frizon.

Jag tror dock inte att Flashback är särdeles representativt för samhället i stort, men en viss del av det i alla fall. Sedan får du ju tänka på att alla inte delar dina åsikter heller, finns nog många som är här för andra forum än t.ex. I&I.
Citera
2010-01-20, 23:57
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Ser inte FB som representativt för samhället i stort. Dock så är FB representativ för den stora delen av samhällsmedborgarna som är för fega att ta diskussionen utanför forumet, och för dem som inte fritt på grund av lagar som hets mot folkgrupp, diskriminering etc.

Så på sätt och vis kan man svara både jag och nej på din fråga. Frågan är dock om din fråga skall besvaras ur ett makro, mikro eller klusterprespektiv.
Citera
2010-01-20, 23:58
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Måste även tillägga att Flashback är en slags motpol till politiskt korrekta media, en sista fristad för åsikter som är avvikande normen. Det tror jag lockar många, som, för att ta ett exempel, är trötta på att ständigt anklagas för att vara rasister, bara för att de är kritiska mot invandringen.

EDIT: Det var kanske det jag sa i mitt inlägg ovan, fast med andra ord. Jag är nog lite trött.
Senast redigerad av JazzIsNotDead 2010-01-21 kl. 00:01.
Citera
2010-01-21, 00:10
Medlem
bluespot13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Jag tror att de flesta här utnyttjar anonymiteten till att få lufta sina riktiga, icke-politiskt korrekta åsikter, något de inte vågar/har möjlighet till i verkliga livet. En slags frizon.

Jag tror dock inte att Flashback är särdeles representativt för samhället i stort, men en viss del av det i alla fall. Sedan får du ju tänka på att alla inte delar dina åsikter heller, finns nog många som är här för andra forum än t.ex. I&I.

Så kan det vara. Men jag har alltid stridsyxan i högsta beredskap när jag loggar in här, alltid redo att ge mig in på slagfältet för att möta personer med avvikande åsikter än mina egna.

Synd bara att jag aldrig hittar dessa motståndare. När så är fallet har redan 50 andra personer hunnit före och lämnar ytterst sällan något utrymmen för mig.

Man kan tyckas tro åsikterna är åldersfördelade och motsvara den yngre generationens tankar. Men med över 300 000 medlemmar så finns nog alla typer samlade här, oavsett vilken forums del man besöker.

Hur känner ni som läser denna tråd.
Är era åsikter representativ med de ni umgås med i civila livet?
Citera
2010-01-21, 00:10
Medlem
Inte alls. Visst, många gömmer nog sina riktiga åsikter bakom en fasad av PK-trams och kan använda FB som en ventil, men av hela Sveriges befolkning är inte FB något representativt utsnitt.
Citera
2010-01-21, 08:50
Medlem
najass avatar
Jag för min del tror att FB är betydligt mer representativt för Sverige än vad många här vill tro.

Det är väl en 5-10 % i Sverige som har kontroversiella åsikter högt räknat, och det skiljer sig nog inte så mycket mot vad det är här på FB. Grejen är ju att de är dessa få % som märks så mycket tydligare här på FB jämfört med vad de gör i samhället eftersom de där inte vågar/har möjlighet att stå för sina åsikter eller lufta dem.

Då blir det lätt så att man inbillar sig att det är ett mycket speciellt utsnitt av människor som är på FB. Dock är ju sanningen givetvis snarare att det på ett anonymt internetforum finns tydliga tendenser att all form av avvikande åsikt uppmärksammas extra (dvs blir grovt överrepresenterad), just pga sin funtion av tryckventil som sådana forum utgör. På FB dessutom i högre grad då här är högre i tak.
Citera
2010-01-21, 08:54
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
..
Det är väl en 5-10 % i Sverige som har kontroversiella åsikter högt räknat, och det skiljer sig nog inte så mycket mot vad det är här på FB. Grejen är ju att de är dessa få % som märks så mycket tydligare här på FB jämfört med vad de gör i samhället eftersom de där inte vågar/har möjlighet att stå för sina åsikter eller lufta dem.
...
Det här låter vettigt.
Back in the day var det en alldeles för koncentrerad klick av högerextrema åsikter och liknande.
Men med åren har den slatten spätts ut med "PK-åsikter".
Citera
2010-01-21, 09:02
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag för min del tror att FB är betydligt mer representativt för Sverige än vad många här vill tro.

[...]

Håller helt med om detta.
Det backas även upp av att svenskarna rent generellt är jävligt bra på att diskutera kontroversiella ämnen privat med nära släkt & vänner.
För övrigt så är det ju PK-jargongen i media och i samhället i stort som förhindrar att sådana diskussioner förs offentligt.
Eller rättare sagt som gör att folk drar sig för att diskutera dem, så att de inte ska riskera att bli utpekade som nån form av extremist-tyckare.
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-01-21 kl. 09:04.
Citera
2010-01-21, 10:18
Medlem
Orzions avatar
Viktigt att komma ihåg att flashback har 368 745 så bara för det finns 1000 SD anhängare i Politik inrikes och initigration forumen är detta ändå enbar ungefär 0.3% av FB medlemmar.
Citera
2010-01-21, 10:31
Medlem
Von0bens avatar
Flashback är inte representativt, så det är stor övervikt av unga människor , ofta från mindre orter, och med uttalade invandrarkritiska åsikter typ bonnahöger som SD. Unga outbildade högerextrema män är i majoritet vilket ju inte speglar samhället i övrigt.

Önskar att det kom fler bildade och äldre skribenter som motvikt mot SD-prylen som är överallt.
Citera
2010-01-21, 11:07
Medlem
Quid pro quos avatar
Jag tror nog att vissa forum är mindre representativa än andra exempelvis politik och vetenskap.
Sedan bidrar nog FB speciella rykte till att vissa typer av människor håller sig borta och andra dras hit.
Nej, som helhet är nog FB inte helt representativt men inte heller kan man påstå att det är enbart en mötesplats för särlingar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in