2010-01-20, 21:09
Medlem
Hej flashback.

Sökte lite snabbt och hittade ingen tråd om det här.
Hänvisa till tråden om det redan finns en och lås tråden.

Till problemet.

Jag installerade nyss linus på min stationära dator, tänkte prova på det lite.

Jag har delat upp min hårddisk i 2 partioner. och la ubuntu 9.10 på ena(1) partionen och på den andra(2) partionen hade jag massa filer som jag ville spara.

Allting rullade på tills jag skulle formatera. Jag valde (2) partionen som växlingsutrymme, hade ingen aning om vad det var men stod att det skulle fungera bättre då och rutan för formatera blev inte ikryssad så körde på.

Nu när jag startade upp så är min (2) partion borta? Kommer bara in på disken med Filsystemet på och undrar hur jag kan få fram min (2) partion med alla mina viktiga prylar på jag gärna vill ha kvar?
Citera
2010-01-20, 21:24
Medlem
Logisks avatar
Det låter som att du har ersatt partition 2 med SWAP.
Citera
2010-01-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisk
Det låter som att du har ersatt partition 2 med SWAP.

så det är över?
Citera
2010-01-20, 21:33
Medlem
pan.pans avatar
Ett växlingsutrymme används av systemet som extra "RAM" och det lagras bara temporära filer där. Du har lyckats ta bort allt du vill spara. innan du formaterar en hårddisk så kan du väl lära dig vad det är du gör först ...

Du kan kanske med lite tur återställa några filer med Hirem's Boot CD (Googla "Hirem's Boot CD" och kolla vad som finns där), dock inte helt säker på att det går då systemet säkert har skrivit över filerna mer än ett par tusen ggr...
Citera
2010-01-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pan.pan
Ett växlingsutrymme används av systemet som extra "RAM" och det lagras bara temporära filer där. Du har lyckats ta bort allt du vill spara. innan du formaterar en hårddisk så kan du väl lära dig vad det är du gör först ...

Du kan kanske med lite tur återställa några filer med Hirem's Boot CD (Googla "Hirem's Boot CD" och kolla vad som finns där), dock inte helt säker på att det går då systemet säkert har skrivit över filerna mer än ett par tusen ggr...

haha fail ... tack. håller tummarna på att de funkar
Citera
2010-01-20, 21:37
Medlem
pan.pans avatar
Joo, ganska hårt också. men sådana saker händer om man är oförsiktig. Sedan hur du får tag på CD'n är ditt val.
Citera
2010-01-20, 21:54
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Jag använder inte Ubuntu, men installern måste väl ändå vara riktigt dålig om den inte väldigt övertydligt skriker ut att allt kommer att raderas?

Surt.
Citera
2010-01-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Jag använder inte Ubuntu, men installern måste väl ändå vara riktigt dålig om den inte väldigt övertydligt skriker ut att allt kommer att raderas?

Surt.
nej, det förväntas kanske bara att användaren vet vad den gör. och som jag förstår det måste TS ha valt att själv välja partitioner och i o m det varnas man för att skiten kan slå i fläkten... så att säga. men man lär sig genom sina misstag
Citera
2010-01-20, 22:32
Medlem
pan.pans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
nej, det förväntas kanske bara att användaren vet vad den gör. och som jag förstår det måste TS ha valt att själv välja partitioner och i o m det varnas man för att skiten kan slå i fläkten... så att säga. men man lär sig genom sina misstag

haha, den va skön^^

Hoppas att ts fixar detta, om inte så har väl alla som läser detta lärt sig att vara försiktiga.

Och den varnar om man försöker göra detta med guidad installation... (för noviser)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in