2004-02-18, 12:05
Medlem
Hello.

När restriktionerna försvunnit, läser man fortfarande igenom varje inkommande och utgående brev?

Hur fungerar det på fängelset? Läses all post då?

Säg att man skickar till någon i sitt mål, och åklagaren fortfarande sitter och läser all post så är det inte vidare smart att kontakta någon som man inte vill att åklagaren som kunna bevisa att man kontaktat.

När man har fulla restriktioner vet jag att åklagaren/förundersökningsledaren läser alla brev. Men när man istort sätt sitter och väntar på att överföras till en anstalt?

Tack på förhand.
Citera
2004-02-18, 12:14
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders_A
Hello.

När restriktionerna försvunnit, läser man fortfarande igenom varje inkommande och utgående brev?

Säg att man skickar till någon i sitt mål, och åklagaren fortfarande sitter och läser all post så är det inte vidare smart att kontakta någon som man inte vill att åklagaren som kunna bevisa att man kontaktat.

När man har fulla restriktioner vet jag att åklagaren/förundersökningsledaren läser alla brev. Men när man istort sätt sitter och väntar på att överföras till en anstalt?

Tack på förhand.

Finns det inga restriktioner kvar skall inga brev varken utgående eller ingående få läsas.
Citera
2004-02-18, 13:42
Medlem
phreuds avatar
Har själv jobbat på häkte i ett antal år. När postrestriktionerna hävs läses inga mer brev (det skulle vara olagligt).
Citera
2004-02-18, 14:05
Medlem
back flashs avatar
Det stämmer att breven inte får läsas. Däremot öppnas de och innehållet kontrolleras... Har kanske hänt att en och annan plit sneglat lite på texten också, men det är en vild gissning
Citera
2004-02-18, 14:11
Medlem
phreuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Det stämmer att breven inte får läsas. Däremot öppnas de och innehållet kontrolleras... Har kanske hänt att en och annan plit sneglat lite på texten också, men det är en vild gissning

Ja, man kontrollerar att det inte ligger nåt instoppat i brevet. Men man får inte läsa innehållet, bara "låta ögonen gå över själva pappret"

Du kan nog vara rätt lugn med vad du skriver.
Citera
2004-02-18, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anders_A
Hello.

Tack på förhand.

Beror på, har åklagaren bestämt att du ska ha restriktioner så har han/hon rätt att läsa breven du skickar från häktet, innan dom postas och skickas iväg.
Citera
2004-02-18, 15:13
Bannlyst
Såvida du inte adresserar ditt brev till din advokat, för om jag inte misstar mig så får man ej öppna dessa brev.
Citera
2004-02-19, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phreud
Har själv jobbat på häkte i ett antal år. När postrestriktionerna hävs läses inga mer brev (det skulle vara olagligt).

Men hur vet man om postrestriktionerna försvunnit?
När man ska skicka till någon som sitter alltså.

Tack för hjälpen allihopa!
Citera
2008-03-14, 19:59
Medlem
snacka om att bumpa gammal tråd =)
men i allafall, har en polare i häktet undrar lite om vad man får skicka till han?

böcket? ps2 Spel, minnes kort?

är detta okej att skicka i brev till han eller kommer dom beslagta skiten?
Citera
2008-03-14, 23:10
Medlem
Bombads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alekto
snacka om att bumpa gammal tråd =)
men i allafall, har en polare i häktet undrar lite om vad man får skicka till han?

böcket? ps2 Spel, minnes kort?

är detta okej att skicka i brev till han eller kommer dom beslagta skiten?
Det finns inga generella regler om sådant.Det är helt upp till varje häkte och anstalt att bestämma vad som får lämnas in.

Oftast är det avslag pga visitationssvårigheter. Det är jätte poppis att försöka smuggla droger i böcker och tidningar.
Citera
2008-03-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombad
Det finns inga generella regler om sådant.Det är helt upp till varje häkte och anstalt att bestämma vad som får lämnas in.

Oftast är det avslag pga visitationssvårigheter. Det är jätte poppis att försöka smuggla droger i böcker och tidningar.

CD-skivor m.m. ska oftast gå via åklagaren innan man får in dem i cellen har jag för mig. Kommer inte ihåg om det gäller originalskivor, eller bara hembrända. Alltså inte upp till häktet att bestämma i vissa fall.
Citera
2008-03-20, 19:21
Medlem
Bombads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfdsa
CD-skivor m.m. ska oftast gå via åklagaren innan man får in dem i cellen har jag för mig. Kommer inte ihåg om det gäller originalskivor, eller bara hembrända. Alltså inte upp till häktet att bestämma i vissa fall.
Ja, cd-skivor med innehåll som kan misstänkas vara sådant som skadar utredningen ska gå via åklagaren.Men även om åklagaren godkänner att den häktade kan få ta emot cd skivan eller vad det nu är ,så bestämmer häktet i slutändan vad som lämnas in och inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in