2010-01-20, 18:51
Medlem
Jag har fått en a skattsedel där det står att jag ska ge till min arbetsgivare.

Det står ju knappt något på denna sedel. Varför måste jag visa den till min arbetsgivare och vem har bestämt det?
Citera
2010-01-20, 18:56
Medlem
Andrechawlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaka
Jag har fått en a skattsedel där det står att jag ska ge till min arbetsgivare.

Det står ju knappt något på denna sedel. Varför måste jag visa den till min arbetsgivare och vem har bestämt det?

Ingen som bestämmer det, det är bara ett sätt att se till så du betalar rätt mängd skatt. På skattesedeln står det nämligen vilken skattetabell du skall betala efter.
Citera
2010-05-04, 17:45
Medlem
bollen_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrechawla
Ingen som bestämmer det, det är bara ett sätt att se till så du betalar rätt mängd skatt. På skattesedeln står det nämligen vilken skattetabell du skall betala efter.

Vad står på skattesedeln? Vad kan man utläsa därifrånj? Någon som vet.
Citera
2010-05-04, 21:36
Medlem
The.Nameless.s avatar
Som Andrechawla sa, där står hur mycket skatt som ska betalas. Det finns A-skattesedlar (för vanliga privatpersoner) och F-skattesedlar (för egenföretagare). Om man sommarjobbar, och tjänar mindre än 18.000kr, så har man en speciell skattesedel som innebär att man inte behöver betala någon skatt Kolla skatteverkets hemsida för mer info.
Citera
2021-10-19, 16:32
Medlem
Herreminskapares avatar
Väldigt gammal tråd men jag vill inte göra en ny för en simpel fråga. Jag vill veta vad som kan stå på en a-skattsedel. Såg en bild där det i princip endast stod vilken tabell som gällde men kan det aldrig stå mer än så? Alltså mer utförligt med procentsats eller andra siffror?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av Herreminskapare 2021-10-19 kl. 16:35.
Citera
2021-10-20, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herreminskapare
Väldigt gammal tråd men jag vill inte göra en ny för en simpel fråga. Jag vill veta vad som kan stå på en a-skattsedel. Såg en bild där det i princip endast stod vilken tabell som gällde men kan det aldrig stå mer än så? Alltså mer utförligt med procentsats eller andra siffror?

Tacksam för svar!
Nej, ingen har sin inkomstskatt i procent, den skall utläsas från tabell. Har ni begärt och erhållit rätt till jämkning kan möjligen skatten anges i procent, men det meddelas inte på en skattsedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in