2010-01-17, 19:46
Medlem
krarks avatar
Tänkte precis omformatera min dator och det enda som står mig i vägen är att min mor säger att hon inte kommer kunna logga in på sin mail ifall jag gör det, vilket hon finner väldigt viktigt att hon ska kunna göra.
Och jag som inte har någon kunskap i området vänder mig hit. Hon använder Outlook Express, hur ska jag göra för att hon ska kunna använda sig av sin mail som vanligt efter att jag omformaterat? - om det går?

mvh
Citera
2010-01-17, 19:50
Medlem
epost72s avatar
Det är nog bra att ta en backup på mail, kontakter osv
http://support.microsoft.com/kb/188854/sv

Be även din mor att fundera över någon webbaserad mailtjänst som hotmail, home.se eller liknande.
Citera
2010-01-17, 19:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Jo visst går det, kolla bara att...

1. Spara hennes mail (ifall hon vill ha den kvar)
2. Spara hennes adressbok (ifall hon vill ha dom kvar)
3. Skriv upp vilken pop3-server/smtp-server/användare/lösenord hon har, de tre första finns under hennes kontoinformation i Outlook express. Lösenordet fick hon utskickat tillsammans med internetabonnemanget så leta reda på det pappret...

Passa även på att spara ALLA hennes bilder, musik, länkar och dokument innan du formaterar annars blir hon (du) ledsen
Citera
2010-01-17, 20:14
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom exportfunktionen i Outlook Express inte brukar fungera, rekommenderar jag att ni säkerhetskopierar manuellt.

Börja med att tömma slängda mail och komprimera alla mail.

Avsluta sedan Outlook.
Utforska din dator, visa systemfilerna förstås.
Du hittar filer vid ungefär:
c:/Documents and Settings/(namn)/Lokala inställningar/Application Data/Identities/{26EDD1D9-38massor med slumpmässiga siffror5E7A6D50}/Microsoft/Outlook Express

Kopiera alla filer där.

Adressboken finns vid:
c:/Documents and Settings/(namn)/Application Data/Microsoft/Address Book

Samma sak med den.

Installera om Windows, och kopiera bara tillbaka dem, ja skriv över de gamla.

Lycka till!
Citera
2010-01-17, 20:16
Medlem
krarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
3. Skriv upp vilken pop3-server/smtp-server/användare/lösenord hon har, de tre första finns under hennes kontoinformation i Outlook express. Lösenordet fick hon utskickat tillsammans med internetabonnemanget så leta reda på det pappret...

Ett litet problem är att jag just nu inte kan öppna några program över huvud taget utöver de program jag hade igång när datorn slutade gilla mig för en halvtimme sen. Så jag kan inte öppna outlook express ens. Ska testa starta om datorn snart, men det väntar jag med tills efter jag sparat alla filer jag vill ha kvar, datorn känns aningen ostabil just nu.
Kan jag kolla upp de första tre på något annat sätt än att öppna programmet?
Citera
2010-01-17, 20:26
Medlem
krarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Utforska din dator, visa systemfilerna förstås.
Du hittar filer vid ungefär:
c:/Documents and Settings/(namn)/Lokala inställningar/Application Data/Identities/{26EDD1D9-38massor med slumpmässiga siffror5E7A6D50}/Microsoft/Outlook Express

När jag kopierar filerna där, är det alltså själva inloggningen och allt jag kopierar då?
Citera
2010-01-17, 21:12
Medlem
krarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

Hittade de första tre. Lösenordet, vet du mer specifikt vilket papper det var vi ska ha fått lösenordet med, och kan man, ifall vi inte hittar det, ringa internetleverantören och fråga om att få igen det?
Senast redigerad av krark 2010-01-17 kl. 21:26.
Citera
2010-01-18, 00:22
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krark
När jag kopierar filerna där, är det alltså själva inloggningen och allt jag kopierar då?

Bara mailen.
Inloggningen står på papprena från er ISP.
Citera
2010-01-25, 20:04
Medlem
krarks avatar
Bump

Men hur loggar jag egentligen in den efter att jag omformaterat? Kan inte hitta vart jag ska skriva in allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in