2010-01-19, 19:09
Medlem
Bent Metals avatar
Så var det dags att vända sig till er gurus här på flashback. Jag har som vanligt problem med terminaler och encodings. Detta tycker jag dock BÖR vara lättlöst, men jag har googlat runt och härjat i ett par timmar nu utan att hitta någon som kommit på en lösning till detta problemet.

Jag sitter med fluxbox som fönsterhanterare, startar upp gnome-terminal med "tilde" knappen. Konfiggen i .fluxbox/keys för just denna "bind" ser ut som följer: section :Exec gnome-terminal --geometry=210x45+320+260

När fönstret startas upp, vill jag ha ISO-8859-1 som default. Men det går fan inte ihop för mig! den startar ALLTID i UTF-8. Det går inte att ta bort UTF-8 från encodinglistan (alla andra encodings går dock att ta bort).

När fönstret väl har öppnats måste jag högerklicka + välja "show menubar" sedan ändra manuellt till ISO-8859-1. Men då fungerar det bara fram tills det att jag öppnar en ny gnome-terminal. Då måste jag göra om proceduren.

Finns det inget enkelt sätt att lägga till encodingen till: Exec gnome-terminal --geometry=210x45+320+260??

Om det är någon som har den blekaste aning så skulle jag vara väldigt tacksam!

GNOME Terminal 2.26.0
Ubuntu jaunty 9.04
Fluxbox 1.1.1
Citera
2010-01-19, 19:19
Medlem
Gör det som sägs vara så fantastiskt med linux: hämta källkoden och modifiera programmet. Seså!
Citera
2010-01-19, 19:54
Medlem
Logisks avatar
Jag tror att en konfiguration av ~/.Xdefaults kan lösa ditt problem.
Borde finnas snippets runt om på Google. Jag har dock bara använt .Xdefaults till urxvt som terminal.
Citera
2010-01-19, 21:10
Medlem
Bent Metals avatar
Tack för hjälpen. Vet inte hur, men jag lyckades fixa problemet på något vis. Jag tror att det uppstod i samband med en installation utav NVIDIA drivrutiner. Antar att det kanske spökade till det hela med X konfigurationsinställningar.

Antagligen hade jag inte startat om datorn sedan jag gjorde detta. Och endera var det bara det, eller så har något hjälpt utav allt jag pillat med...

Hursom så när jag startade om datorn så fungerade det precis som det ska
Citera
2010-01-19, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bent Metal
Tack för hjälpen. Vet inte hur, men jag lyckades fixa problemet på något vis. Jag tror att det uppstod i samband med en installation utav NVIDIA drivrutiner. Antar att det kanske spökade till det hela med X konfigurationsinställningar.

Antagligen hade jag inte startat om datorn sedan jag gjorde detta. Och endera var det bara det, eller så har något hjälpt utav allt jag pillat med...

Hursom så när jag startade om datorn så fungerade det precis som det ska

Som Windows då, bara och starta om, så fungerar det
Citera
2010-01-19, 23:08
Medlem
TrapperJohnMcIntyres avatar
Trenden är väl annars att gå över TILL UTF-8, inte från den till nåt annat. Så bara av nyfikenhet, varför?
Citera
2010-01-20, 04:16
Medlem
Bent Metals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrapperJohnMcIntyre
Trenden är väl annars att gå över TILL UTF-8, inte från den till nåt annat. Så bara av nyfikenhet, varför?

När jag loggar in på en utav de FTP's jag brukar vara uppkopplad mot, ska jag mötas utav en välkomstlogga (ASCII). Använder jag då en font
(bitmappsfont tror jag) som heter "smoothansi" plus att jag har isovärdet ståendes på 8859-1 så visas den loggan korrekt. Använder jag samma font men med UTF-8 så syns inte loggan alls, det blir bara ett klutter utav de tecken som loggan består av.

Det kanske finns en bättre lösning, kanske någon annan font bara, ska jag vara ärlig så vet jag inte vad som gör vad i det här problemet. Hur mycket det är fonten i sig och hur mycket det är encodingen.

Men det jag tycker mig snappat upp, (kan vara fel dock) är att servern jag kopplar upp mig mot har ISO.8859-1 som standard. Och för att min terminal ska kunna tolka det den vill visa på korrekt sätt, måste jag använda samma encoding.

Sedan har jag för mig att all ASCII skall man se med bitmappsfonter. Men som sagt, jag vet ingenting utav detta med säkerhet så rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2010-01-20, 05:42
Medlem
TrapperJohnMcIntyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bent Metal
När jag loggar in på en utav de FTP's jag brukar vara uppkopplad mot, ska jag mötas utav en välkomstlogga (ASCII). Använder jag då en font
(bitmappsfont tror jag) som heter "smoothansi" plus att jag har isovärdet ståendes på 8859-1 så visas den loggan korrekt. Använder jag samma font men med UTF-8 så syns inte loggan alls, det blir bara ett klutter utav de tecken som loggan består av.

Det kanske finns en bättre lösning, kanske någon annan font bara, ska jag vara ärlig så vet jag inte vad som gör vad i det här problemet. Hur mycket det är fonten i sig och hur mycket det är encodingen.

Men det jag tycker mig snappat upp, (kan vara fel dock) är att servern jag kopplar upp mig mot har ISO.8859-1 som standard. Och för att min terminal ska kunna tolka det den vill visa på korrekt sätt, måste jag använda samma encoding.

Sedan har jag för mig att all ASCII skall man se med bitmappsfonter. Men som sagt, jag vet ingenting utav detta med säkerhet så rätta mig gärna om jag har fel.
Om den visas felaktigt med UTF-8 är den inte ASCII. Tecken 0-127 i UTF-8 är identisk med ASCII-uppsättningen, vilket innebär att ASCII-tecken tolkas korrekt av en UTF-8 tolk. ASCII innehåller bara 128 tecken, eftersom 1 bit ursprungligen användes som paritetsbit. Förmodligen är loggan i just ISO8859-1. Och denna teckentabell lever ju kvar i rätt många sammanhang, och vi kan väl inte räkna med att alla går över till UTF-8 i ett slag. Nåväl, vad jag vill säga är att jag förstår varför du vill använda ISO8859-1, men jag funderar på om det inte borde gå att köra FTP-klienten mot iconv. Tyvärr har jag ingen stor erfarenhet av vare sig Ubuntu, Fluxbox eller Gnome-terminal, så jag kan inte hjälpa dig med hur du gör detta.

Go BSD and the truth shallt be revieled to thee!
Citera
2010-01-20, 18:54
Medlem
Bent Metals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrapperJohnMcIntyre
Om den visas felaktigt med UTF-8 är den inte ASCII. Tecken 0-127 i UTF-8 är identisk med ASCII-uppsättningen, vilket innebär att ASCII-tecken tolkas korrekt av en UTF-8 tolk. ASCII innehåller bara 128 tecken, eftersom 1 bit ursprungligen användes som paritetsbit. Förmodligen är loggan i just ISO8859-1. Och denna teckentabell lever ju kvar i rätt många sammanhang, och vi kan väl inte räkna med att alla går över till UTF-8 i ett slag. Nåväl, vad jag vill säga är att jag förstår varför du vill använda ISO8859-1, men jag funderar på om det inte borde gå att köra FTP-klienten mot iconv. Tyvärr har jag ingen stor erfarenhet av vare sig Ubuntu, Fluxbox eller Gnome-terminal, så jag kan inte hjälpa dig med hur du gör detta.

Go BSD and the truth shallt be revieled to thee!

Ahh, jag förstår. Då var det ju jävligt dumt att inte göra loggan i UTF-8. Det hade ju sparat en hel del pyssel från in sida...

har varit in och läst en snabbis om iconv, men ska kika närmare på det. Tackar för tipset. Och tack för ett ingående svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in