Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Att den är skriven av människor innebär inte att auktoriteten stannar där, Bibeln är både mänsklig och gudomlig. Jag håller inte med dig om att faktumet att Bibeln inte är en forskningsartikel behöver leda till att förneka att Gud straffar världen med jordbävningar, svält, krig och sjukdom. Jag anser inte heller att Bibeln innehåller "felaktigheter" som de du talar om. Jordbävningar, åska, vulkanutbrott, supernovor som utplånar enorma områden i rymden - det är tecken på Guds storhet, makt.
Det är ett tecken på makten i Guds skapelse, och den som skapat detta. Men jag anser inte att Gud är bunden till vår tid, och de facto punkmarkerar olika jordbävningar vid behov..
"
här var det visst lite vodoodyrkan och katolskt avguderi, dags för en jordbävning.. Baaaam!"
Citat:
Faktumet att en kanelbulle består av atomer förändrar inte faktumet att den smakar gott - eller?
Ne visst kan man nöja sig med kunskapen om att en bulle är god.. Och för att dra det till biblen, så innehåller den historer som talar om något för oss, utan att för den sakens skull tala om det vetenskapligt.
Ne visst finns det mytolgiska aspelter av bibeln, många av berättelserna är dessutom hämtade ur andra religioners skrifter. Gilgameseposet som ett exempel.. Även om berättelser har en mytologisk karaktär, så kan det ju tala om sanningar för oss..
Citat:
Sanningen är att Gud är aktiv i den här världen, både på ett sätt som vi människor blir glada av och på de sätt som vi blir ledsna och upprörda över. Sen att du inte gillar faktumet att Gud faktiskt orsakar saker vi människor inte gillar behöver inte innebära att det är fel. Din attityd leder till att man påstår att Gud bara finns i de saker vi tycker om, då blir gud bara en reflektion av dina egna preferenser -
Det handlar inte om detta..
Jag anser snarare att Gud inte har skapt ondskan.. Han har skapt oss med förmågan att skilja på rätt och fel.. Men han har inte gjort oss onda.. När vi gör det onda, så kan Gud även vända oss ifrån det, det onda kan aldrig besegra Gud..
Jag anser heller inte att Gud har skapt jordvävningar för att människor skall dö iom med dom..
Jordbävningar finns för att det behövs i skapelsen.. Och när dessa sker som kan det bli ett verktyg för människors respekt för skapelsen, och skaparen..
Citat:
inte en Gud som uppenbaras för dig genom Helig Skrift. Samma Gud som blev inkarnerad till människa beskrivs som Krigare, härskarornas Herre, osv. Läs bara Uppenbarelseboken så ser man hur tydligt det är att det är Gud som ligger bakom krig, katastrofer, osv osv. Men allt finns där för ett större syfte - vi ska inte döma Gud.
Uppenbarelseboken är symbolisk. Det står exemelvis att en tredjedel av alla stjärnor skall falla på jorden, och den som har spanat i Hubble teleskopet och sett Milkway galaxen inser det absurda i ett sådant påståte.. Det finn stjärnor som är hundratals gånger större än vår sol.. Om dessa stjärnor skulle träffa jorden skulle inget finnas kvar.. Alltstså rör det sig om symboliska tolkningar..
Jesus beskrivs också som ett lamm.. Inte tror du väl att du ber till ett bräckande lamm som betar i gräset?