• 1
  • 2
2010-01-18, 15:50
Medlem
tokiigs avatar
Min sprillans nya imac kom för ca 20minuter sen. Gjorde alla inställningar och när jag behöver skriva in lösenord för kontot funkar inte mitt lösenord. har gått in på systeminställningar, men jag behöver lösenordet för att kunna ändra.

HJÄLP! Hur fan ska jag göra?
Citera
2010-01-18, 15:54
Medlem
tzjs avatar
På 20 minuter borde man inte hinna göra några kapitalfel känns det som. Du kanske inte hade koll på om capslock var på/av när du angav lösenordet första gången?
Citera
2010-01-18, 15:58
Medlem
tokiigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
På 20 minuter borde man inte hinna göra några kapitalfel känns det som. Du kanske inte hade koll på om capslock var på/av när du angav lösenordet första gången?

Lyckades skriva fel lösenord och sen bekräfta med samma. Förstår inte varför det inte funkar. Ja jag har provat med capsl
Citera
2010-01-18, 16:04
Medlem
tzjs avatar
http://www.askdavetaylor.com/how_do_..._password.html

http://www.tuaw.com/2007/07/17/mac-1...os-x-password/

http://support.apple.com/kb/HT1274
Citera
2010-01-18, 16:14
Medlem
tokiigs avatar
När jag trycker in skivan och ska installera OSX så behöver jag admin namn och lösenord. Det står att jag har ett Standard konto och inte ett admin
Citera
2010-01-18, 16:23
Medlem
tzjs avatar
Gå in i systeminställningar och kolla vad du får för alternativ om du vill lägga till ett konto.
Citera
2010-01-18, 16:28
Medlem
tokiigs avatar
Citat:
Gå in i systeminställningar och kolla vad du får för alternativ om du vill lägga till ett konto.

Jag måste låsa upp hänglåset för att göra ändringar. Och för det behöver jag admin namn och lösenord.
Citera
2010-01-18, 16:42
Medlem
tzjs avatar
Hur och varifrån är din nya iMac köpt? Från Applestore? Begagnad men inom garantitid?

Det alternativet jag kan tipsa om i så fall är att ringa Apple-support.
Citera
2010-01-18, 16:45
Medlem
tokiigs avatar
Citat:
Hur och varifrån är din nya iMac köpt? Från Applestore? Begagnad men inom garantitid?

Det alternativet jag kan tipsa om i så fall är att ringa Apple-support.

Köpte den direkt från Apples hemsida. Nu funkar lösenordet, men jag är inte admin så jag kan inte installera mina program eller nått
Citera
2010-01-18, 16:49
Medlem
tzjs avatar
Verkar skumt. Du har skapat ett gäst/användarkonto utan adminbehörighet?

Om datorn är så ny som du säger, så hade jag installerat om allting och börjat om från början istället. Innan du börjar spara grejer du inte kan lagra på annat ställe.
Citera
2010-01-18, 16:52
Medlem
tokiigs avatar
Citat:
Verkar skumt. Du har skapat ett gäst/användarkonto utan adminbehörighet?

Om datorn är så ny som du säger, så hade jag installerat om allting och börjat om från början istället. Innan du börjar spara grejer du inte kan lagra på annat ställe.

Om vi säger att datorn hette tokiig_ i början. Själva hemmappen hette min email adress. Då gick jag in på kontoinställningar och ändrade namn och att User mapen skulle heta Tokiig. Kan det ha nått med det att göra?

Jag skulle gärna installera om allt, men jag behöver ett admin namn och lösenord.
Citera
2010-01-18, 16:58
Medlem
tzjs avatar
Det kan jag inte svara på med säkerhet, men det är väl inte helt bortom tvivel att det kan ha ställt till det.

Jag hade om jag varit dig installerat om hela Macen från början. För det behöver du inget adminkonto. Mata in installtions-DVD:n och börja om. Jag hade inte döpt min hemmapp till mitt mailkonto, utan börja med att döpa den till tokiig istället.

Skulle du då senare vilja byta namn, så har du förhoppningsvis fått till det rätt med ditt adminkonto.

Det finns säkert någon annan som kan detta bättre än mig, då jag är nybörjare på Mac. Moahaaa!

Men än en gång: installera om och börja från början istället för att "böga" runt och kanske ställa till det ännu mer!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in