jag har en frga angende kyrkoskatten om man r student. Jag tnkte g ur kyrkan fr att spara en slant nu nr jag studerar. Jag ringde till csn och frgade om jag fr mer utbetalt varje mnad om jag gr ur kyrkan vilket de satt att jag inte kommer att f. Innebr det d att jag inte betalar kyrkoskatt utan det r ngon annan som gr det t mig nu nr jag studerar? I snna fall s sparar jag inget p att g ur den.
jag har en frga angende kyrkoskatten om man r student. Jag tnkte g ur kyrkan fr att spara en slant nu nr jag studerar. Jag ringde till csn och frgade om jag fr mer utbetalt varje mnad om jag gr ur kyrkan vilket de satt att jag inte kommer att f. Innebr det d att jag inte betalar kyrkoskatt utan det r ngon annan som gr det t mig nu nr jag studerar? I snna fall s sparar jag inget p att g ur den.
Varfr skulle du betala kyrkskatt p csn? Du betalar bara skatt p din inkomst. Allts sen nr du brjar jobba s betalar du ingen kyrkskatt.
Det finns ingen kyrkoskatt lngre. Den togs bort nr kyrkan skildes frn staten.
Dremot betalar medlemmar i Svenska Kyrkan en medlemsavgift, precis som man gr till alla andra freningar man vljer att vara medlem i (typ fotbollsfreningar och annat).
Skillnaden r att Svenska Kyrkan och ngra andra religisa tomtar fr hjlp av staten att driva in dessa privata medlemsavgifter. Anledningen till detta gr att spekulera i, men frmodligen vgade staten inte inte snka Svenska Kyrkan genom att ta bort denna hjlp d Svenska Kyrkan med strsta sannolikhet skulle frlora en vldigt stor del av sina 7 miljoner medlemmar.
Vem skulle betala en medlemsavgift p ett par tusen kronor om den kom i form av ett inbetalningskort i brevldan, istllet fr att osynligt dras frn lnen varje mnad.
Medlemsavgiften till Svenska Kyrkan baseras p hur mycket du tjnar och vilket stift du tillhr. I snitt brukar man sga att man i landet betalar 1% av sin bruttoln i avgift till kyrkan. 200.000 kr/r i inkomst betyder d 2.000 kr/r i medlemsavgift till kyrkan.
Det r dock bara ett snitt ver landet och avgiften varierar hyfsat kraftigt.
Vad gller CSN s tror jag inte att det klassas som en inkomst och drfr rknas detta inte in i medlemsavgiften till kyrkan. Vad jag vet r det frst nr du har inkomst av en tjnst som pengar dras till kyrkan. Allts finns det inga pengar fr dig att spara just nu p att g ur kyrkan.
Men ngon kyrkoskatt r det i alla fall inte tal om.
Ok, jag pratade med skatteverket nu och frgade om jag fr tillbaka mer pengar p deklarationen om jag gr ur svenska kyrkan. D svarade dom ja. Frra ret betalade jag 1800 kr till kyrkan nr jag studerade. S det innebr att jag fr mer pengar vid deklarationen om jag gr ur?
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!