• 1
  • 2
2010-01-19, 15:09
Medlem
Som rubriken antyder så flyttade jag alltså datorn ca 20 meter, kopplade i allting och startade upp den på nytt och vips så har jag i praktiken inget ljud längre. Med alla rattar å vred på 100% max så kan jag om det är tyst omkring mig, höra tex ljud från actionscener i VLC med ljudet på maximalt.

Jag försökte först lite lätta alternativ som att installera drivers på nytt etc och till sist tog jag i med hårdhandskarna och avinstallerade ljudkortet (via system - uninstall) samt tog ut ljudkortet fysiskt och satte det i en ny kortplats. Satte igång datorn och försökte installera det på nytt.

Nu fick jag besked (både från originalskivan och nyligen nerladdade installationsfilen) att mitt operativsystem (pirat XP ((Black Edition)) inte stöds). Mycket märkligt eftersom jag kör XP och laddade ner XP packet.

Jag har ärligt talat liten aning om vad jag skulle kunna hitta på härnäst, har ni några förslag på hur jag kan få ordning på detta? Quakelive utan ljud känns lite "störthjälm och dregel-kopp" liksom.
Tacksam för alla former av input.
- Mvh Mocorn

Datorn är ca 4.5 år gammal med tillhörande grejer från den tiden och ljudkortet är ett Soundblaster Audigy 2 ZS
Citera
2010-01-19, 15:12
Medlem
exms avatar
20 spänn på att du har satt ljudsladden i "fel" uttag, typ micingången
Citera
2010-01-19, 15:12
Medlem
IRMEs avatar
inte bara någon kabel som glappar då?
Citera
2010-01-19, 15:18
Medlem
Jag har försökt alla ut/ingångar på ljudkortet med samma eller sämre resultat, samt dom övriga ljud ingångarna på moderkortet, ingen skillnad där heller tyvärr.

Det är mig ett mysterium hur en fysisk flytt av lådan kan skapa ett sånt här problem, kan något ha gått sönder kanske?
Citera
2010-01-19, 15:19
Medlem
Théodicées avatar
kör du med förstärkare eller?
Citera
2010-01-19, 15:22
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocorn
Jag har försökt alla ut/ingångar på ljudkortet med samma eller sämre resultat, samt dom övriga ljud ingångarna på moderkortet, ingen skillnad där heller tyvärr.

Det är mig ett mysterium hur en fysisk flytt av lådan kan skapa ett sånt här problem, kan något ha gått sönder kanske?

Något har ju knasat sig åtminstone. Om du inte har uppdaterat mjukvara nyligen så har ju något gått sönder. Om du inte pillade in massa på ljudkortet i flytten eller tappade datorn ska ju inte det ha gått sönder heller. Tippar på någon kabel till högtalarna eller något eftersom du skriver endast 95% av ljudet? Du hör alltså lite grann som jag förstår, och då är det förhoppningsvis inte ljudkortet. Testat med andra hörlurar/högtalare?
Citera
2010-01-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Théodicée
kör du med förstärkare eller?
Nope, helt vanlig setup med hörlurarna inkopplade i det grönmarkerade uttaget på ljudkortet.
Citera
2010-01-19, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Något har ju knasat sig åtminstone. Om du inte har uppdaterat mjukvara nyligen så har ju något gått sönder. Om du inte pillade in massa på ljudkortet i flytten eller tappade datorn ska ju inte det ha gått sönder heller. Tippar på någon kabel till högtalarna eller något eftersom du skriver endast 95% av ljudet? Du hör alltså lite grann som jag förstår, och då är det förhoppningsvis inte ljudkortet. Testat med andra hörlurar/högtalare?
Jag har testat mina hörlurar på laptopen och där verkar det fungera helt okej, jag har även kört in mobil-lurarna i ljudkortet och fick även då samma låga ljud.
Det är just det att jag faktiskt har ljud som är så märkligt, då fungerar det alltså, men inte som det ska av nån anledning. Flytten gick utan några besvär, borde inte kunna skadats då, det gör det hela ännu märkligare.

Edit: ska kanske förtydliga att jag sitter med ca 3-5% kvar av ljudet jag hade förut, alltså i praktiken inget alls. Jag spelade just lite Quakelive jag hörde i princip inget förutom i vissa situationer med mycket pangpang, då kunde jag skönja "ljud" men inte vad som pågick etc.
Senast redigerad av Mocorn 2010-01-19 kl. 15:27.
Citera
2010-01-19, 15:31
Medlem
IRMEs avatar
Jag har haft liknande problem med mp3-spelare och då har det oftast varit att uttagen får inte god kontakt med kontakten på uttaget, slå på lite musik och fippla lite med kablarna så kan du ju se om det är glappt, och dåborde det kanske vara glapp i själva ljudkortsuttaget, om det är lika på flera högtalare. Är det så, så är det inte mycker mer att göra än att silvertejpa fast kablarna hårt i rätt läge, eller byta kort :/
Citera
2010-01-19, 15:32
Medlem
mudpacs avatar
Jag sätter mina pengar på glappkontakt.
Citera
2010-01-19, 17:20
Medlem
Flyktplans avatar
Nu kan ju någon rätta mig om jag har fel men vid svagström genom långa ledningar blir det rätt stora förluster.

Glöm vad jag sade, missade att du hade testat med hörlurar direkt i datorn och att du inte hade en lång kabel alls.
Senast redigerad av Flyktplan 2010-01-19 kl. 17:26.
Citera
2010-01-21, 01:05
Medlem
Kan något annat som sitter löst orsaka detta tror ni? För själva ljudkortet har inte direkt något som kan glappa, det går liksom bara rakt ner i kortplatsen och inget annat vad jag kan se/vet. Ett steg är kanske att plocka isär precis allting och sätta ihop det igen med bara det absolut nödvändigaste och om det ger resultat så aktiverar jag komponent efter komponent.
Det ska nämnas att jag haft datorn i ett hus i norge ett år ganska nyligen där elen gick titt som tätt och detta skapade svåra spänningsförhållanden (har jag fått förklarat för mig) för moderkortet som kan ha tagit lite stryk. Vid ett tilfälle när elen gick så lät det faktiskt ett litet *popp* någonstans inne i burken
Just nu här jag sitter så fungerar den, men detta har orsakat lite problem... vissa dagar har den knappt gått att starta osv, vad tror ni?

ps. tack för all hjälp hittils, det uppskattas!
- Mvh Mocorn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in