Citat:
Ursprungligen postat av lifswiljan
Mycket lite talar för att Jahve-Gud älskar eller ens bryr sig om Haiti.
Tvärtom ser det ut som att han velat sända ett mycket tydligt budskap till hela världen att Haiti=skit.
Själv vet jag aldrig vad jag ska tro, men eftersom jag börjat överväga att ansluta mig till någon av era inriktningar har jag två frågor till att börja med:
*Har ni ett personligt ansvar för Haitierna?
*Hur mycket är ni i så fall förpliktade att hjälpa till med?
(det här är alltså en fråga till 1)Judar och 2)Kristna - ni gudlösa ateister kan ju låta bli att tynga ned tråden med negerhat eller "man behöver ingen gud för att vara medmänniska" osv)
Du ställer en enormt viktig fråga och jag känner att jag på bästa sätt måste försöka försöka besvara denna! Jag har ett stort problem, därför att jag tror att Gud har makten över denna värld, men samtidigt så tror jag att Gud är en Kärleksfull Gud. Jag tror också att Gud är allvis, och på så vis både vet allting men också att han kan se in i framtiden.
När lärljungarnas Rabi korsfästes och sedan dog, så blev de förtvivlade. På samma sätt känner vi idag, Hela världen är säkerligen helt förtvivlade över det som har skett för människorna i Haiti. Det härliga i Kristendomens budskap är att döden och ondskan inte fick sista ordet, utan Gud uppväckte sin Son på den tredje dagen. Lärljungarnas sorg och förtvivlan vändes i glädje och något nytt hade blivit fött.
Redan igår så började man läsa om det goda och kärleksfulla på Aftonbladet. Människor som arbetade en timme för människorna i Haiti, vissa skickade pengar via sms (jag var bland annat med där och stödde dem) andra skickade via bankgiro och liknande. Så mitt i denna sorg kunde man också se det goda i människor. Människor som ville hjälpa till, och människor som åkte dit för att hjälpa dessa utsatta människor som bodde där.
Jag är inte allvis, men jag tror att Gud är det. Och jag tror att det är hans vilja att vi skall hjälpa och stötta dem genom denna tragedi. Jag tror i grunden inte att det var Gud som gjorde detta heller, utan att det var Satan som gjorde det. Men samtidigt så tror jag ju att Gud visste om detta, på samma sätt som både Fadern och Sonen visste om att Sonen skulle korsfästas och dö för våra synder.
Nu spekulerar jag bara: Jag tror att Gud har en plan för Haiti, och det är att skapa något nytt, någonting som vi senare i framtiden kommer att få reda på. Men just nu så är vi ju vid den tiden då denna tragedi precis har hänt, så vi kan ännu inte se vad som sker i framtiden. Vi är vid den tiden, som lärljungarna, då de fick veta att Jesus hade dött på korset. Men tre dagar efteråt så uppstod ju Jesus. Och kanske är det så att Gud har en liknande plan för folket i Tahiti, kanske inte att människorna kommer uppstå om exakt tre dagar, men att staden återuppbyggs och blir till något mycket bättre!
Förstår du vad jag menar?