2010-01-22, 22:00
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Svaret är inte så svårt - vi alla förtjänar att få det som de i Haiti fick det (det är ingen tvivel om att det är Gud som orsakat katastrofen i Haiti - Gud har kontroll över världen). Ingen förtjänar att ha fred och välstånd då vi alla är syndare. Det är en oförtjänt gåva med trygghet i den här världen! Finns inte heller någon tvivel om att Gud hatar vissa människor utifrån Skriften;

Så alla förtjänar, att bli drabbade av sådana jordbävningar? Vad är det för sadistisk Gud du förespråkar egentligen?
Citera
2010-01-22, 22:46
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ

Bra fråga..

Det kan ju vara så att världen kan enbart existera på det sätt det är skapt till.. Vem vet, hur många försök som gjorts innan med skapelsen? Tanken för mig till filmen Matrix (jag råkar gilla den) Där man försökt att skapa en värld i sex omgångar, och misslyckats.. Det kan ju vara ett svar. Världen behöver så att säga någon form av balans.. Ett suktande emot den perfekta skapelsen, utan brister är nog bara en en icke genomförbar utopi.. Cs Lewis har del intressanta tankar om detta i sin bok "om lidandets problem"

Ett annat svar är ju att man skyller allt på satan. Gud har gjort allt gott, men satan orsakar allt detta kaos.. Jag är inte helt nöjd med det svaret dock.. Finns teologiska svagheter..

Om ni inbitet kristna fortfarande resonerar kring livsmysteriet på detta basala, barnsliga och insiktslösa sätt så är det ju rätt så tragiskt. Om din trevande förklaring här ovan representerar hur du ser på Thedice-problemet, vilket i sig självt visar på bristerna i er syn på universat, så bör ni genast utesluta ord som fullkomlig, Alfa och omega, god osv ur er vokabulär vad gäller en tänkt gudagestalt. Antingen är gud sådan, eller så är han inte det, eller så är de exoteriska uttrycken hos religionerna i vår del av världen inte kapabla att analysera situationen på ett intelligent sätt. Där är ju gnostikernas syn på "jämmerdalen" som en illusorisk representation av den verkliga världen en bra början. Vidare öster ut så introduceras karmabegreppet som inte är lika trubbigt som era förklaringsmodeller. Vi har även reinkarnationen. Man är också mer benägen att se på skapelsen som en falsk bild av guds egentliga form, därav "ondskan", eller det kroppsrelaterade lidandet. Död, skador osv.
Citera
2010-01-22, 22:50
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Så alla förtjänar, att bli drabbade av sådana jordbävningar? Vad är det för sadistisk Gud du förespråkar egentligen?

Du kanske menar att vissa förtjänar det? Motsäger det synsättet eventuell sadism fråmn guds håll? Ni kristna är ju väldigt förtjusta i evighetsbegreppet i olika sammanhang också, speciellt vad gäller lidande. Men jag förstår. Det klickar liksom inte i skallen på er vad "evighet" representerar, och det är lätt att slänga både löften och hotelser omkring sig i all hast när man inte förstår bättre.
Citera
2010-01-22, 22:56
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifswiljan
Mycket lite talar för att Jahve-Gud älskar eller ens bryr sig om Haiti.
Tvärtom ser det ut som att han velat sända ett mycket tydligt budskap till hela världen att Haiti=skit.
Själv vet jag aldrig vad jag ska tro, men eftersom jag börjat överväga att ansluta mig till någon av era inriktningar har jag två frågor till att börja med:

*Har ni ett personligt ansvar för Haitierna?
*Hur mycket är ni i så fall förpliktade att hjälpa till med?

(det här är alltså en fråga till 1)Judar och 2)Kristna - ni gudlösa ateister kan ju låta bli att tynga ned tråden med negerhat eller "man behöver ingen gud för att vara medmänniska" osv)

Du ställer en enormt viktig fråga och jag känner att jag på bästa sätt måste försöka försöka besvara denna! Jag har ett stort problem, därför att jag tror att Gud har makten över denna värld, men samtidigt så tror jag att Gud är en Kärleksfull Gud. Jag tror också att Gud är allvis, och på så vis både vet allting men också att han kan se in i framtiden.

När lärljungarnas Rabi korsfästes och sedan dog, så blev de förtvivlade. På samma sätt känner vi idag, Hela världen är säkerligen helt förtvivlade över det som har skett för människorna i Haiti. Det härliga i Kristendomens budskap är att döden och ondskan inte fick sista ordet, utan Gud uppväckte sin Son på den tredje dagen. Lärljungarnas sorg och förtvivlan vändes i glädje och något nytt hade blivit fött.

Redan igår så började man läsa om det goda och kärleksfulla på Aftonbladet. Människor som arbetade en timme för människorna i Haiti, vissa skickade pengar via sms (jag var bland annat med där och stödde dem) andra skickade via bankgiro och liknande. Så mitt i denna sorg kunde man också se det goda i människor. Människor som ville hjälpa till, och människor som åkte dit för att hjälpa dessa utsatta människor som bodde där.

Jag är inte allvis, men jag tror att Gud är det. Och jag tror att det är hans vilja att vi skall hjälpa och stötta dem genom denna tragedi. Jag tror i grunden inte att det var Gud som gjorde detta heller, utan att det var Satan som gjorde det. Men samtidigt så tror jag ju att Gud visste om detta, på samma sätt som både Fadern och Sonen visste om att Sonen skulle korsfästas och dö för våra synder.

Nu spekulerar jag bara: Jag tror att Gud har en plan för Haiti, och det är att skapa något nytt, någonting som vi senare i framtiden kommer att få reda på. Men just nu så är vi ju vid den tiden då denna tragedi precis har hänt, så vi kan ännu inte se vad som sker i framtiden. Vi är vid den tiden, som lärljungarna, då de fick veta att Jesus hade dött på korset. Men tre dagar efteråt så uppstod ju Jesus. Och kanske är det så att Gud har en liknande plan för folket i Tahiti, kanske inte att människorna kommer uppstå om exakt tre dagar, men att staden återuppbyggs och blir till något mycket bättre!

Förstår du vad jag menar?
Senast redigerad av Rottweilern 2010-01-22 kl. 23:02.
Citera
2010-01-22, 22:59
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Om ni inbitet kristna fortfarande resonerar kring livsmysteriet på detta basala, barnsliga och insiktslösa sätt så är det ju rätt så tragiskt. Om din trevande förklaring här ovan representerar hur du ser på Thedice-problemet, vilket i sig självt visar på bristerna i er syn på universat, så bör ni genast utesluta ord som fullkomlig, Alfa och omega, god osv ur er vokabulär vad gäller en tänkt gudagestalt.
Jag förstår inte begreppen, evig, fullkomlig, allsmäktig..

Ett äldre inlägg:
Citera
2010-01-22, 23:21
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Personligen så tror jag att allt som har med begreppet Gud att göra, alltså i dess kärna, är omöjligt att förstå med de själsliga förmågor som "jaget" för tillfället uttrycker sig genom. Detta innefattar språket, hur våra tankar är strukturerade, hur vi varseblir verkligheten och hur vi varseblir dess "rörelse" som tid osv. Alltså är det meditativa tillståndet under stillat sinne den mest logiska vägen för sökaren. Men de flesta religiösa förutsätter reflexmässigt och instinktivt att gud är en medspelare på samma scen som man upplever sig stå på. Alltså ett begrepp som i sin ultimata betydelse är någonting som liksom kan rymmas inom ramarna hos deras egen värld, så som de upplever den.

Man nämner ord som "utveckling", "fri vilja" och liknande barnspråk. Kan gud skapa en sten så tung att han inte kan lyfta den, etc etc. Vi kan börja med att sortera bort allt som är tidsbundet ur guds plan för tillvaron eftersom han sägs vara evig. Att en varelse då tidsbundet skall utvecklas inför hans vakande blick till "antingen det ena eller det andra" verkar ju jävligt dumt i mina öron faktiskt. Jag anser samma sak om snacket om fri vilja. Är det en "god" handling att skapa en varelse och sedan släppa ut henne på ett veritabelt minfält av lidande endast i syfte av att...ja? Blir älskad på riktigt?Inte bara halfsies, bara lite granna, äsch du bara ljuuuger!? Utan på riktigt, av egen fri vilja. Gud så barnsligt! No pun intended. Samma sak är det om man säger att det är någon slags naturlag det handlar om här. Någon slags kosmisk naturlag som gud är fjättrad vid, ofrivilligt eller frivilligt, av någon outgrundlig anledning. Man måste utvecklas från a till b för att bli en vacker blomma yada yada och man måste ha fri vilja annars är det ju inte på riktigt och liknande bäbisgagga.

Nej. Det är inom de religiösa grenarnas respektiva mystiska traditioner som man kan komma närmare sanningen, oftast genom direkt upplevelse som förbigår de världsliga sinnesmekanismerna. Kanske är det bak de glimtarna som svaret finns, och kanske är svaret så "bortom" det vi kan greppa nu att hela frågeställningen här, med Haiti och sjukdomar och lilltån i dörrkarmen och hela det paketet mister sin betydelse?
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2010-01-22 kl. 23:33.
Citera
2010-01-23, 10:08
Medlem
Poeten-Skes avatar
Citat:

Jag förespråkar att människan är en syndare, syndens lön är döden. Vi alla förtjänar att dö. Gud är rättvis och straffar den Han vill. När vi har goda tider så är det oförtjänt nåd från Herren och en evig frälsning från den slutgiltiga döden är helt oförtjänt med.

Skall du döma Gud?

Now there were some present at that time who told Jesus about the Galileans whose blood Pilate had mixed with their sacrifices. Jesus answered, “Do you think that these Galileans were worse sinners than all the other Galileans because they suffered this way? I tell you, no! But unless you repent, you too will all perish. Or those eighteen who died when the tower in Siloam fell on them—do you think they were more guilty than all the others living in Jerusalem? I tell you, no! But unless you repent, you too will all perish.” (Luke 13:1-5, NIV).

Isaiah 45:7:
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these things.

http://news.yahoo.com/s/ap/20100118/ap_on_re_la_am_ca/cb_haiti_hand_of_god

Förhoppningsvis överger haiti-borna både voodoo och skökan genom straffet.
Senast redigerad av Poeten-Ske 2010-01-23 kl. 10:26.
Citera
2010-01-23, 10:55
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Jag förespråkar att människan är en syndare, syndens lön är döden. Vi alla förtjänar att dö. Gud är rättvis och straffar den Han vill. När vi har goda tider så är det oförtjänt nåd från Herren och en evig frälsning från den slutgiltiga döden är helt oförtjänt med.

Skall du döma Gud?

Now there were some present at that time who told Jesus about the Galileans whose blood Pilate had mixed with their sacrifices. Jesus answered, “Do you think that these Galileans were worse sinners than all the other Galileans because they suffered this way? I tell you, no! But unless you repent, you too will all perish. Or those eighteen who died when the tower in Siloam fell on them—do you think they were more guilty than all the others living in Jerusalem? I tell you, no! But unless you repent, you too will all perish.” (Luke 13:1-5, NIV).

Isaiah 45:7:
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these things.

http://news.yahoo.com/s/ap/20100118/ap_on_re_la_am_ca/cb_haiti_hand_of_god

Förhoppningsvis överger haiti-borna både voodoo och skökan genom straffet.
Visst går det att citera väl valda citat från bibeln, för att finna stöd för en hårdkokt protestantiskt sadist till Gud..
Du är ju knappast den förste som sitter och häver ur sig domedags ord mot ett helt folkslag. Det är väldigt enkelt att sitta anonymt på internet och hävda ur sig sådant som du gör.. Men skulle du ärligt kunna se en Haitier i ögonen som precis förlorar hela sin familj, och säga att han förtjänade detta?
Citera
2010-01-23, 11:13
Medlem
mrclean3s avatar
Citat:
Svaret är inte så svårt - vi alla förtjänar att få det som de i Haiti fick det (det är ingen tvivel om att det är Gud som orsakat katastrofen i Haiti - Gud har kontroll över världen). Ingen förtjänar att ha fred och välstånd då vi alla är syndare. Det är en oförtjänt gåva med trygghet i den här världen!
...Gud är inte allsmäktig, katastrofen är bortom Guds kontroll

Du är skadad.

Men det står ju i bibeln att han är allsmäktig? Är inte allt som står i bibeln sant? Och om allt inte är sant, hur ska man kunna skilja på det som är sant och det som är icke sant..`?
Citera
2010-01-23, 11:21
Medlem
mrclean3s avatar
Citat:
Men skulle du ärligt kunna se en Haitier i ögonen som precis förlorar hela sin familj, och säga att han förtjänade detta?

Jag skulle inte tveka att han skulle kunna göra det. Inget illa menat mot dig SleepaZ, men det är just därför jag och som många andra tar avstånd från religionen för den skapar sådana sjuka människor som Poeten-Ske.. Han har helt och hållet tappat förmågan för pragmatiskt tänkande..

Sad, but true.
Citera
2010-01-23, 11:29
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Visst går det att citera väl valda citat från bibeln, för att finna stöd för en hårdkokt protestantiskt sadist till Gud..
Du är ju knappast den förste som sitter och häver ur sig domedags ord mot ett helt folkslag. Det är väldigt enkelt att sitta anonymt på internet och hävda ur sig sådant som du gör.. Men skulle du ärligt kunna se en Haitier i ögonen som precis förlorar hela sin familj, och säga att han förtjänade detta?

Nu får du väl ge dig i alla fall...
Någon sorts intelligent urskiljningsförmåga borde du väl ha kvar, trots att du uppenbarligen är näst intill förblindad av sorg (?) inför det som hänt.

Poeten har väl aldrig förespråkat en "hårdkokt protestantiskt sadist till Gud" utan snarare lyft fram människans ofullkomlighet och syndfullhet!

Menar du och din älskade katolska kyrka att människan är god och inte förtjänar straff?

Hur kan du säga att någon annan förespråkar en sadistisk Gud när din egen gud skickar folk till purgatoriet för att plåga och bränna bort deras synder?

Det som hänt är fruktansvärt och mänskligt lidande upprör alla kristna. Vi ska ta hand om de som har det svårt, det är vårt kall. Vi ska älska dom som oss själva. Till och med våra fiender ska vi älska och inte kriga mot (tänk på det du katolik).

Detta tar inte ett enda uns från det faktum att människan är syndig och förtjänar straff! Ja till och med de som befinner sig på Haiti förtjänar straff, varför skulle de vara godare eller bättre än andra, bara för att de har det svårt? Slipper de till exempel undan från purgatoriet som din "icke-sadistiska" gud plågar människor i?
Citera
2010-01-23, 11:45
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Nu får du väl ge dig i alla fall...
Någon sorts intelligent urskiljningsförmåga borde du väl ha kvar, trots att du uppenbarligen är näst intill förblindad av sorg (?) inför det som hänt.

Poeten har väl aldrig förespråkat en "hårdkokt protestantiskt sadist till Gud" utan snarare lyft fram människans ofullkomlighet och syndfullhet!

Menar du och din älskade katolska kyrka att människan är god och inte förtjänar straff?

Hur kan du säga att någon annan förespråkar en sadistisk Gud när din egen gud skickar folk till purgatoriet för att plåga och bränna bort deras synder?

Det som hänt är fruktansvärt och mänskligt lidande upprör alla kristna. Vi ska ta hand om de som har det svårt, det är vårt kall. Vi ska älska dom som oss själva. Till och med våra fiender ska vi älska och inte kriga mot (tänk på det du katolik).

Detta tar inte ett enda uns från det faktum att människan är syndig och förtjänar straff! Ja till och med de som befinner sig på Haiti förtjänar straff, varför skulle de vara godare eller bättre än andra, bara för att de har det svårt? Slipper de till exempel undan från purgatoriet som din "icke-sadistiska" gud plågar människor i?

Ja en del protestanter här på forumet verkar vara helt besatta vid "människan är syndig och förtjänar straff", varför är det så det vet jag inte.. Kanske gillar ni att vara slavar och få stryk?

Men som jag sa innan, så är det lätt att sitta på nätet och verka kaxig med sin hårdkokta citat från Spurgeon, A.W. Tozer. Och uppvisar en närmast rabiat förmåga till medmänsklighet..
Om man anser att människan förtjänar att dö i jordbävningar, då är mitt svar. Sorry er teologi är inte sund. Den är fundamentalistisk och sektlik..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in