• 1
  • 2
2010-01-20, 08:51
Medlem
LANGELss avatar
Hej, sitter här och försöker lära mig IRC clienten irssi och har redan stött på problem Det är nämnligen så att jag alltid vill se alla kanaler jag sitter i i "statusbaren" men har ingen aning om hur jag fixar det... några tips eller rentav någon som kan ge mig några direkta kommandon?
Citera
2010-01-20, 08:54
Medlem
korqs avatar
Det finns scripts för irssi som visar kanalnamnen vid statusen.
Inget jag kommer ihåg vad det heter men jag hittade det på http://scripts.irssi.org/
Citera
2010-01-20, 08:56
Medlem
LANGELss avatar
Okej tack får titta runt där och hoppas på att hitta scriptet.
Fråga nummer två, hur installerar jag scripts i windows versionen?
Citera
2010-01-20, 09:03
Medlem
korqs avatar
Det får du googla, antar att du har en scripts mapp någonstans.
Citera
2010-01-20, 09:05
Medlem
LANGELss avatar
Yes såg det direkt efter att jag postade, fan va många scripts det fanns bara o börja gå igenom... Har ju ingen aning vad jag ska söka efter "show all channels in statusbar?" ;s
Citera
2010-01-20, 10:05
Medlem
korqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LANGELs
Yes såg det direkt efter att jag postade, fan va många scripts det fanns bara o börja gå igenom... Har ju ingen aning vad jag ska söka efter "show all channels in statusbar?" ;s

Channels är ju en bra sökterm, view, status, etc.. Men jag är nästan 100% säker på att det finns där. (Ber om ursäkt om det inte gör det, men du hittar säkert andra roliga saker isåfall)
Citera
2010-01-20, 14:00
Medlem
Ambiens avatar
http://quadpoint.org/articles/irssi

Troligtvis den enda guiden du kommer behöva, sjukt pedagogisk, tips på scripts (inkl. just det du efterfrågade, adv_windowlist.pl) och dessutom en bra primer på hur du jobbar bättre med screen + irssi.
Citera
2010-01-21, 15:21
Medlem
LANGELss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambien
http://quadpoint.org/articles/irssi

Troligtvis den enda guiden du kommer behöva, sjukt pedagogisk, tips på scripts (inkl. just det du efterfrågade, adv_windowlist.pl) och dessutom en bra primer på hur du jobbar bättre med screen + irssi.

Okej tack ska titta på det där.
Citera
2010-01-21, 16:29
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LANGELs
Okej tack får titta runt där och hoppas på att hitta scriptet.
Fråga nummer två, hur installerar jag scripts i windows versionen?

Coolt! Visste inte ens att det fanns en windowsversion!
Ska laddas ned omedelbart.
Citera
2010-01-22, 12:35
Medlem
MrJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Coolt! Visste inte ens att det fanns en windowsversion!
Ska laddas ned omedelbart.

Tror den körs via Cygwin om jag inte minns fel och sedan används puTTY för att kommunicera med irssi-klienten, så någon riktig windowsversion är det egentligen inte.
Citera
2010-07-06, 17:33
Medlem
Har också precis börjat använda irssi och har några frågor..

Hur får jag irssi att komma ihåg nicket som jag använde sist? Nu ändrar den hela tiden tillbaka till namnet på min dator. Om jag skriver /save efter att jag har angett nicket kommer den ändå inte ihåg det till nästa gång jag startar upp.

Sen disconnectar den inte automatiskt när jag går ur klienten, hur fixar jag det?

Vad är bästa sättet för att få transparent backgrund i xp?
Citera
2010-07-06, 17:37
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppit
Har också precis börjat använda irssi och har några frågor..

Hur får jag irssi att komma ihåg nicket som jag använde sist? Nu ändrar den hela tiden tillbaka till namnet på min dator. Om jag skriver /save efter att jag har angett nicket kommer den ändå inte ihåg det till nästa gång jag startar upp.

Sen disconnectar den inte automatiskt när jag går ur klienten, hur fixar jag det?

Vad är bästa sättet för att få transparent backgrund i xp?

Kolla i din config-fil, längst ner brukar det stå. Namnet alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in