Vi har alltid haft en mans medaljer och ordnar hemma efter att han gick bort. Jag vet vilka några av dem e men inte alla och heller inte vilka grader de är. Någon som kan hjälpa till att identifiera dem?
En väldigt fascinerande man, han var en kommendör kapten för en tid sedan och vi har ett par brev från Evert Taube adresserade till honom samt en statyett föreställande en man med ett tennisracket och inskriptionen "Till (namn) på 60-årsdagen" som jag vill minnas var en present från gamla kungen.
Jo, har hittat Svärdsorden, Vasaorden och den danska Dannebrogsorden. Vet ingen grad på någon av dem dock. finns även en medalj från Röda Korset och en annan med "Pro Benignitate Humana" inristat. Detta är väl "För Humanitära Insatser" på latin skulle jag gissa.
Nummer tre liknar hovmedaljen men bandet stämmer inte. Gammle kungen ser det i vart fall ut att vara. Nummer fyra liknar någon av röda korsets medaljer, men inte heller på den stämmer bandet. Det skulle vara trevligt med bättre bilder på själva medaljerna så att man kan läsa texten.
Ribban innehåller från bärarens höger till vänster:
Riddare av Svärdsorden (RSO)
Riddare av Vasaorden (RVO)
Sjövärnskårens förtjänstmedalj i silver (SVKSM) 1941-1982, annat namn före och efter dessa år: eftersom Gustav V dog 1950 så har betyder det att han fick medaljen ca 1941-1951.
Stockholms försvarskommittés förtjänstmedalj i guld (SthFKGM) annat namn efter 1972
Svenska Röda Korsets förtjänsttecken i silver (SRKSFt)
Riddare av Danska Dannebrogsorden av 1 klass (RDDO1kl)
Finska Minnesmedaljen för humanitär verksamhet (FHMM) benämning & förkortning enligt Arméns rulla 1966
Den lösa medaljen är:
Föreningen Flottans Mäns hedersankare i guld (FFlMGHa) i något som måste vara en tidig version eftersom den är så välarbetad och genombruten: idag är är all "luft" i medaljen metall och därmed är utförandet enklare. Bandet skiljer också från idag, på bilden tre ränder i mitten, idag endast två ränder i mitten. Det är lite för denna som jag bumpar tråden, utmärkelsen i sig är ovanlig och denna tidiga version dubbelt så.
Stora Amaranther Ordens band för 3:e graden, som man kan få på den tredje amarantherbalen man närvarar på.
/J
Senast redigerad av jonar242 2012-04-23 kl. 09:29.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!