Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Bibeln är skriven av människor, med en begränsad förmåga att förstå skapelsen.. Författarna är ledda av anden i sina uppenbarelser, men kan samtigit inte uppenbara saker som för den tiden inte var uppfunna.. Tex så nämner inte bibeln atomer, DNA osv.. Helt enkelt av den anledningen att folk inte visste var det var..
När bibeln innehåller felaktigheter kring det som vetenskapen säger, tyder det på att texten är skriven i en tid då människorna inte hade koll på saker och ting..
Sanningen är viktigare, än att envetet försvara en texts tolkningar till absurdum..
Man får inte glömma vad det är bibeln försöker säga oss. Det är människor som vill beskriva sina uppenbarelser med Gud. Likväl handlar bibeln mycket om avsaknaden av Gud också. Desperationen, längtan, Gud är svår att förstå, detta genomsyrar tex böckerna Predikaren och Job. Även delar av Psaltaren visar på denna längtan efter Gud. Vad är Gud? David upplever att Gud inte alltid finns för honom, han känner sig övergiven och utsatt.
Det finns en röd tråd genom bibeln som försöker förklara denna stora Gud.
I Jesus kristus ser vi det som många försökt förklara. I honom ser vi en glimt av Guds storhet.
Jag ser bibeln på detta sättet. Jag vet själv hur svårt det är att förklara tron i ord för andra människor. Men jag förstår hur dessa bibliska författare menar.
När människor såg jordbävningar och oväder, så var detta ett teckens på Guds makt.. Nu vet vi bättre.. Det gör inte bibeln osann för det.. Bara att man måste läsa texterna ur sina rätta sammanhang..
.
När bibeln innehåller felaktigheter kring det som vetenskapen säger, tyder det på att texten är skriven i en tid då människorna inte hade koll på saker och ting..
Sanningen är viktigare, än att envetet försvara en texts tolkningar till absurdum..
Man får inte glömma vad det är bibeln försöker säga oss. Det är människor som vill beskriva sina uppenbarelser med Gud. Likväl handlar bibeln mycket om avsaknaden av Gud också. Desperationen, längtan, Gud är svår att förstå, detta genomsyrar tex böckerna Predikaren och Job. Även delar av Psaltaren visar på denna längtan efter Gud. Vad är Gud? David upplever att Gud inte alltid finns för honom, han känner sig övergiven och utsatt.
Det finns en röd tråd genom bibeln som försöker förklara denna stora Gud.
I Jesus kristus ser vi det som många försökt förklara. I honom ser vi en glimt av Guds storhet.
Jag ser bibeln på detta sättet. Jag vet själv hur svårt det är att förklara tron i ord för andra människor. Men jag förstår hur dessa bibliska författare menar.
När människor såg jordbävningar och oväder, så var detta ett teckens på Guds makt.. Nu vet vi bättre.. Det gör inte bibeln osann för det.. Bara att man måste läsa texterna ur sina rätta sammanhang..
.
Okej så du tror bara på det som är politiskt korrekt eller bevisat av vetenskapen ( har jag missuppfattat dig? ) Själv tror jag på allt som står i Bibeln och jag är övertygad om att vi lever i den sista tiden, det är dagens alla naturkatastrofer ett bevis på, för du har väl inte glömt Jesus ord? matt24:7 folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra .
Citat:
Jag tror inte det kommer leda till att folk vänder sig til Gud. Om det är Gud som låter 110 000 människor dö, så är han inget annat än en sadistiskt diktator.
110 000 bara en droppe i havet, på domedagen kommer alla otrogna människor att bli straffade. vad tycker du om det?