2010-01-19, 14:18
Medlem
KallePiggs avatar
Körde häromdagen en genomsökning av datorn med ett antispywareprogram som jag haft ganska länge och sökt igenom datorn med otaliga gånger. Efter denna gång så dök dock plötsligt två små filer med namnet desktop.ini upp på skrivbordet. Den ena är 340 byte och den andra 282 byte stor. Sökte lite på google om det och såg att andra som frågat om "problemet" på diverse forum bl.a. fått rådet att dölja dolda filer för att få dem att försvinna. Men det ska man väl inte behöva göra? Jag har visat dolda filer under massor av tillfällen under alla dessa år som datoranvändare och aldrig sett några såna här filer på skrivbordet p.g.a. det, så varför dyker de upp nu plötsligt? Och vad är deras funktion?

Tacksam för svar!
Citera
2010-01-19, 15:44
Medlem
abdituss avatar
Fil som innehåller inställningar för utseende/upplägg för mappen. T.ex. View/Sort by/Background etc.
Citera
2010-01-19, 16:39
Medlem
KallePiggs avatar
Gick in på Visa dolda filer och mappar-inställningarna och kryssade i "Dölj skyddade operativsystemfiler (rekommenderas)" och då försvann filerna från skrivbordet.. trots att jag annars har Visa dolda filer och mappar ibockat..

Förstnämnda alternativet måste ha avbockats av sig självt på nåt sätt??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in