2010-01-17, 11:02
Medlem
Mercais avatar
Lumpen ett r och och sen ett r p en av de svenska storbankerna med retail/private banking. Frsta ret p uni hade jag spring internship p CS. Spring internships verkar f.. vara den gemensamma nmnaren fr de av oss som fr flest intervjuer nu.
Citera
2010-01-18, 02:42
Medlem
Verkligen hur ligger man till om man vill ha ett jobb som ibanker och man gr p HH i gbg istllet fr hhs? Frn allt jag lst i trden s r hhs flera gnger bttre n vstkustsalternativet. Rknar med absoluta toppbetyg frn handels i gbg.
Citera
2010-01-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLoc
Verkligen hur ligger man till om man vill ha ett jobb som ibanker och man gr p HH i gbg istllet fr hhs? Frn allt jag lst i trden s r hhs flera gnger bttre n vstkustsalternativet. Rknar med absoluta toppbetyg frn handels i gbg.

Ingenting r omjligt, men det kan nog bli riktigt svrt. Har aldrig trffat ngon frn HH vid GU p ngon bank i London. Dremot ngra frn indek.
Citera
2010-01-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Den utbildningen r nystartad och har ofrtjnt dligt rykte. Jag har av olika anledningar ganska bra insyn i vad den ger/gr och kan rekommendera den om du r intresserad av detaljhandel.
Fr se om jag lser upp det som krvs fr HHS d eller om jag frsker ta mig dit via Gteborgs...

edit: I gteborg ppnar dom nu till hsten en ny handelsinriknting, inriktningen Engelska (innan har dem ju haft olika andra sprk och analytisk inriktning). Verkar mycket intressant, hoppas bara p att jag kan ta mig ngonstans eftert..
Senast redigerad av DrLoc 2010-01-18 kl. 15:41.
Citera
2010-01-18, 17:36
Medlem
Citat:
Fr se om jag lser upp det som krvs fr HHS d eller om jag frsker ta mig dit via Gteborgs...

edit: I gteborg ppnar dom nu till hsten en ny handelsinriknting, inriktningen Engelska (innan har dem ju haft olika andra sprk och analytisk inriktning). Verkar mycket intressant, hoppas bara p att jag kan ta mig ngonstans eftert..

P tal om HH i gteborg s krver dem GMAT fr master programmet.. Konstigt med tanke p att skoler som warwick inte krver det fra sina masters program eller copenaghen business school.
Citera
2010-01-18, 20:55
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razwedtjik
Ingenting r omjligt, men det kan nog bli riktigt svrt. Har aldrig trffat ngon frn HH vid GU p ngon bank i London. Dremot ngra frn indek.

Fr hlla med dr. Har varit runt en hel del nu, och utav lt oss sga 25 svenskar jag sttt p s har 23 varit frn SSE, en frn KTH och en frn ind.ek.
Citera
2010-01-18, 21:25
Medlem
Helt sjukt, det enda som hindrar mig frn att komma in p HHS r att jag inte har moderna sprk steg 3. Jag kan knappast g och lsa upp hela vgen dit i tid innan hsten.

Ber om urskt fr att jag gr smtt OT hr, men det knns end ngorlunda relevant till huvudmnet eftersom det r vad jag siktar mot.
Citera
2010-01-18, 21:43
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Helt sjukt, det enda som hindrar mig frn att komma in p HHS r att jag inte har moderna sprk steg 3. Jag kan knappast g och lsa upp hela vgen dit i tid innan hsten.

Ber om urskt fr att jag gr smtt OT hr, men det knns end ngorlunda relevant till huvudmnet eftersom det r vad jag siktar mot.
Larva dig inte. Om du tror att du klarar studietempot p HHS (som inte ens r srskilt hgt) ska du garanterat klara av att lsa 300 gymnasiepong p sex mnader. Dock r det ju som du vet nya intagningsregler som antas 2010, varfr det sannolikt blir tuffare att komma in med kompletterade betyg.
Citera
2010-01-18, 23:02
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Larva dig inte. Om du tror att du klarar studietempot p HHS (som inte ens r srskilt hgt) ska du garanterat klara av att lsa 300 gymnasiepong p sex mnader. Dock r det ju som du vet nya intagningsregler som antas 2010, varfr det sannolikt blir tuffare att komma in med kompletterade betyg.

Han lr vl dessutom ha minst steg 1 & 2 frn grundskolan? Ska du bli banker r det nog bara att brja jobba iaf...
Citera
2010-01-19, 05:02
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razwedtjik

Men det har jag, han hade iofs trttnat p att jobba hcken av sig i London och tagit ett annat jobb i Sverige rtt snabbt men erfarenheten vrderades hgt hr.

Inriktning finans, bra betyg och MYCKET god engelska gissar jag var nyckeln.

Mnga som vill gra internationell karrir tycks verskatta sina egna sprkkunskaper, perfekt talsprk och uttal r viktigt.
Citera
2010-01-19, 05:09
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khaddi
P tal om HH i gteborg s krver dem GMAT fr master programmet.. Konstigt med tanke p att skoler som warwick inte krver det fra sina masters program eller copenaghen business school.

De mer knda skolorna fr automatiskt input av studenter av mycket hgre kvalitet vilket inte HGU kan rkna med. Tycker det r riktigt smart och helt rtt av HGU att kra med ett standardiserat test som frhoppningsvis stller lite serisa krav under tidspress.
Citera
2010-01-19, 08:33
Medlem
Nu vet jag inte hur lanthandels, urskta HH vid GU, str sig.

Men EHL (Ekonomihgskolan vid Lunds Universitet) str sig iaf. ok, en del vnner som ftt London-jobb redan p sin B.Sc. Nu har jag sjlv som ml att ta en M.Sc. men efter det knns mitt frsta karrirsteg hyffsat spikat, s jag kan inte klaga sjlv heller.

Dock s br det nmnas att jag inte knner en kft, oavsett skola som ftt ett jobb senast ret(ren) utan att utmrka sig rejlt. Pluggar du p nt halvfint Uni i UK som Warwick (som ngon i denhr trden) s rcker straight A's fr att sticka ut. Men frn en i internationella sammanhang skitskola som HHS eller EHL s fr man lsa det p annat stt...

Angloamerikanska fretag vrdestter ofta extracurricular activies hgt. S kr p.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in