• 1
  • 2
2010-01-19, 06:38
Medlem
Jag fick kåvepenin för 10 dagar förra veckan i tisdags, hade då jätteont i halsen. I onsdagskväll mådde jag i princip bra och lade av med medicinen i fredagsmorse. Alltså sex dagar i förtid.
Nu börjar jag bli lite orolig för att viruset aldrig "hann ut" ur kroppen eftersom halsen känns lite skum, det gör inte ont som förut men känner lite "obehag". Kan jag börja käka på kåvepeninet igen idag och avsluta kuren?

Tack
Citera
2010-01-19, 06:45
Medlem
heliumftws avatar
Vilket sammanträffande! Fick samma recept och la av efter fem dagars användning, dels för att jag kände mig tillräckligt frisk, och dels för att jag hade lite problem med att svälja dessa enormal piller. Jag var själv lite orolig för jag kände ett obehag i ett par dagar men det gick över.
Citera
2010-01-19, 07:08
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Men dumkopf!
Är det något som man alltid ska fullfölja så är det en penicillinkur! Penicillin verkar väldigt snabbt och man känner sig oftast bättre inom 24h från påbörjande och efter ett par dagar känner man sig ofta symptomfri, men man ska alltid knapra klart för att garantera att man är helt frisk eftersom vad-man-nu-hade kan finnas kvar i kroppen.
Citera
2010-01-19, 07:44
Medlem
Asgarvads avatar
Det är så penicillinresistenta bakteriestammar skapas. Man ska alltid ta hela kuren!
Citera
2010-01-19, 08:01
Medlem
Så kan jag fortsätta på kuren trots avbrottet på fyra dagar?
Citera
2010-01-19, 09:56
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laine
Så kan jag fortsätta på kuren trots avbrottet på fyra dagar?

ja risken är bara att medicinen inte hjälper längre.
Beror på vad det är för bakterier. Streptococker är inte värst bra på att utveckla resistens, däremot finns risken att det inte hjälper om det var tex staph eller hemofilus bakterier.
Citera
2010-01-19, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Det är så penicillinresistenta bakteriestammar skapas. Man ska alltid ta hela kuren!
+1
+1
nej,. +10000
Man ska ALLTID ta klart penicillinkurer.

Återuppta en kur x dagar senare är inte heller bra. Man ska ta en hel kur! Dvs medicinen fungerar som
Första dagen byggs mängden antibiotika i din kropp upp.
Dag två börjar massdöden, bakterier dör, du känner dig bättre
Dag tre, massdöden är slut men några envisa stackare hänger kvar.
Dag fyra de flesta är nog döda men de som finns kvar, de är ena tåliga bakterier.
osv till
dag sju - nu är med 99% sannolikhet alla bakterier som ej tål kåvepenin döda. Övriga har immunförsvaret tagit hand om.

Bryter du efter dag fyra och börjar om igen efter fyra dagar, ja det är superrecept för att skapa nya bättre bakterier.
Citera
2010-01-19, 12:02
Medlem
De verksamma substanserna når farliga nivåer ungefär en gång varje natt, dvs koncentrationen är så låg att bakterier kan börja selekteras fram, som tur är kompenseras detta med intaget på morgonen och koncentrationen återställs så de flesta bakterier dör ändå. Nu slutade du äta för tidigt och det är inte alls bra, det är inte dödligt för dig fast kan ställa till det för framtida antibiotikaanvändning!
Citera
2010-01-19, 12:25
Medlem
Rautetastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
De verksamma substanserna når farliga nivåer ungefär en gång varje natt, dvs koncentrationen är så låg att bakterier kan börja selekteras fram, som tur är kompenseras detta med intaget på morgonen och koncentrationen återställs så de flesta bakterier dör ändå. Nu slutade du äta för tidigt och det är inte alls bra, det är inte dödligt för dig fast kan ställa till det för framtida antibiotikaanvändning!

Hm nja har han riktig otur så är det faktiskt dödligt för honom. Inte mig emot, det naturliga urvalet kallas det. Tyvärr sabbar han ju för andra också som du säger.
Citera
2010-01-19, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rautetaste
Hm nja har han riktig otur så är det faktiskt dödligt för honom. Inte mig emot, det naturliga urvalet kallas det. Tyvärr sabbar han ju för andra också som du säger.

Bara för man är penicillinresistent behöver man nödvändigtvis inte vara resistent mot alla typer av antibiotika. Finns flera grupper av antibiotika; kinoloner, beta-lactam osv. Det mest anmärkningsvärda är ju urholkningen av antibiotika. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att göra som doktorn säger.
Citera
2010-01-19, 15:46
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Det där med hur penicillinkurens längd är viktig för att bryta ner bakterierna.. Jag har för mig att det är något åt följande håll men har inte lyckats hitta information kring det, så om någon kan bekräfta/dementera vore det bra..

Som jag minns har bakterierna en viss livscykel. Penicillinet bryter som bekant ner bakteriens cellvägg vilket är orsaken till att vissa bakterier är enklare att ta hand om än andra (beroende på cellväggens tjocklek). Dock är bakterierna i olika faser i sin livscykel och penicillinet råder bara på dem vid en viss fas. Alltså klämmer man bara dit en del av bakterierna dag ett på kuren. Dag två tar man hand om de bakterier som utvecklats till ett stadie där de kan brytas ner av medicinen. Dag tre ytterligare några och så vidare tills man tagit hand om allihop. Detta är anledningen till att man känner sig bra väldigt snabbt (då man tar hand om alla bakterier (i princip) som är "utvecklade" just då samt att man måste ta hela kuren eftersom en del bakterier finns kvar i olika stadier som penicillinet inte kunnat ta hand om än.

Stämmer detta eller blandar jag ihop det med något helt annat?
Citera
2010-01-19, 23:10
Medlem
Jag tycker inte alltid man skall ta en hel penicillinkur.

Misstänker man att det var fel behandling så kan man sluta direkt.

Har man inget tänkande om det, men slutar av andra skäl, blir hur bra som helst eller det fungerar inte att ta tabletterna eller kanske lite klåda på huden osv osv. Så tycker jag också att man kan sluta med pencillinkuren om man vill det. Enligt mig finns det ingen risk mer än återfall för patienten.

Det stora problemet är att för många startar en behandling med penicillin eller antibiotika i onödan! Inte att de avslutar den för tidigt.

Som första inlägget är skrivet så skulle det inte vara någon pencillinbehandling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in