2010-01-23, 11:47
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Hur man som kristen kan hävda att alla dessa existenser som sekundvis poppar upp på planeten och lever ut sina liv är förtjänta av några slags gudomliga tordönsstraff och allsköns tandagnisslan pgr av deras kolosala syndfullhet är alltid lika upprörande att höra. Det räcker alltså att släta över hela frågeställning här med åsikten att människan är syndig, på eget bevåg eller pgr av tidigare generationers felsteg (eftersom vi ju så käckt ärver synd som vi personligen inte delar något ansvar för annat än i en totalt megasadistisk eller megaretarderad Guds tanke) och därför förtjänt av all skit som kommer i hennes väg. Helt ofattbart att en modern människa kan leva med en sådan analys av det andliga.

Men om man nu anser att människans lidande är relaterat till hennes syndighet så borde man väl ändå kunna se vissa mönster där en förbrytelse mot guds lagar, antingen i ord eller handling, direkt leder till ett lidande? Det borde ju också vara så att lidandet endast uppstår som resultat av situationer där människan gör val mellan det "onda" eller det "goda" varpå gud via lidandet förklarar var på spisen plattan bränns så att säga, och var det är behagligt att hålla handen? På så sätt skulle ju den sadistiska gudaleken iallafall ha en urskiljbar logik och ett upplägg som befrämjar lärande ifrån vår sida.

Men det gäller ju inte det till synes slumpvisa och meningslösa lidandet som genomsyrar världen. Det finns också gott om exempel på hur beteenden som går stick i stäv med det kristenheten förkunnar ändå leder till långa, behagliga liv i lyx och överdåd, och motsatsen, där folk kanske kämpar sin goda kamp men lik förbannat bara serveras bajsmacka av "the one that sits on high" på daglig basis.

Märkligt faktiskt, men jag förmodar att gud liksom...ja...inte är så jävla noga. Blaskar på med den breda penseln helt enkelt. Han kan kanske inte hålla på styra upp varenda liten detalj? Vi kanske rent av förstår hans vägar bättre ovan där?
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2010-01-23 kl. 11:50.
Citera
2010-01-23, 12:06
Medlem
Poeten-Skes avatar
Citat:
Men som jag sa innan, så är det lätt att sitta på nätet och verka kaxig med sin hårdkokta citat från Spurgeon, A.W. Tozer. Och uppvisar en närmast rabiat förmåga till medmänsklighet..
Om man anser att människan förtjänar att dö i jordbävningar, då är mitt svar. Sorry er teologi är inte sund. Den är fundamentalistisk och sektlik..

Jag försöker inte verka kaxig, människorna i Haiti förtjänade straffet och vi förtjänar precis samma straff. Faktum är att både du och jag och alla andra här förtjänar att brinna i Hinnoms dal (vilket är betydligt värre än att dö i en jordbävning).

Varför vi är "besatta" av att människan är syndig är därför att tanken att människan är god och gör gott och ej förtjänar straff gör Jesu Kristi korsfästelse helt meningslös. Korsfästelsen är det enda oförtjänta straff som någon i världshistorien råkat ut för, och det var Gud som orsakade den!

“Surely he hath borne our griefs, and carried our sorrows: yet we did esteem him stricken, smitten of God, and afflicted. (5) But he was wounded for our transgressions, he was bruised for our iniquities: the chastisement of our peace was upon him; and with his stripes we are healed. (6) All we like sheep have gone astray; we have turned every one to his own way; and the LORD hath laid on him the iniquity of us all.” Isaiah 53:4-6.

Om Jesus som var syndfri blev slagen av Gud, skulle då inte Gud kunna slå oss? Att jag säger att Haiti-borna förtjänade Guds straff betyder inte att jag hatar de som bor där eller att jag inte vill hjälpa dem, tvärtom så är jag beordrad av Gud att älska dem och hjälpa dem. Sen är det enkelt att kalla mig sjuk, men det är den enda förklaringen som håller. Gud är allsmäktig, helt god och Gud har alltid vetat vad som skulle hända i Haiti - de förtjänade det som hände.

Om den här teologin jag nämnt, vilken är fast grundad i Skriften, inte är sund så har du anklagat Gud för att vara "osund". Mitt samvete är bundet av Skriften.
Senast redigerad av Poeten-Ske 2010-01-23 kl. 12:11.
Citera
2010-01-23, 12:40
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Ja en del protestanter här på forumet verkar vara helt besatta vid "människan är syndig och förtjänar straff", varför är det så det vet jag inte.. Kanske gillar ni att vara slavar och få stryk?

Men som jag sa innan, så är det lätt att sitta på nätet och verka kaxig med sin hårdkokta citat från Spurgeon, A.W. Tozer. Och uppvisar en närmast rabiat förmåga till medmänsklighet..
Om man anser att människan förtjänar att dö i jordbävningar, då är mitt svar. Sorry er teologi är inte sund. Den är fundamentalistisk och sektlik..

Hejsan Sleepaz!

Jag kan förstå att du reagerar, detta gör även jag när jag läser sådana saker, men bara en tanke! Denna tro på att Gud straffar är absolut inte ny, redan under fjärde århundradet så fanns det en tro på att Gud straffade människor. Eusebios skriver tex.

"Josefus berättar att sammanslagt tre miljoner människor samlades från hela Judeen till påskfesten i Jerusalem och blev instängda som i ett fängelse. De måste möta den undergång som Guds straff beredde dem under de dagar då de hade vållat alla människors Frälsare och välgörare och Guds smorde hans lidanden. Jag förbigår alla enskildheter i det som drabbade dem genom svärd eller på annat sätt. Men allt som de utstod genom hungersnöden måste jag återge, för att de som läser detta verk till någon del skall veta hur Guds straff snart hemsökte dem för deras brott mot Guds smorde" Eusebios kyrkohistoria Bok III 5:5-7

Guds Frid!
Citera
2010-01-23, 13:03
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Jag försöker inte verka kaxig, människorna i Haiti förtjänade straffet och vi förtjänar precis samma straff. Faktum är att både du och jag och alla andra här förtjänar att brinna i Hinnoms dal (vilket är betydligt värre än att dö i en jordbävning).

Varför vi är "besatta" av att människan är syndig är därför att tanken att människan är god och gör gott och ej förtjänar straff gör Jesu Kristi korsfästelse helt meningslös. Korsfästelsen är det enda oförtjänta straff som någon i världshistorien råkat ut för, och det var Gud som orsakade den!

“Surely he hath borne our griefs, and carried our sorrows: yet we did esteem him stricken, smitten of God, and afflicted. (5) But he was wounded for our transgressions, he was bruised for our iniquities: the chastisement of our peace was upon him; and with his stripes we are healed. (6) All we like sheep have gone astray; we have turned every one to his own way; and the LORD hath laid on him the iniquity of us all.” Isaiah 53:4-6.

Om Jesus som var syndfri blev slagen av Gud, skulle då inte Gud kunna slå oss? Att jag säger att Haiti-borna förtjänade Guds straff betyder inte att jag hatar de som bor där eller att jag inte vill hjälpa dem, tvärtom så är jag beordrad av Gud att älska dem och hjälpa dem. Sen är det enkelt att kalla mig sjuk, men det är den enda förklaringen som håller. Gud är allsmäktig, helt god och Gud har alltid vetat vad som skulle hända i Haiti - de förtjänade det som hände.

Om den här teologin jag nämnt, vilken är fast grundad i Skriften, inte är sund så har du anklagat Gud för att vara "osund". Mitt samvete är bundet av Skriften.
Spenderar hellre en evighet i helvetet än med den Guden som du förmedlar här..
Citera
2010-01-23, 13:07
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Hejsan Sleepaz!

Jag kan förstå att du reagerar, detta gör även jag när jag läser sådana saker, men bara en tanke! Denna tro på att Gud straffar är absolut inte ny, redan under fjärde århundradet så fanns det en tro på att Gud straffade människor. Eusebios skriver tex.

"Josefus berättar att sammanslagt tre miljoner människor samlades från hela Judeen till påskfesten i Jerusalem och blev instängda som i ett fängelse. De måste möta den undergång som Guds straff beredde dem under de dagar då de hade vållat alla människors Frälsare och välgörare och Guds smorde hans lidanden. Jag förbigår alla enskildheter i det som drabbade dem genom svärd eller på annat sätt. Men allt som de utstod genom hungersnöden måste jag återge, för att de som läser detta verk till någon del skall veta hur Guds straff snart hemsökte dem för deras brott mot Guds smorde" Eusebios kyrkohistoria Bok III 5:5-7

Guds Frid!
Ja dom visste ju inte bättre. Vetenskapen om vad som orsakar jordbävningar var inte utvecklad, nu vet vi mer.. När bibeln skrevs, så trodde ju vissa att Gud var åskan tex.
Citera
2010-01-23, 13:15
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ja dom visste ju inte bättre. Vetenskapen om vad som orsakar jordbävningar var inte utvecklad, nu vet vi mer.. När bibeln skrevs, så trodde ju vissa att Gud var åskan tex.

Okey!
Citera
2010-01-23, 13:50
Medlem
Poeten-Skes avatar
Citat:

Måste fråga, vet du bättre eller vet Gud bättre? Trots allt hör det till din kyrkas tro att Bibeln är Guds ord.

Om du tror att jordbävningar bara är naturliga fenomen utan syfte så är det en helt annan bild än den Bibeln ger om världen. Bibeln ger en bild av en Gud som är aktiv i världen, belönar och straffar människor, med välstånd/svält, trygghet/krig, osv osv. Det som hänt i Haiti har ett syfte, det kan leda till mycket gott som inte skulle ske utan katastrofen (precis varför Gud valde att orsaka katastrofen vet jag givetvis inte - inte heller vad det kan komma att leda till, men jag vet att Gud står bakom den). Ingen av Jobs vänner invände till Job med "äsch, det är bara en naturlig slump att du har det dåligt just nu". Tvärtom, alla var medvetna om att Gud är den som var bakom det hela.

Må Jahve förlåta dig och mig, i Jesu kristi namn.
Citera
2010-01-23, 13:53
Medlem
fotos avatar
Citat:

Hyckla inte nu. Din Gud tar ju inte emot människor som bara kan tro men är oförmögna att göra gärningar.
Citera
2010-01-23, 14:03
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:

Om du tror att jordbävningar bara är naturliga fenomen utan syfte så är det en helt annan bild än den Bibeln ger om världen. Bibeln ger en bild av en Gud som är aktiv i världen, belönar och straffar människor, med välstånd/svält, trygghet/krig, osv osv.
Bibeln är skriven av människor, med en begränsad förmåga att förstå skapelsen.. Författarna är ledda av anden i sina uppenbarelser, men kan samtigit inte uppenbara saker som för den tiden inte var uppfunna.. Tex så nämner inte bibeln atomer, DNA osv.. Helt enkelt av den anledningen att folk inte visste var det var..

När bibeln innehåller felaktigheter kring det som vetenskapen säger, tyder det på att texten är skriven i en tid då människorna inte hade koll på saker och ting..
Sanningen är viktigare, än att envetet försvara en texts tolkningar till absurdum..

Man får inte glömma vad det är bibeln försöker säga oss. Det är människor som vill beskriva sina uppenbarelser med Gud. Likväl handlar bibeln mycket om avsaknaden av Gud också. Desperationen, längtan, Gud är svår att förstå, detta genomsyrar tex böckerna Predikaren och Job. Även delar av Psaltaren visar på denna längtan efter Gud. Vad är Gud? David upplever att Gud inte alltid finns för honom, han känner sig övergiven och utsatt.

Det finns en röd tråd genom bibeln som försöker förklara denna stora Gud.
I Jesus kristus ser vi det som många försökt förklara. I honom ser vi en glimt av Guds storhet.
Jag ser bibeln på detta sättet. Jag vet själv hur svårt det är att förklara tron i ord för andra människor. Men jag förstår hur dessa bibliska författare menar.

När människor såg jordbävningar och oväder, så var detta ett teckens på Guds makt.. Nu vet vi bättre.. Det gör inte bibeln osann för det.. Bara att man måste läsa texterna ur sina rätta sammanhang..

Citat:
Det som hänt i Haiti har ett syfte, det kan leda till mycket gott som inte skulle ske utan katastrofen (precis varför Gud valde att orsaka katastrofen vet jag givetvis inte - inte heller vad det kan komma att leda till, men jag vet att Gud står bakom den). Ingen av Jobs vänner invände till Job med "äsch, det är bara en naturlig slump att du har det dåligt just nu". Tvärtom, alla var medvetna om att Gud är den som var bakom det hela.

Må Jahve förlåta dig och mig, i Jesu kristi namn.
Jag tror inte det kommer leda till att folk vänder sig til Gud. Om det är Gud som låter 110 000 människor dö, så är han inget annat än en sadistiskt diktator.
Citera
2010-01-23, 14:14
Medlem
Poeten-Skes avatar
Citat:
Bibeln är skriven av människor, med en begränsad förmåga att förstå skapelsen.. Författarna är ledda av anden i sina uppenbarelser, men kan samtigit inte uppenbara saker som för den tiden inte var uppfunna.. Tex så nämner inte bibeln atomer, DNA osv.. Helt enkelt av den anledningen att folk inte visste var det var..

När bibeln innehåller felaktigheter kring det som vetenskapen säger, tyder det på att texten är skriven i en tid då människorna inte hade koll på saker och ting..
Sanningen är viktigare, än att envetet försvara en texts tolkningar till absurdum..

Att den är skriven av människor innebär inte att auktoriteten stannar där, Bibeln är både mänsklig och gudomlig. Jag håller inte med dig om att faktumet att Bibeln inte är en forskningsartikel behöver leda till att förneka att Gud straffar världen med jordbävningar, svält, krig och sjukdom. Jag anser inte heller att Bibeln innehåller "felaktigheter" som de du talar om. Jordbävningar, åska, vulkanutbrott, supernovor som utplånar enorma områden i rymden - det är tecken på Guds storhet, makt.

Faktumet att en kanelbulle består av atomer förändrar inte faktumet att den smakar gott - eller?

Sanningen är att Gud är aktiv i den här världen, både på ett sätt som vi människor blir glada av och på de sätt som vi blir ledsna och upprörda över. Sen att du inte gillar faktumet att Gud faktiskt orsakar saker vi människor inte gillar behöver inte innebära att det är fel. Din attityd leder till att man påstår att Gud bara finns i de saker vi tycker om, då blir gud bara en reflektion av dina egna preferenser - inte en Gud som uppenbaras för dig genom Helig Skrift. Samma Gud som blev inkarnerad till människa beskrivs som Krigare, härskarornas Herre, osv. Läs bara Uppenbarelseboken så ser man hur tydligt det är att det är Gud som ligger bakom krig, katastrofer, osv osv. Men allt finns där för ett större syfte - vi ska inte döma Gud.
Senast redigerad av Poeten-Ske 2010-01-23 kl. 14:18.
Citera
2010-01-23, 14:48
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Att den är skriven av människor innebär inte att auktoriteten stannar där, Bibeln är både mänsklig och gudomlig. Jag håller inte med dig om att faktumet att Bibeln inte är en forskningsartikel behöver leda till att förneka att Gud straffar världen med jordbävningar, svält, krig och sjukdom. Jag anser inte heller att Bibeln innehåller "felaktigheter" som de du talar om. Jordbävningar, åska, vulkanutbrott, supernovor som utplånar enorma områden i rymden - det är tecken på Guds storhet, makt.
Det är ett tecken på makten i Guds skapelse, och den som skapat detta. Men jag anser inte att Gud är bunden till vår tid, och de facto punkmarkerar olika jordbävningar vid behov..
"här var det visst lite vodoodyrkan och katolskt avguderi, dags för en jordbävning.. Baaaam!"

Citat:
Faktumet att en kanelbulle består av atomer förändrar inte faktumet att den smakar gott - eller?

Ne visst kan man nöja sig med kunskapen om att en bulle är god.. Och för att dra det till biblen, så innehåller den historer som talar om något för oss, utan att för den sakens skull tala om det vetenskapligt.

Ne visst finns det mytolgiska aspelter av bibeln, många av berättelserna är dessutom hämtade ur andra religioners skrifter. Gilgameseposet som ett exempel.. Även om berättelser har en mytologisk karaktär, så kan det ju tala om sanningar för oss..

Citat:
Sanningen är att Gud är aktiv i den här världen, både på ett sätt som vi människor blir glada av och på de sätt som vi blir ledsna och upprörda över. Sen att du inte gillar faktumet att Gud faktiskt orsakar saker vi människor inte gillar behöver inte innebära att det är fel. Din attityd leder till att man påstår att Gud bara finns i de saker vi tycker om, då blir gud bara en reflektion av dina egna preferenser -
Det handlar inte om detta..
Jag anser snarare att Gud inte har skapt ondskan.. Han har skapt oss med förmågan att skilja på rätt och fel.. Men han har inte gjort oss onda.. När vi gör det onda, så kan Gud även vända oss ifrån det, det onda kan aldrig besegra Gud..
Jag anser heller inte att Gud har skapt jordvävningar för att människor skall dö iom med dom..
Jordbävningar finns för att det behövs i skapelsen.. Och när dessa sker som kan det bli ett verktyg för människors respekt för skapelsen, och skaparen..

Citat:
inte en Gud som uppenbaras för dig genom Helig Skrift. Samma Gud som blev inkarnerad till människa beskrivs som Krigare, härskarornas Herre, osv. Läs bara Uppenbarelseboken så ser man hur tydligt det är att det är Gud som ligger bakom krig, katastrofer, osv osv. Men allt finns där för ett större syfte - vi ska inte döma Gud.
Uppenbarelseboken är symbolisk. Det står exemelvis att en tredjedel av alla stjärnor skall falla på jorden, och den som har spanat i Hubble teleskopet och sett Milkway galaxen inser det absurda i ett sådant påståte.. Det finn stjärnor som är hundratals gånger större än vår sol.. Om dessa stjärnor skulle träffa jorden skulle inget finnas kvar.. Alltstså rör det sig om symboliska tolkningar..

Jesus beskrivs också som ett lamm.. Inte tror du väl att du ber till ett bräckande lamm som betar i gräset?
Citera
2010-01-23, 17:51
Medlem
Poeten-Skes avatar
Citat:
Det är ett tecken på makten i Guds skapelse, och den som skapat detta. Men jag anser inte att Gud är bunden till vår tid, och de facto punkmarkerar olika jordbävningar vid behov..
"här var det visst lite vodoodyrkan och katolskt avguderi, dags för en jordbävning.. Baaaam!"

Ne visst finns det mytolgiska aspelter av bibeln, många av berättelserna är dessutom hämtade ur andra religioners skrifter. Gilgameseposet som ett exempel.. Även om berättelser har en mytologisk karaktär, så kan det ju tala om sanningar för oss..

Det handlar inte om detta..
Jag anser snarare att Gud inte har skapt ondskan.. Han har skapt oss med förmågan att skilja på rätt och fel.. Men han har inte gjort oss onda.. När vi gör det onda, så kan Gud även vända oss ifrån det, det onda kan aldrig besegra Gud..
Jag anser heller inte att Gud har skapt jordvävningar för att människor skall dö iom med dom..
Jordbävningar finns för att det behövs i skapelsen.. Och när dessa sker som kan det bli ett verktyg för människors respekt för skapelsen, och skaparen..

Faktumet att Gud straffar människor i världen är inte en "metafor" som Guds Lamm. Jämför gärna;

Jesus är Guds Lamm - som har funktionen av ett offerlamm.
Gud straffar människor - som, ja vad?

Om någonting i Gilgameseposet beskriver en historisk händelse som Bibeln även beskriver, så är händelsen verklig. Inte för att den finns i Gilgamesheposet utan för att det finns i Bibeln.

Om Gud har skapat ondska? Som jag tidigare citerade så säger versen att Gud har skapat det, men ondska i versen kan mycket väl betyda det som vi uppfattar som ont snarare än det moraliskt onda (vi uppfattar jordbävningar som onda). Men hur långt du än går så måste ondskan orsakas av någonting, om Satan är grunden för all ondska och ondskan är en verklighet (kontra godhet) så innebär det att Satan är en skapare och en gud vid sidan av Yahwe (dualism). Jag tror att Gud är det ultimata orsaken till verkligheten, det goda och det onda i den - men att Gud inte kan klandras för det onda då syftet med det är gott i längden. Den augustinska uppfattningen om ondska som "intenhet" skall stämma så måste det finnas grund i Skriften för det.

Sen tror jag du missuppfattar mig, jag specifierar inte att just Haiti förtjänat detta pga en pakt med Djävulen eller deras voodoo. Alla människor på hela planeten har gjort sig förtjänt utav att dö, varför Yahwe just valde Haiti kan jag inte säga. När man säger att Gud har straffat si och så ställe så brukar det ofta finnas en tendens att mena att de har förtjänat det - men inte vi, det menar jag inte (jag tror att man kan finna det i Jobs bok med hans vänners invändningar). Det jag menar är att alla våra gåvor vi har fått från Gud är oförtjänta och alla straff är helt förtjänta. Att Gud handlar i historien är även det uppenbart, om du tillskriver Exodus till Gud men inte de straff som Israel råkade ut för - vad gör du då med Bibeln? Den babylonska fångenskapen var ett fruktansvärt hårt straff mot Guds folk, men de hade gjort sig förtjänt av det - var fångenskapen också bara en "naturlig händelse" utan punktmarkering i historien?
Senast redigerad av Poeten-Ske 2010-01-23 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in