2005-08-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
En introvert nation (#världsdel). Karaktäriserad av ett obegränsat självförtroende om sin egen självuppfattning, att det egna sättet att leva och verka är det enda rätta. 'God, bless America'. (jfr islam...)

Du förvånar mig, M2k ! Vad ända innihelvitte menar du med detta inlägg, som jag så generöst bifogar ?
Citera
2005-08-07, 01:25
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Du förvånar mig, M2k ! Vad ända innihelvitte menar du med detta inlägg, som jag så generöst bifogar ?
Gosh, M_B!

Som amerikavän, vistandes i landet i olika perioder, med många bekanta, däribland utvandrande svenskar, så blir jag dig svaret skyldig, broder. Jag har min uppfattning bl a grundad på mångåriga diskussioner med dessa människor. Vad är problemet, eg?
Citera
2005-08-07, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worldbeater2002
Är du ironisk? Vilket land är det som har vunnit flest nobelpris egentligen? Vilket land har de främsta forskarutbildningarna? Varför studerar de smartaste människorna från jordens alla hörn i USA? Har du tittat i en amerikansk tidskrift någon gång och försökt jämföra med kvaliteten vi har i Sverige (jämför journalistik överhuvudtaget förresten), mm mm.

Statistiken jämför den genomsnittliga medborgaren, och där har det visat sig att amerikaners kunskap om omvärlden är skrämmande dålig generellt.

Sen är det viktigt att påpeka att amerikaner inte är ett "folk" som är dummare än andra, det har med yttre faktorer att göra, skolundervisningen och folkbildningen t.ex. Sen gör nog skräpkulturen, inskränktheten och den religösa fundamentalismen sitt.
Citera
2005-08-07, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dawwe
Att amerikaner är mer obildade än europeisk i statistiken är en sak, att de har en idiot till president och inte ändrat sin konstitution på över 200 år är några andra saker som tyder på dumhet.
VAD exakt menar du med detta? Är det dumt att ta sin konstitution på allvar? Att tro på okränkbara rättigheter?

Jag antar att du talat på tu man hand med president Bush?

Citat:
Och nu ska de dessutom börja lära ut "den kristna evolutionen" parallellt med den vetenskapliga i statliga skolor.
Och du anser att den svenska skolan är fri från dylika dumheter? Skillnaden är kanske att våra vrångföreställningar finns i den politiska arenan.

Citat:
Inbredpete: De lyckades nästan att utrota hela urbefolkningen också, glöm inte det, hedransvärt.
Jaha? Och på vilket sätt är vi européer annorlunda? Kartago, någon?

Citat:
Rikast? Kolla på det amerikanska underskottet, de klarar sig enbart på att dollarn är en "spikad" valuta.
USA har haft ett mycket större underskott i perioder.
Citera
2005-08-07, 03:48
Medlem
Inbredpetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ni-MH
Vad jag vet så är inte USA rikast, och vad menar du med starkaste? Det land som skryter mest om sitt försvar?

*suckar* Att jag ens lägger ner energi på att söka åt dig.
http://www.economywatch.com/world_economy/usa/
"The US has the largest and most technologically powerful economy in the world, with a per capita Gross National income of $37,610, (2003) this figure is significantly higher in comparison to that of other developed countries. "
Citera
2005-08-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inbredpete
"The US has the largest and most technologically powerful economy in the world, with a per capita Gross National income of $37,610, (2003) this figure is significantly higher in comparison to that of other developed countries. "

Om man kollar på http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html så är GDP per capitar:

Luxemburg $58,900 (2004 est.)
USA $40,100 (2004 est.)
Norge $40,000 (2004 est.)
Citera
2005-08-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inbredpete

Jag har sökt och hittat flera listor där USA inte är etta. Måste jag visa alla för dig, eller är economywatch din gud?
Citera
2005-08-07, 14:19
Medlem
Inbredpetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxie
Om man kollar på http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html så är GDP per capitar:

Luxemburg $58,900 (2004 est.)
USA $40,100 (2004 est.)
Norge $40,000 (2004 est.)

Citat:
Ursprungligen postat av Ni-MH
Jag har sökt och hittat flera listor där USA inte är etta. Måste jag visa alla för dig, eller är economywatch din gud?

Stämmer säkert mycket väl att Luxemburg med sina 500 tusen (?) invånare har högre bnp än USA. Skulle inte förvåna mig om Monaco, eller kanske tillochmed Brunei har högre bnp än USA. Och visst stämmer det att bnp är det man brukar räkna i när man pratar om hur rikt ett land är.
Men det var inte det diskussionen handlade om. Landets totala ekonomi är nämligen ett antal tusen gånger större än något annat land i världen. (för efterblivna läsare är sifran "1000" i detta fall ett utryck för "väldigt mycket mer")
Detta gör landet till som jag sa, the worlds greatest economy.
Citera
2005-08-07, 14:29
Medlem
Tmis avatar
Åh ja, amerikaner är dumma. Inte vi i Sverige dock, vi är bäst!

Amerikaner är dumma för att de röstar om George Bush. Vi svenskar är smarta för att vi röstar om Mona Sahlin, Margareta Winberg och Göran Persson.

Amerikaner är dumma för att deras skolgång är undermålig, med lärosäten som Yale, Harvard, Stanford, MIT, Berkeley och Princeton. Våra svenska lärosäten är mycket bättre, med bl.a Umeås Universitet i topp.

Amerikaner är dumma för att deras levnadsstandard vida överstiger övriga länders. Svenskar är mycket bättre, eftersom vi aldrig kommer komma upp i samma nivå.

Amerikaner är dumma för att deras ekonomi är oerhört stark. Sverige är mycket bättre, eftersom: Lägg märke till rubrik 3

Amerikaner är dumma för att de värnar om sin frihet. Vi svenskar är smarta för att vi låter vår frihetliga rättigheter kränkas av den politiska överklassen.

Amerikaner är dumma för att de har insett att hårt arbete och många friheter leder någonstans. Vi svenskar är mycket smartare, eftersom vi har utformat ett system som gör hårt arbete helt värdelöst.

Och sedan är såklart amerikaner väldigt introverta och egotrippade. Vi svenskar däremot, vi är inte ett dugg introverta eller navelskådande....
Citera
2005-08-07, 14:31
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
[..]och hur stänger man igen luckan efter sig när man krupit in i maskinen?

Kan tillägga att det är väldigt lätt på en typiskt amerikansk tvättmaskin. Luckan sitter ovanpå och allt som krävs är att dra med sig den en liten biten, sedan sköter gravitationen resten.

Bild: http://static.howstuffworks.com/gif/washer-intro.jpg
Citera
2005-08-07, 15:24
Medlem
Inbredpetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Kan tillägga att det är väldigt lätt på en typiskt amerikansk tvättmaskin. Luckan sitter ovanpå och allt som krävs är att dra med sig den en liten biten, sedan sköter gravitationen resten.

Bild: http://static.howstuffworks.com/gif/washer-intro.jpg

Senaste modellen =)
Citera
2005-08-07, 15:51
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colt 1911
VAD exakt menar du med detta? Är det dumt att ta sin konstitution på allvar? Att tro på okränkbara rättigheter?

Okränkbara rättigheter? nja, Patriot Act någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in