2010-01-20, 01:00
Medlem
Hej!

Det är så att en vän till mig har drabbats av att en person som uppger sig för att vara honom och har snott flertal bilder från hans gamla bilddagbok, facebook osv i flera år. Denna person har flera olika account på massvis med olika hemsidor såsom bla myspace. Det jag nu undrar är om det finns något man kan göra för att få bort dessa bilder och få bort alla/de flesta kontona på något sätt?

Tack!
Citera
2010-01-20, 01:03
Medlem
Ja... polisanmäla de hela... sen kanske man kan ta kontakt med dom som driver sidorna eller ngt....
Citera
2010-01-20, 11:28
Medlem
Det bästa är väl att inte lägga upp några bilder alls?
Eller sätta bilddagboken till privat så inte personen kan komma in.
Citera
2010-01-20, 15:54
Medlem
Nallen72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Pink
Hej!

Det är så att en vän till mig har drabbats av att en person som uppger sig för att vara honom och har snott flertal bilder från hans gamla bilddagbok, facebook osv i flera år. Denna person har flera olika account på massvis med olika hemsidor såsom bla myspace. Det jag nu undrar är om det finns något man kan göra för att få bort dessa bilder och få bort alla/de flesta kontona på något sätt?

Tack!

Som föregående talare sagt, polisanmäl det hela. Man får inte utge sig för att vara någon man inte är, specielt inte om detta görs genom att använda andra personers identitet och bilder. Detta tror jag direkt bryter mot PUL.
Citera
2010-01-20, 16:00
Medlem
EnTrevligPoliss avatar
Det får man väll, så länge man inte tjänar pengar eller bryter mot lagen?
Citera
2010-01-20, 18:55
Medlem
Det är jag ganska så säker på att det inte är en fråga för Polisen,kan inte se att det skulle vara brottsligt att utge sig för att vara någon annan på nätet.
Citera
2010-01-20, 21:38
Medlem
lukk3l33ts avatar
Jag skulle inte säga att man får ta en annan persons bilder och dylikt och göra egna konton.

Anmäl till sidorna, polisen lär knappast göra något.
Citera
2010-01-20, 21:54
Medlem
pan.pans avatar
Det är olagligt och jag tror att det kallas för Urkundsförfalskning. Är väldigt allvarligt. Anmäl och hoppas att du får en jurist som kan något om datorer^^.
Citera
2010-01-21, 00:09
Medlem
Hur funkar det här på Flashback när det gäller såna saker?
Lämnar ledningen ut IP och mailadress till polisen om någon skulle upptäcka att hans/hennes namn har blivit "kapat" och används här?
Citera
2010-01-21, 16:18
Medlem
Kaptenhooks avatar
Som någon redan har sagt, polisanmäl. Dom checkar upp IP och sen tror jag att man kan åtala han för identitetsstöld eller vad det heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in