2010-01-19, 22:36
Medlem
Bohlingers avatar
Bor nu i ett studentrum, men kanske kommer att resa iväg i månadsskiftet februari/mars och komma hem igen i slutet av juli. Jag har tecknat hemförsäkring "Studiero" hos Trygg Hansa och har räknat ut att det kommer kosta cirka 2300 kr för den förlängda reseförsäkringen.

Jag undrar dock om det spelar någon roll att jag inte längre bor på lägenheten som hemförsäkringen är satt till? Om det blir tal om att åka så säger jag upp hyreskontraktet och bor bara kvar februari månad ut.

EDIT: Läste även på Trygghansas hemsida att deras försäkring inte gäller för länder som UD avråder folk från att resa till, och jag ska åka till Israel. På UD's hemsida står det att man avråder från att åka till Gaza och Västbanken, kommer det att påverka försäkringen?
Senast redigerad av Bohlinger 2010-01-19 kl. 22:39.
Citera
2010-01-19, 22:40
Medlem
ring de och hör. det är möjligt att du kan säga upp din hemförsäkring och ha en reseförsäkring. hör innan, lite jobbigt om något skulle hända och de säger att det inte står för det.

eventuellt skaffar du en vanlig reseförsäkring. är det inom EU du reser så behövs ju inte en försäkring (tror jag). vi får ju få vård i alla EU länder. (om någon vet något annat om det så skriv gärna.)
Citera
2010-01-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niko08
ring de och hör. det är möjligt att du kan säga upp din hemförsäkring och ha en reseförsäkring. hör innan, lite jobbigt om något skulle hända och de säger att det inte står för det.

eventuellt skaffar du en vanlig reseförsäkring. är det inom EU du reser så behövs ju inte en försäkring (tror jag). vi får ju få vård i alla EU länder. (om någon vet något annat om det så skriv gärna.)
Man bör ha en reseförsäkring även inom EU eftersom det bara är själva vården på plats som ingår med samma villkor som landets invånare. Eventuell hemtransport får man betala själv och ambulansflyg är dyrt. Nu ingår väl inte Israel i EU än förstås...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in