2010-01-20, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witticism
En annan sak som r extremt typiskt svenskt r att klaga p Sverige
Det hr r typ som att sga: anmrk inte p vra problem, du har fr fan ocks funktionshinder!

Det betyder inte att kritiken r obefogad, eller?

Citat:
Jag undrar hur mycket du sjlv gr fr att frndra ngonting av detta.
Bevisligen s pass mycket att jag har problem med det.

Citat:
Allvarligt talat s tror jag dock att det handlar om att lra sig frst hur andra mnniskor tnker och sedan frska kommunicera med dem p rtt stt. Det betyder inte att man ska anpassa sig och vika sig fr normen! Var rakryggad och sg vad du tycker, men hitta en vg in som fungerar och ett stt att kommunicera med alla slags mnniskor. Hitta sedan en umgngeskrets som du trivs med, ett jobb du gillar, en bra flick/pojkvn och bygg ett lyckligt liv och strunta i dem du str dig p s kommer du att bli en mycket lyckligare mnniska. Jag lovar dig att du kommer att stra dig p folk oavsett viket land du bostter dig i.
Bra tips.

Jag envisas dock med att tro att det finns lnder med en ppnare mentalitet n Sverige. Oavsett var, kommer det finns folk jag str mig p, sure. Men det finns grader i helvetet, u dig?
Medlem
kaskminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Jag hatar Sverige och dess vrderingar

Frutom att landet r jvligt jobbigt (dvs klimatet, inte vlfrden man fr!!) s tycker jag de flesta svenskar r jobbiga. Ungefr 7 av 10 personer enligt empiri.
Delar helt enkelt inte majoriteten av svenskars vrderingar. Att man ska vara skenhelig, timid och rsta p socialdemokraterna.

Folk r fruktansvrt lttsttta hr. Minsta rubbning i "mysstmningen" (exempel: byta mne, hja tonen lite, prata lite snabbare, flacka med blicken), som alla svenskar har en frkrlek till, r socialt ekvivalent med att sl dem p kften eller kalla dem fr "jvla fitta".

Folk har en tendens att aldrig, aldrig glmma en dispyt, eller till och med att man haft ett stressat samtal med ngon, p grund av att man haft en dlig dag eller bara rentav har brttom. Folk tar det liksom personligt. De knner sig som jag behandlar dem som barn i detta lge. Att vara stressad i dagens vrld r statuspong, och ingen vill vara den som inte fr 100% uppmrksamhet i alla gonblick. De r lttsttta.
Och folk glmmer inte det, utan r bittra ver det varje gng man trffar dem.

Sverige r ett jvligt socialt konservativt land. Folk har ett extremt hierarkiskt tnkande. Man segregerar inte mnniskor ekonomiskt utan tar ut det rent socialt. Utfrysning. Man vill ha en inre krets med det man ser som normala mnniskor. Det r ett rent rollspel. Alla samtal r extremt modererade inom gruppen. Man pratar inte om vad som helst utan har ett visst gng utvalda teman av saker man pratar om, beroende p vilken identitet gruppen har.

Svenskar antyder hela tiden. Vart ska jag brja???? Jag har svrt att tnka mig ngon annan folkgrupp som r s jvla duktiga p att prata med undertoner, som har ett snt jvla utvecklat schema fr hur man faktiskt, underfrsttt, tar konflikter eftersom man inte vgar sga till rakt ut!!!
Man blir paranoid av att bo i Sverige!!!!

Ifall ngon sger ngot fel som inte passar in i gruppens identitet, s sker man efter anledningar att bryta kontakten. Det skulle ju se konstigt ut ifall man brt den enbart p det uttalandet! ifall man varit kompisar under en tid. Man letar allts efter skl att avsluta relationen ifall man knner sig till och med det minsta obekvm.
Svenskar har en sjuklig fixering av att vara normala/lagom.

Nyckelord hr r: normal, social och utfrysning.

Vad tycker ni om svenskar i allmnhet?

dlig dag?

jag tror att mnniskan lskar att klaga. ett ex:

du str vid busshllsplatsen, vdret r varmt och fglarna kvittrar, om du sger: "vilket vackert vder" fr man responsen "ja" och en nick.

samma busshllsplats, det blser, regnar och hundarna skller och du sger.
"fan vilket skitvder" d fr du "ja det r ju fan att det ska regna hela tiden bla bla bla"

jag vet inte om just det r ett svenskt beteende, men jag tror som sagt att mnniskan tycker om att klaga. I sverige har vi inte s mycket att klaga p s hr letar vi upp dem fel som finns och pratar om dem och voila bittra sverige!

Annars tycker jag att ju mer man reser ju mer uppskattar man sverige, jag vill inte g en mil fr att posta ett jkla brev, pruta p bussen varje morgon, behva muta poliser, riskera att d varje gng man korsar gatan osv..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Couldn't care less. Bara sknt att de flesta av dem hller sig p sin kant...

Vidrigt... hade jag sagt s om ngt annat folkslag s hade jag blivit kallad fr rasist......
2010-01-20, 00:59
Medlem
Blaavalens avatar
TS, flytta till Skne s fr du roligt
2010-01-20, 00:59
Medlem
Squalos avatar
Passar inte svensken s kan ju TS flytta till en blattefrort. Dr behver han knappt se en svensk men kan fortstta nyttja vlfrden.

r extremt konformistiskt att klaga p svensken och gormat om att svensken r trkig, inte har ngon kultur, os.v., som varenda jvla sosse...
2010-01-20, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Passar inte svensken s kan ju TS flytta till en blattefrort. Dr behver han knappt se en svensk men kan fortstta nyttja vlfrden.

r extremt konformistiskt att klaga p svensken och gormat om att svensken r trkig, inte har ngon kultur, os.v., som varenda jvla sosse...

Mmm tycker att ts och hans anhngare kan flytta frn sverige... s slipper dom "skiten"
2010-01-20, 01:01
Bannlyst
"Trivs du inte hr i sverige? Stick d t helvete" -ah, du ljuva jantelag
2010-01-20, 01:08
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyyria
Vidrigt... hade jag sagt s om ngt annat folkslag s hade jag blivit kallad fr rasist......

Jag vill helst att andra folkslag ska hlla sig p sin kant ocks. och fr det mesta s gr dem det. Men visst r det s att man oftare mste markera grnsen fr invandrare n vad man mste gra fr infdda svenskar. Svenskarna hller sig p sin kant lite mer automatiskt...
2010-01-20, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaskminator
Annars tycker jag att ju mer man reser ju mer uppskattar man sverige, jag vill inte g en mil fr att posta ett jkla brev, pruta p bussen varje morgon, behva muta poliser, riskera att d varje gng man korsar gatan osv..
Nej, det vill inte jag heller?

Vstvrlden generellt r vl ett ganska bra stlle.
2010-01-20, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Jag vill helst att andra folkslag ska hlla sig p sin kant ocks. och fr det mesta s gr dem det. Men visst r det s att man oftare mste markera grnsen fr invandrare n vad man mste gra fr infdda svenskar. Svenskarna hller sig p sin kant lite mer automatiskt...

Vad menar du med att "hlla sig p sin kant"?
2010-01-20, 01:25
Medlem
Citat:
rligt talat r invandrare (MENA) oftast jvligt schysta. De jobbar hrdare n svenskar. S hrt vill/tnker jag ocks jobba sen nr jag r klar med min utbildning.

Vet en och annan invandrare som ftt riskkapital fr att starta upp verksamheter. Lite wow-effekt ver det.

Citat:
Jag har inte gormat om detta verhuvudtaget (frutom sossegrejen).
2010-01-20, 01:27
Medlem
Hajars avatar
Du generaliserar alldeles fr grovt och utelmnar det som r bra med svenskar. Hederliga, jmstlda, trevliga, vlutbildade, solidariska osv. (Listan kan gras lngre, fyll i med dina egna frdomar.) Skapar du alltid sdana negativa stereotyper fr folkslag tror jag inte att du kommer att kunna bo i ngot land alls. I slutndan handlar det om vilka du vljer att umgs med och jag vgar nog lova att det finns alla typer av mnniskor, bde i Sverige och i andra lnder. Och om du nd inte klarar av svenskar fr du vl som fregende talare redan har skrivit umgs med invandrare istllet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in