2010-01-18, 12:47
Medlem
Ari.Golds avatar
http://www.dn.se/sport/fotboll/kan-man-inte-spela-fotboll-i-ostafrika-1.1028176

[quotte]– Jag håller med. Om man tittar på fysiken hos kenyaner och jämför med exempelvis nigerianer, ghananer och ivorianer, så är den annorlunda. Kenyaner har ofta en kroppsbyggnad som är mer lämpade för löpgrenar, säger FN-medarbetaren Robin Ujfalusi till DN.se.[/quote]

Citera
2010-01-18, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
http://www.dn.se/sport/fotboll/kan-man-inte-spela-fotboll-i-ostafrika-1.1028176

[quotte]– Jag håller med. Om man tittar på fysiken hos kenyaner och jämför med exempelvis nigerianer, ghananer och ivorianer, så är den annorlunda. Kenyaner har ofta en kroppsbyggnad som är mer lämpade för löpgrenar, säger FN-medarbetaren Robin Ujfalusi till DN.se.

[/quote]

Vad bra att detta blufforgan äntligen börjar erkänna det vi alla redan vet.
Citera
2010-01-18, 13:51
Medlem
avans avatar
Fan va ni två är värdelösa på att quota...
Citera
2010-01-18, 16:05
Medlem
kaiross avatar
Det är väl inte särskilt kontroversiellt att säga att folk har olika genetiska skillnader. Det är knappast bara nationella som har förmågan att se hudens färgnyanser eller näsors bredhet. Däremot relaterar normalt funtade människor inte detta till människovärde eller påstår att dessa skillnader gör någon till en bättre eller sämre person.
Citera
2010-01-18, 16:36
Medlem
NordiskRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Det är väl inte särskilt kontroversiellt att säga att folk har olika genetiska skillnader. Det är knappast bara nationella som har förmågan att se hudens färgnyanser eller näsors bredhet. Däremot relaterar normalt funtade människor inte detta till människovärde eller påstår att dessa skillnader gör någon till en bättre eller sämre person.

Så fysiska olikheter är okej att tala om. Men inte mentala sådana?
Citera
2010-01-18, 16:43
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos

Men det har ju blivit sa tabu, att det kan liknas vid ignorans, att jamfora manniskors olika genetiska forutsattningar och indela dessa i "raser".
Detta pga. att det forekommit folkmord och gransfall till genetisk utrensning.
Citera
2010-01-18, 18:24
Medlem
Pushtigbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordiskRevolution

Samma princip gäller mentala skillnader. Ingen människa är den andra lik. Men du kanske vill leva i en värld full av robotar som du själv personligen har programmet till ett och samma mönster?
Citera
2010-01-18, 19:39
Medlem
nordanvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushtigban
Samma princip gäller mentala skillnader. Ingen människa är den andra lik. Men du kanske vill leva i en värld full av robotar som du själv personligen har programmet till ett och samma mönster?

Det är just detta som jag som nationell vill undvika, därför jag är emot mångkultur och är för mångfald.

Vi är olika, och utan olikheter blir världen extremt jävla tråkig.
Citera
2010-01-18, 20:21
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordiskRevolution
Jag tror att det generellt sett är mer tabu att prata om mentala skillnader. Personligen tycker jag att det är intressant, så länge diskussionen sker på ett lugnt och sansat sätt, samt underbyggs av fakta (eller att det framgår att det är egna hitt-på-teorier).

Jag tror en anledning till detta är att det är svårt att definiera vad "mentala skillnader" är. Innebär olika kulturella referenser att man har mentala skillnader? Att man lever i ett industrisamhälle kontra ett jordbrukssamhälle?
Att någon har mandelformade ögon är konkret och mätbart, men det finns inga exakta verktyg för att empiriskt mäta andlighet, viljestyrka, mod, trofasthet, samarbetsvilja etc. Jag ser heller inget värde i att försöka mäta dylika egenskaper. Men där skiljer sig säker våra åsikter åt.
Senast redigerad av kairos 2010-01-18 kl. 21:15.
Citera
2010-01-18, 20:43
Medlem
Pushtigbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvind
Det är just detta som jag som nationell vill undvika, därför jag är emot mångkultur och är för mångfald.

Vi är olika, och utan olikheter blir världen extremt jävla tråkig.

Du är för mångfald men emot indviduell frihet?

Syntax error?

Ja, den nationella hjärnan är synnerligen ett mysterium när man resonerar som du gör. Men det du kallar för mångfald är inget annat än klassisk homogenitet. Varför du nu skäms för att säga att du egentligen vill ha homogenitet är dock något jag inte förstår.
Citera
2010-01-18, 21:29
Medlem
BobTrons avatar
Vissa anser att människan är en social konstruktion, i och med detta tankesätt så blir ju generaliseringar svårare då egenskaperna inte är medfödda.

Att man sedan har fördomar är ju helt naturligt.

Fysikaliska skillnader är desto lättare att urskilja.

Förresten, alla ryssar är alkoholister!
Citera
2010-01-18, 21:47
Medlem
ambisckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushtigban
Du är för mångfald men emot indviduell frihet?

Syntax error?

Ja, den nationella hjärnan är synnerligen ett mysterium när man resonerar som du gör. Men det du kallar för mångfald är inget annat än klassisk homogenitet. Varför du nu skäms för att säga att du egentligen vill ha homogenitet är dock något jag inte förstår.
Hur innebär påtvingad mångfaldspolitik och tvångsintegration frihet?

Syntax error?

Hur är det mångfald att alla världens folk ska blandas till en enda rotlös identitetslös kaffe latte-färgad massa av konsumenter och producenter i den kapitalistiska världsdemokraturen?

Ja, den anti-nationella hjärnan är synnerligen ett mysterium när man resonerar som du gör. Varför vill du förinta mänsklighetens alla etniska särdrag och biologiska mångfald? Är du sinnessjuk? Resonerar du likadant angående bevarandet av mångfalden bland växter och djur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in