• 1
  • 2
2010-01-08, 13:01
Medlem
dolppens avatar
Di.se skriver "Handelsstoppet skedde vid klockan 12.35 p fredagen och B-aktien hade d stigit 40,2 procent."

Lste om ngon i daytrader trden som igr investerade i Otrivus, vars aktie igr steg 50%, dock var det A-aktien.

Vad kan ha hnt, Ortivus r ett IT-bolag inriktat mot sjukvrdsomrdet, och jag hittar inga nyheter som kan ge svar p den hastiga uppgngen...
Citera
2010-01-08, 13:13
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolppen
Di.se skriver "Handelsstoppet skedde vid klockan 12.35 p fredagen och B-aktien hade d stigit 40,2 procent."

Lste om ngon i daytrader trden som igr investerade i Otrivus, vars aktie igr steg 50%, dock var det A-aktien.

Vad kan ha hnt, Ortivus r ett IT-bolag inriktat mot sjukvrdsomrdet, och jag hittar inga nyheter som kan ge svar p den hastiga uppgngen...

Ortivus har inlett diskussioner kring en eventuell avyttring av den amerikanska verksamheten men inga beslut r fattade.

Det framgr av ett pressmeddelande.

Som tidigare meddelats i kvartalsrapporter och annan kommunikation pgr en strategisk versyn och fokusering av Ortivus verksamhet. Som en del av denna process pgr ett flertal initiativ inkluderande versyn av dotterbolagsstruktur och fokusomrden, heter det i pressmeddelandet.
Citera
2010-01-08, 13:24
Medlem
c-d af ands avatar
r det ngon mer n jag som tycker att det knns trist att det inte finns mjlighet fr derivathandel med Ortivus som underliggande eller blankning av aktien?
Citera
2010-01-08, 13:57
Medlem
Det finns de som kan blanka alla aktier
Citera
2010-01-08, 14:02
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freso123
Det finns de som kan blanka alla aktier
Vart vnder man sig ifall man vill blanka tex Ortivus d?
Citera
2010-01-08, 14:04
Medlem
Bara vldigt aktiva traders som kan gra det, de som betalar flera tusen i courtage varje mnad, s funkar det hos Ava och NN tror jag iaf.
Citera
2010-01-18, 18:08
Bannlyst
Ortivus - ORTI A - ORTI B

Har ngon hr kpt Ortivus A? eller B?

612% upp p 1 mnad! Sjukt att folk vgar kpa p dagens niver!

Intressant r att B aktien "bara" har gtt upp 70% p 1 mnad och kostar runt 6.50 under dagens handel.

https://www.avanza.se/aza/aktieropti...derbookId=5390

Hittade denna artikel hos Avanza.

AKTIEKOMMENTAR: Den senaste mnaden har minst sagt bjudit p en dramatisk utveckling fr aktiekursen i Ortivus. A-aktien har stigit med 575 procent under den senaste mnaden, varav 113 procent under den senaste veckan. Vi hissar varningsflagg.
Fr B-aktien r motsvarande siffror 78 respektive 16 procent.

Premien fr A-aktien kontra B-aktien r drmed p rekordniver. A-aktien handlas fr tillfllet till 32,50 kronor, jmfrt med 7 kronor fr B-aktien. En delfrklaring kan vara det brsstopp som fretaget begrde fredagen den 8 januari.

Bakom brsstoppet lg uppgifter om att fretaget har inlett diskussioner kring en eventuell avyttring av den amerikanska verksamheten, viktigt att notera r dock att inga beslut nnu r fattade i frgan.

Sannolikt beror den fullstndigt obegripliga skillnaden i kurssttning mellan A- och B-aktien p spekulationer om ett kommande bud, alternativt att ngon via A-aktier vill skaffa sig ett dominerande inflytande i bolaget.

Vr rekommendation r att de som ger A-aktier skall passa p att slja och i stllet kpa B-aktier i Ortivus.

Fr de som saknar innehav i aktien i dagslget blir rekommendationen att avvakta med kp tills lget klarnat. Risknivn att ge sig in i en aktie som r verspekulerad r ofrsvarbart hg.

Ortivus r ett IT-bolag inriktat mot sjukvrdsomrdet. Produktsortimentet utgrs av kompletta informations- och beslutsstdsystem till sjukvrd, ambulanssjukvrd, polis och rddningstjnst. Bolagets kunder utgrs frmst av offentligt och privat finansierade ambulansorganisationer och sjukhus i Europa och Nordamerika.

Leif Pettersson
leif.pettersson@placera.nu
Mer av Leif Pettersson
https://www.avanza.se/aza/press/pres...=versiktssida
Citera
2010-01-18, 21:07
Medlem
Kan vara gare som vill ha fler rster. A-aktie=10 rster b-aktie=1.
Citera
2010-01-18, 21:11
Medlem
Otrolig uppgng p s kort tid. Vldigt frustrerande nr jag inte kunnat lgga in pengar p mitt Avanzakonto trots att jag fljt med aktien sedan slutet av Dec

Ngon som suttit p den s pass lnge? Hatten av isf
Citera
2010-01-18, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snebrallan
Kan vara gare som vill ha fler rster. A-aktie=10 rster b-aktie=1.

Jo s kan det va, men tror du inte att det r ett "flja john" pyramidspel som har aktiverats?

Du fr hlla med om att det r galet att kpa nr en aktie gtt upp 712% p 1 mnad! Nr folk mrker att det inte finns fler kpare d vnder det vl snabbt ner, d blir det superslakt.

Ngot sger mig att B aktien blir nsta pyramidspel, kanske inte till 40kr men 18kr skulle inte frvna mig, finns ett motstnd vid 7.50
Bryts det s kan allt hnda.

Kpte en "lott" p 6.60 idag, kan va intressant och flja aktien en vecka.
Senast redigerad av noe74 2010-01-18 kl. 22:12.
Citera
2010-01-18, 21:17
Bannlyst
ser att jag skrev fel i TS, 712% upp p 1 mnad inte 612

B aktien r dock + 70%
Citera
2010-01-18, 21:42
Medlem
kKoreans avatar
Tnkte starta den hr trden igr faktiskt, med frgestllningen om ni tror B Aktien kommer g i hjden den ocks?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in