• 1
  • 2
2010-01-17, 22:55
Medlem
hej jag o mina sambo äger var sin halva av huset, han har skulder på ca 50000 kr o jag fick brev om jag går på att sälja hela huset o eftersom jag äger hala vill jag inte sälja, vi har ju barn osv, kan de då tvinga oss sälja den ändå? jag vill inte att det ska ske dramatisk, säljer man huset på det viset så förlorar man på det, plus att vi trivs här o bor mycket billigare i huset är vad jag hade haft i hyreslägenheten
han har för låg ekonomi nu plus att de vill inte ta det på avbet
snälla hjälp oss den som hade samma situation
tacksam för svar
Citera
2010-01-17, 23:09
Medlem
svengörans avatar
Det är bara att svara att du inte kan köpa hans del av huset och att du inte vill sälja din del.
Polarn råkade ut för samma sak och dom gjorde inget åt det, han delade en sommarstuga med några släktingar.
Citera
2010-01-17, 23:12
Medlem
[quote=svengöran]Det är bara att svara att du inte kan köpa hans del av huset och att du inte vill sälja din del.QUOTE]

tack men de vill inte att jag köper hans del, de vill att vi säljer allt men när hände det med din kompis? kanske annorlunda med sambon? nya reglar nu ska det vara sa dem, alltså de vill att vi säljer hela huset även min del, allt gick till tingsrätten, det är hans skulder ju , vet ej hur det räknas om jag är sambo? vi är ej gifta
Senast redigerad av Monia33 2010-01-17 kl. 23:14.
Citera
2010-01-17, 23:25
Medlem
Om din sambo fått sin del av huset utmätt kan hela huset säljas på exekutiv auktion.

Tråkigt men sant. Inget för dig att göra annat än att köpa hela huset på auktionen om du vill och om du kan.
Citera
2010-01-17, 23:40
Medlem
svengörans avatar
Det var ca 4:a år sedan polarn hade sitt problem med sommarstugan
Citera
2010-01-17, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Om din sambo fått sin del av huset utmätt kan hela huset säljas på exekutiv auktion.

Tråkigt men sant. Inget för dig att göra annat än att köpa hela huset på auktionen om du vill och om du kan.
tack, men hur kan de? det är mt andra halva? fattar det ändå inte
Citera
2010-01-18, 00:00
Medlem
cobrs avatar
Här besvaras frågan någotsånär http://www.juridikradgivarna.se/fraga.php?id=362

UB Kap. 8
8 § Har utmätning skett av andel i viss egendom som tillhör två eller flera och är lagen (1904:48 s. 1) om samäganderätt tillämplig, kan kronofogdemyndigheten på yrkande av sökanden, gäldenären eller annan delägare förordna att hela egendomen skall säljas.

Undantagen UB Kap 5 tycker jag de uttrycker lite oklart. Egentligen borde frågan ligga i juristforumet.
Citera
2010-01-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Här besvaras frågan någotsånär http://www.juridikradgivarna.se/fraga.php?id=362

UB Kap. 8
8 § Har utmätning skett av andel i viss egendom som tillhör två eller flera och är lagen (1904:48 s. 1) om samäganderätt tillämplig, kan kronofogdemyndigheten på yrkande av sökanden, gäldenären eller annan delägare förordna att hela egendomen skall säljas.

Undantagen UB Kap 5 tycker jag de uttrycker lite oklart. Egentligen borde frågan ligga i juristforumet.

då var detta tråkigt ju!!!!!!!!!! men är det alltid så? jag är ju oskyldigt!!!tack för svar
Citera
2010-01-18, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monia33
då var detta tråkigt ju!!!!!!!!!! men är det alltid så? jag är ju oskyldigt!!!tack för svar

Ja du är oskyldig (antagligen, vi vet ju inte) men hans skulder ska drivas in och det går inte sälja halva huset till någon annan som vill flytta in och bo där.

Varför köper inte du hans del för marknadsmässigt pris och tar hyra av han så är det case closed?
Citera
2010-01-18, 06:05
Medlem
Bla därför man inte ska ha delat ägande, och då i synnerhet inte med folk som har skulder till kronofogden.

Enda sättet att hindra försäljning nu är att han säljer andelar av huset till dig för 50 000kr som han sedan använder till att betala skulderna till fogden.

Detta förutsätter dock att han sköter sig i framtiden.
Gör han inte det så är ju detta bara en temporär lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Det är bara att svara att du inte kan köpa hans del av huset och att du inte vill sälja din del.
Polarn råkade ut för samma sak och dom gjorde inget åt det, han delade en sommarstuga med några släktingar.

Ja, fast detta var ju helt upp till släktingarna...
De kunde ha sålt stugan på exekutiv auktion om de hade velat.

Dock kan du inte då försäkra sig om att behålla stugan själva samtidigt som man då måste koppla i en dyr mäklare, vilket troligen var anledningen till att de inte gjorde så.

För kronofogden eller banken är inte detta något problem...
Senast redigerad av BallaRune 2010-01-18 kl. 06:39.
Citera
2010-01-18, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Bla därför man inte ska ha delat ägande, och då i synnerhet inte med folk som har skulder till kronofogden.

Enda sättet att hindra försäljning nu är att han säljer andelar av huset till dig för 50 000kr som han sedan använder till att betala skulderna till fogden.

..
tack, men kan man göra det nu när kronofogden la redan hand på huset?eller på hans del?
mvh
Citera
2010-01-18, 13:56
Medlem
trodde inte man kan sälja till varandra en viss del av huset
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto