2010-01-18, 18:38
Medlem
Apogiffas avatar
Hejsan

1. Jag funderar över att plugga till elkonsult, som jag förstått det så ska man gå utbildningen elektroingenjör för att nå dit?

2. Jag är utbildad elektriker, men ej gjort mina lärlingstimmar, för det finns inga jobb.. Kan man ändå bli elkonsult? Eller får jag först jobba av lärlingstimmarna, sen gå över till elkonsult?

3. Vilka löner kan man förvänta sig som elkonsult?

Mvh

Om tråden är felplacerad ber jag så mycket om ursäkt.
Citera
2010-01-18, 19:25
Medlem
semiretarderads avatar
Dina lärlingstimmar för den begränsade behörigheten behöver du bara om du ska utföra något praktiskt arbete. Om du pluggar till elingenjör kan du få den teoretiska delen för allmän behörighet, du måste alltså då ut och arbeta i 5 år. Med den behörigheten kan du stå som ansvarig för andra elektrikers elinstallationer.

Som elkonsult behöver du inte komma i kontakt med något behov av att stå som ansvarig för den praktiska delen av installationen.
Citera
2010-01-18, 20:46
Medlem
Apogiffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semiretarderad
Dina lärlingstimmar för den begränsade behörigheten behöver du bara om du ska utföra något praktiskt arbete. Om du pluggar till elingenjör kan du få den teoretiska delen för allmän behörighet, du måste alltså då ut och arbeta i 5 år. Med den behörigheten kan du stå som ansvarig för andra elektrikers elinstallationer.

Som elkonsult behöver du inte komma i kontakt med något behov av att stå som ansvarig för den praktiska delen av installationen.

Tack för svaret, det där med allmän behörighet präntade min lärare i gymnasiet in i våra ansikten dagligen, så den biten har jag koll på.

Du vet inget om lönerna?
Citera
2010-01-18, 21:01
Medlem
semiretarderads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apogiffa
Tack för svaret, det där med allmän behörighet präntade min lärare i gymnasiet in i våra ansikten dagligen, så den biten har jag koll på.

Du vet inget om lönerna?

Jag vet ingenting om lönerna.
Citera
2010-01-19, 13:05
Medlem
Apogiffas avatar
Ingen som vet?
Här bör väl sitta någon elkonsult på flashback!
Citera
2010-01-19, 21:01
Medlem
Väldigt varierande löner, beror på uppgitfter m.m. men räkna mellan 25-40k/månad som "vanlig" elkonsult.
Citera
2010-01-23, 17:29
Medlem
lilla grabben

konsulten. det är han som ska veta och visa andra hur man gör, därför är det väldigt bra och ofta KRAV att man har arbetslivserfarenhet.
Dom flesta el konsulter har jobbat som elektriker i flera år innan dom börjar jobba som elkonsulter.

sen ibland är ett vanligt krav att du har allmänbehörighet.. och efter som du gått elprogrammet antar jag att jag inte behöver informera dig att man måste jobbat 5 år (beroende på utbildning kan det vara lägre dock ) innan man kan ta ut den allmäna behörigheten.

mitt tips till dig är att gå elanläggningsteknik i trollhättan. har en polare som läser där, verkar vara bra!

kolla in hv.se och klicka dig fram sen ut å jobba några år inom kraft och installation så kan du bli konsult. och du behöver bara plugga 2 år ..
eller så kan du kolla in belysningsteknik på jönköpingstekniska högskola..
kan med vara fint att jobba med. belysnings och elkonsulter går ofta hand i hand.
annars kan du läsa någon ky påbyggnad med el men det bästa är å ta högskola.
Senast redigerad av Censur 2010-01-23 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in