2010-01-20, 14:10
Medlem
Ambiens avatar
Jag kör irssi på en Debian-burk (Lenny) som står i ett hörn och SSHar till den. För enkelhetens skull pekade jag om ett parkerat domännamn jag hade till burkens IP så allt går lite smidigare. Nu tänkte jag att det ju vore lite hype att ändra mitt hostname i irssi så att jag identifieras som ~ambien@mindomän.tld (i stället för ~ambien@långt.jävla.hostname.hos.min.isp alltså), men när jag kör /set hostname mindomän.tld i irssi och kopplar upp mig igen får jag bara felmeddelandet "Cannot assign requested address". När jag återställer hostname till att vara tomt funkar allt som vanligt.

Hur får jag irssi att fatta att mindomän.tld OCKSÅ löser upp till min IP? Misstänker att det är nån grej jag inte gjort rätt lokalt på maskinen... eller behöver jag bara vänta på att DNS-ändringen propagerar så att också servern jag försöker koppla upp mig på (ligger i GBG) ser att mitt hostname stämmer?
Citera
2010-01-20, 14:11
Medlem
kurdiss avatar
Den där debianburken står alltså hemma hos dig? Har du reversed dns hemma? det är inte så vanligt, och det behöver du för att identifiera ditt andra hostname utåt.
Citera
2010-01-20, 18:07
Medlem
man kan (kunde iaf) komma förbi det genom att köra med ipv6
http://www.kuniel.net/2007/05/23/ipv...icts-paradise/
(keep in mind they have very low tolerance on DNS abuse) dvs inget bill.gates.suger.min.getk.uk osv
Citera
2010-01-20, 22:40
Medlem
Ambiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Den där debianburken står alltså hemma hos dig? Har du reversed dns hemma? det är inte så vanligt, och det behöver du för att identifiera ditt andra hostname utåt.

AH. Tack!

(Dvs., i turordning, ja, och nej. Och nu förstår jag.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in