2010-03-23, 15:00
Medlem
Någon som har tips på Extra curricular activities som ser bra ut på ett CV om man siktar mot IB/corporate finance världen. Pluggar inte för tillfälligt så om någon har förslag på aktiviteter som inte gäller skolan såsom engagera sig i kåren?
Citera
2010-03-23, 15:09
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khaddi
Någon som har tips på Extra curricular activities som ser bra ut på ett CV om man siktar mot IB/corporate finance världen. Pluggar inte för tillfälligt så om någon har förslag på aktiviteter som inte gäller skolan såsom engagera sig i kåren?

Driva eget företag, volontärarbeta, läsa extrakurser i matematisk/statistik etc. Se till att du gör någonting åtminstone, hål i CV:et är aldrig bra.
Citera
2010-03-23, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Driva eget företag, volontärarbeta, läsa extrakurser i matematisk/statistik etc. Se till att du gör någonting åtminstone, hål i CV:et är aldrig bra.

Yes har ju jobbat nu i 8 månader och sagt upp mig men fått en praktik plats inom en revisions byrå 2 månader nu då. Tänkte om jag under dessa 2 månaderna också kunde krydda på CV:et med någon slags EC.

Det första jag kom på är ju att hjälpa till på lokal avdelningen på röda korset men undrade om någon hade förslag på andra uppdrag som kanske kan se bättre ut på CV:et
Citera
2010-03-23, 15:44
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Yes har ju jobbat nu i 8 månader och sagt upp mig men fått en praktik plats inom en revisions byrå 2 månader nu då. Tänkte om jag under dessa 2 månaderna också kunde krydda på CV:et med någon slags EC.

Det första jag kom på är ju att hjälpa till på lokal avdelningen på röda korset men undrade om någon hade förslag på andra uppdrag som kanske kan se bättre ut på CV:et

Jag funderade först på om du skämtar när du skriver Röda korset. Det är inte direkt en merit du kommer ha något ut av inom IB. Då är det på fullaste allvar en bättre merit att ha sålt Tele2-abonnemang på torget. Sälj är en bättre egenskap än stark medmänsklighet. Inom rimliga ramar självfallet.
Om inte annat tycker jag det är fel att ge sig in i deras verksamhet om du inte gör det av hjärtat.

Sikta istället på:
Lära dig ett språk
Starta en hemsida
Citera
2010-03-23, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag funderade först på om du skämtar när du skriver Röda korset. Det är inte direkt en merit du kommer ha något ut av inom IB. Då är det på fullaste allvar en bättre merit att ha sålt Tele2-abonnemang på torget. Sälj är en bättre egenskap än stark medmänsklighet. Inom rimliga ramar självfallet.
Om inte annat tycker jag det är fel att ge sig in i deras verksamhet om du inte gör det av hjärtat.

Sikta istället på:
Lära dig ett språk
Starta en hemsida

Japp du har helt rätt. Kom på att jag kanske skall ta och lära mig excel. Kan nog vara väldigt meriterande.
Citera
2010-03-23, 16:26
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Japp du har helt rätt. Kom på att jag kanske skall ta och lära mig excel. Kan nog vara väldigt meriterande.

Ett bra tips är förresten att läsa finansböcker. Banker frågar inte sällan vid intervjun vilka böcker du har läst och vad du tänker om dem.
Citera
2010-03-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Ett bra tips är förresten att läsa finansböcker. Banker frågar inte sällan vid intervjun vilka böcker du har läst och vad du tänker om dem.

Någon bok/böcker som du rekommenderar starkt?
Citera
2010-03-23, 17:19
Moderator
Semesters avatar
Citat:

Nej, jag är fel person. Har dock sett American Psycho en gång.
Citera
2010-03-23, 19:57
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:

Vad sägs om att koncentrera dig på de mer viktiga sakerna? Skulle du landa en intervju är ett par futtiga böcker ditt minsta bekymmer.
Citera
2010-03-23, 20:07
Medlem
Citat:
Om du inte har nagot seriost intresse for att faktiskt lasa bockerna, forutom att fixa intervjuerna, har du inte en chans.
Citera
2010-03-23, 20:34
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Vad sägs om att koncentrera dig på de mer viktiga sakerna? Skulle du landa en intervju är ett par futtiga böcker ditt minsta bekymmer.

Och vilka är dessa mer viktiga saker?
Citera
2010-03-23, 22:36
Medlem
Tjenare,

Är väldigt intresserad av ett jobb inom IB men har väl egentligen upptäckt yrket på tok för sent, går mitt sista år på Politices kandidatutbildningen på Linköpings universitet med nationalekonomi som huvudämne. Har hyffsade betyg men absolut ingenting som står ut i mängden. Tror jag har intelligensen som krävs och problemet är väl oftast att jag känt mig understimulerad vilket gjort att jag prioriterat bort studierna kopplat med att jag aldrig ställt in siktet på min framtid. Gled igenom gymnasiet med 19,0 och hoppade sedan direkt på en godtycklig utbildning - mest på grund av press hemifrån. Kan tänka mig att det är ett ganska vanligt problem för folk utan uppehåll i utbildningskedjan.

Har funderingar på att ta högskoleprovet och försöka ta mig in på BSc på HHS men fick även upp ögonen för HHS MSc i finance och undrar ifall denna ger samma möjligheter att komma in som analyst i IB som BSc? Tänkte att jag kan spara in tid på det och samtidigt hålla mig under 25 års gränsen som tydligen ska vara en fördel.

Vad tycker ni?

Tacksam för alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in