2010-01-17, 20:32
Medlem
Hej.
Kommandotolken i windows kallas för MS-DOS (rätta mig ifall jag har fel).
Men nu till frågan, när är det en fördel att använda kommandotolken i Windows? Vill veta lite vad man skulle kunna göra där som man inte kan göra annars.

Tacksam för svar.
MVH
Citera
2010-01-17, 21:18
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datorkillen85
Hej.
Men nu till frågan, när är det en fördel att använda kommandotolken i Windows? Vill veta lite vad man skulle kunna göra där som man inte kan göra annars.

Tacksam för svar.
MVH
Nopp... Kommandotolken kallas inte alls MS-DOS. MS-DOS var operativsystemet innan Windows, men även Win95, Win98, Win98SE och WinMe hade MS-DOS i grunden för Operativsystemet... Men det ville microsoft inte kännas vid. De Windows versioner innan Windows95 var i det närmaste DOS Shells (skal).

Du kan dock göra en hel del med kommandotolken. Skriv "help" utan citationstecken och plugga på... Dock hade MS-DOS betydligt mer kommandon.
Citera
2010-01-17, 21:22
Medlem
ischs avatar
Citat:
Hej.

Tacksam för svar.
MVH

Ja kommandotolken kallas för MS-dos av folk som inte vet ett skit. Resten av oss kallar det just kommandotolken, command eller kort och gott gamla jävla cmd.

Det finns en hel del fördelar med cmd, tex är det lätt att starta program med olika flagor, lite batch och listningsfunktioner som är rätt smidiga etc.
Citera
2010-01-17, 21:25
Medlem
d00rkeys avatar
Med risk för att låta väldigt petig; men är inte detta den typ av tråd som hade platsat bättre i diskussionsforumet?
Citera
2010-01-18, 01:13
Medlem
-ELF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Med risk för att låta väldigt petig; men är inte detta den typ av tråd som hade platsat bättre i diskussionsforumet?
Jo, för detta blir mer en tråd om vad MS-DOS är ...

MS = MicroSoft
DOS = Disk Operating System

Så nej, kommandotolken är inte samma sak som MS-DOS även om kommandotolken härstammar från MS-DOS. Nu är kommandotolken bara en mindre del av Windows som är väldigt bra för systemadministratörer eller avancerade användare.

Men för att svara på TS fråga.
Allt som kan göras i kommandotolken kan man utföra utan den. Men den är väldig bra att ha ibland.
* Man kan snabbt kolla upp vad man har för ip-adress.
* Man kan kolla om man har någon internetförbindelse när den strular.
* Man kan släppa ip-adressen man har och skaffa en ny om internetanslutningen strular.
* En systemadministraör kan skicka ett meddelande till alla eller bara en dator i nätverket där det kanske står att man inte får röra datorn pga av att han gör något viktigt. Fast det finns nog bättre sätt att skicka meddelanden på.

Jag har exempelvis en batch fil som stänger av explorer.exe när jag startar AoE 2 och startar explorer.exe när AoE 2 stängs av. Detta pga av att explorer.exe strular till färgerna i AoE 2 om man sitter med Windows 7.
Citera
2010-01-18, 01:29
Bannlyst
Citat:
när är det en fördel att använda kommandotolken i Windows?

aldrig. den uppfanns av microsoft på 80-talet, vi moderna människor har ingen nytta av såna antikprogram, kommandotolken används bara folk som försöker vara hax0r
Citera
2010-01-18, 01:49
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
aldrig. den uppfanns av microsoft på 80-talet, vi moderna människor har ingen nytta av såna antikprogram, kommandotolken används bara folk som försöker vara hax0r

Eller som tycker att vissa funktioner ligger för långt inbakat i UI för att det skall vara värt alla knapptryck.
Citera
2010-01-18, 01:54
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Jag har exempelvis en batch fil som stänger av explorer.exe när jag startar AoE 2 och startar explorer.exe när AoE 2 stängs av. Detta pga av att explorer.exe strular till färgerna i AoE 2 om man sitter med Windows 7.
Räcker det inte med "Disable visual themes", "Disable desktop composition" och/eller XP-kompatibilitetsläget under properties på genvägen till skiten?
Citera
2010-01-18, 10:14
Medlem
-ELF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Räcker det inte med "Disable visual themes", "Disable desktop composition" och/eller XP-kompatibilitetsläget under properties på genvägen till skiten?
Kompatibilitetsläget fungerar inte.
Att inaktivera det visuella temat har jag inte haft en tanke på . Kan testa idag. Men jag läste på flera sidor att man måste stänga av explorer.exe. Tycker inte det borde hjälpa då det redan ska göra det vill fullscreen applikationer.
Citera
2010-01-18, 14:09
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
[...]
MS = MicroSoft
DOS = Disk Operating System

Så nej, kommandotolken är inte samma sak som MS-DOS även om kommandotolken härstammar från MS-DOS. Nu är kommandotolken bara en mindre del av Windows som är väldigt bra för systemadministratörer eller avancerade användare.
[...]
Yupp! Jag hade tillfälle för några månader sen att sitta bakom en sysadmin som "lekte" lite med kommandotolken, och det han gjorde skulle jag också vilja kunna.. .. så att säga.

Han gick bl a in remote (med just kommandotolken) och mixtrade med både server (som låg på helt annan plats) och med husets hårdvarubrandvägg så att han kunde fixa till en strulande VPN-tunnel och öppna och stänga olika portar. Soft alltså!
Citera
2010-01-18, 16:11
Medlem
-ELF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Yupp! Jag hade tillfälle för några månader sen att sitta bakom en sysadmin som "lekte" lite med kommandotolken, och det han gjorde skulle jag också vilja kunna.. .. så att säga.

Han gick bl a in remote (med just kommandotolken) och mixtrade med både server (som låg på helt annan plats) och med husets hårdvarubrandvägg så att han kunde fixa till en strulande VPN-tunnel och öppna och stänga olika portar. Soft alltså!
Jo.
Sen kan man ju även stänga av en dator i nätverket bara man har tillåtit det på den andra datorn. Hur man nu tillåter det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in