Citat:
Ursprungligen postat av TrapperJohnMcIntyre
Trenden är väl annars att gå över TILL UTF-8, inte från den till nåt annat. Så bara av nyfikenhet, varför?
När jag loggar in på en utav de FTP's jag brukar vara uppkopplad mot, ska jag mötas utav en välkomstlogga (ASCII). Använder jag då en font
(bitmappsfont tror jag) som heter "smoothansi" plus att jag har isovärdet ståendes på 8859-1 så visas den loggan korrekt. Använder jag samma font men med UTF-8 så syns inte loggan alls, det blir bara ett klutter utav de tecken som loggan består av.
Det kanske finns en bättre lösning, kanske någon annan font bara, ska jag vara ärlig så vet jag inte vad som gör vad i det här problemet. Hur mycket det är fonten i sig och hur mycket det är encodingen.
Men det jag tycker mig snappat upp, (kan vara fel dock) är att servern jag kopplar upp mig mot har ISO.8859-1 som standard. Och för att min terminal ska kunna tolka det den vill visa på korrekt sätt, måste jag använda samma encoding.
Sedan har jag för mig att all ASCII skall man se med bitmappsfonter. Men som sagt, jag vet ingenting utav detta med säkerhet så rätta mig gärna om jag har fel.