2010-01-17, 19:51
Medlem
tegelpannas avatar
Tjena, jag som rubriken lyder. Ska sälja en dator och begriper inte hur jag ska gå tillväga för att tömma den totalt, göra så den blir precis som den var första gången jag startade den, dvs ta bort alla program jag installerat, radera all data m.m. Hjälp!
Citera
2010-01-17, 19:53
Medlem
EvilTouchs avatar
Starta datorn med Windows-skivan och formatera.
Citera
2010-01-17, 19:53
Medlem
tutfiskens avatar
Du måste formatera om datorn. Finns en bra guide här : http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=81935
Citera
2010-01-17, 19:54
Medlem
fags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
och installera Windows genom att följa instruktionerna som kommer upp på skärmen. ;p
Citera
2010-01-17, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch

+1

Lägg i Windows-skivan > Starta om datorn > Medans datorn startas så kommer det att stå typ "Tryck på valfri tangent för att starta från CD-skivan..." > Tryck på någon tangent > På något vis ska man kunna få upp någonting som liknar CMD, jag minns inte hur, och väl där skriver du typ format C: för att formatera, alltså tömma, C-disken.

Kom dock ihåg att data kan återställas om du bara gör såhär. För att vara helt säker på att skiten inte kommer tillbaka så bör du skriva över informationen ett antal gånger, vilket du kan göra med flera olika program. Jag har aldrig gjort just det själv så jag vet inte vilket som är bäst.
Citera
2010-01-17, 20:09
Medlem
tegelpannas avatar
Tack för svar.
Dennna "windowsskiva", har ingen, någon som vet vart jag får tag i en sådan?
Måste jag ha en sådan eller finns det något annat sätt?
Citera
2010-01-17, 20:18
Bannlyst
För att rensa datorn 100% måste du formatera om den MINST 7 ggr. Så har du mycket historik som kan vändas emot dig i rätten då bör du nog formatera om den minst 7 ggr och sälja den. byt ut Ram minnet och hårddisken
Citera
2010-01-17, 21:23
Medlem
Illzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apadolmee
För att rensa datorn 100% måste du formatera om den MINST 7 ggr. Så har du mycket historik som kan vändas emot dig i rätten då bör du nog formatera om den minst 7 ggr och sälja den. byt ut Ram minnet och hårddisken
RAM-minnet töms helt när datorn stängs av, så det behöver han inte köpa.

Har du skumma grejer på datorn och misstänker att köparen är IT-snut så köper du ny HDD, annars kan du ladda ner Ubuntu, formatera och installera om du inte vill lägga ner pengar på OS inom lagens ramar.
Eller så laddar du ner en piratversion av Windows, vilket är olagligt.
Tredje alternativet är att du köper en laglig version.
Citera
2010-01-17, 21:31
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illzi

Har du skumma grejer på datorn och misstänker att köparen är IT-snut så köper du ny HDD, annars kan du ladda ner Ubuntu, formatera och installera om du inte vill lägga ner pengar på OS inom lagens ramar.

Vilket skulle varia idiotiskt då datorn skall säljas. Att slänga med buken med Ubuntu installerat är nog det jag hade rekommenderat. Smidigt OS som är gratis.

Är du nojig för det som ligger på HD skall kunna plockas fram så rekommenderar jag att du antingen kör någon form av djupformateringsprogram eller säljer datorn utan disk.
Citera
2010-01-17, 21:35
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illzi

Fjärde alternativet är att du (säljaren) tar bort sin använda hårddisk, köper en ny, inte installerar något alls och säljer den i befintligt (tomt) skick.. På frågan om vad man använt tidigare så kan man svara att det "har du väl inte med att göra" eller "någon form av Linuxdistribution" (gratis, open source).

PS: Ungefär som isch också är inne på. DS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in