Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2012-07-22, 13:34
Medlem
Ny4Tid3rs avatar
Hej.

Tacksam att få synpunkter av flashbacks kostexperter på mitt nya kostupplägg som jag tänkte starta imorgon.

Ålder: Mellan 30-40år
Vikt: 82 kg
Längd: 182 cm
Kön: Man

Började träna igen i början av året efter ett nästa 5 års långt träningsuppehåll och körde då periodisk fasta och uteslutande styrketräning, vägde 86 kg när jag började och hade lite mer BF då än nu. Har dock slappat en månad och skitit i kosten helt, sommar och föll tillbaka i gamla dåliga rutiner.

Mitt mål med den här kosten är att hålla vikten ganska stabil och löpträna 3 pass i veckan och gym 3 pass i veckan. Vill öka min kondis så jag kan prestera på gymmet.

Lägger upp en veckas ranson i en klump, kommer fördela ut det efter hunger och tid, största målet alltid efter träning oavsett tid på dygnet.

Veckans mat:

14 Kokt ägg
3000 gram Filmjölk
350 gram Frukt musli
700 gram Grillad Rostbiff
500 gram Keso 4%
7 burk Lätt kvarg 0.1%
600 gram Kokt ris
1000 gram Biff stroganoff
300 gram Torsk panerad stekt (panerad med ägg, kokosflingor och mandelmjöl) Gott som fan.
500 gram Nötfärs 10%
7 dl Protein(vassle)
6 portion EAA (gymdagar)
250 gram Lax stekt
30 dl Mjölk 3%
500 gram Potatismos hemlagat
375 gram Makrill i tomatsås
200 gram Grov baguette
400 gram Grill potatissallad
50 gram Majonäs
50 gram Crème fresh
50 gram Marabou Mjölkchoklad
300 gram Spenatsoppa
150 gram Tonfisk, konserverad i vatten

Ganska så exakt 18486 kcal

1528g Protein

1230g Kolhydrater

785g Fett

På det tillkommer grönsaker som broccoli, blomkol och paprika till dom flesta målen. Kan tänkas få i mig nån frukt då och då när sockersuget kommer.
Ser att proteinet ligger lite högt och kollisarna lite lågt när jag nu ska köra mer löpträning så kanske byter ut proteindrinkarna dom dagarna och skickar i mig nån rostmacka med marmelad efter löpning istället.

Tacksam för synpunkter.
Citera
2012-07-22, 13:38
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny4Tid3r
Hej.

Tacksam att få synpunkter av flashbacks kostexperter på mitt nya kostupplägg som jag tänkte starta imorgon.

Ålder: Mellan 30-40år
Vikt: 82 kg
Längd: 182 cm

Började träna igen i början av året efter ett nästa 5 års långt träningsuppehåll och körde då periodisk fasta och uteslutande styrketräning, vägde 86 kg när jag började och hade lite mer BF då än nu. Har dock slappat en månad och skitit i kosten helt, sommar och föll tillbaka i gamla dåliga rutiner.

Mitt mål med den här kosten är att hålla vikten ganska stabil och löpträna 3 pass i veckan och gym 3 pass i veckan. Vill öka min kondis så jag kan prestera på gymmet.

Lägger upp en veckas ranson i en klump, kommer fördela ut det efter hunger och tid, största målet alltid efter träning oavsett tid på dygnet.

Veckans mat:

14 Kokt ägg
3000 gram Filmjölk
350 gram Frukt musli
700 gram Grillad Rostbiff
500 gram Keso 4%
7 burk Lätt kvarg 0.1%
600 gram Kokt ris
1000 gram Biff stroganoff
300 gram Torsk panerad stekt (panerad med ägg, kokosflingor och mandelmjöl) Gott som fan.
500 gram Nötfärs 10%
7 dl Protein(vassle)
6 portion EAA (gymdagar)
250 gram Lax stekt
30 dl Mjölk 3%
500 gram Potatismos hemlagat
375 gram Makrill i tomatsås
200 gram Grov baguette
400 gram Grill potatissallad
50 gram Majonäs
50 gram Crème fresh
50 gram Marabou Mjölkchoklad
300 gram Spenatsoppa
150 gram Tonfisk, konserverad i vatten

Ganska så exakt 18486 kcal

1528g Protein

1230g Kolhydrater

785g Fett

På det tillkommer grönsaker som broccoli, blomkol och paprika till dom flesta målen. Kan tänkas få i mig nån frukt då och då när sockersuget kommer.
Ser att proteinet ligger lite högt och kollisarna lite lågt när jag nu ska köra mer löpträning så kanske byter ut proteindrinkarna dom dagarna och skickar i mig nån rostmacka med marmelad efter löpning istället.

Tacksam för synpunkter.

Du gör som du vill med kolhydrater/protein-uppdelningen. I övrigt tycker jag du valt bra livmedel för att nå dina mål.
Citera
2012-07-22, 14:00
Medlem
Ny4Tid3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Du gör som du vill med kolhydrater/protein-uppdelningen. I övrigt tycker jag du valt bra livmedel för att nå dina mål.

Tack, du känns kunnig så tar med mig den listan till Ica Maxi idag och går loss. Blir ingen annan mat i kylen och allt ska ätas upp innan söndag.

Jag får helt enkelt känna efter med kollisarna och löpningen.
Citera
2012-07-22, 21:43
Medlem
Pinkmans avatar
Hello. Har funderat mycket på det här och har inte hunnit blivit klokare. Så ber om hjälp.

Jag har som delmål att kliva upp på runt 95kg-100kg innan jag börjar deffa. Vet inte varför. Känns bara som en ganska fin siffra att landa på. Och jag vet att det här kommer ta ett bra tag om jag gör "rätt" då jag bara väger 75kg-82kg just nu och är runt 170-175cm lång. Tänk på att det är en del överskott redan och lite vätska. Inte konstigare än så dock. Inget prepp inblandat heller och har aldrig varit.

Jag försöker följa en 6-12dagars träningsintervall och styretränar enbart. Funderar på att börja med lite, lite cardio för att få upp flåset bara. Är väldigt stark i ryggen och har börjat utveckla detta parti ganska bra (har förövrigt en ganska välutvecklad överkropp vid det här laget om man skulle fråga en pissråtta/chipstutte/ej insatt rövslickare). Är dessvärre svag i benen/har investerat i kycklingben (har fuskat lite men tog tag i detta för ett tag sedan så antar att jag kan tjäna in väldigt många kg på ett par rejäla stockar).

Enligt Shapeup-appen så kan man välja hur snabbt man vill gå upp i vikt. Och om jag vill gå upp ett kg per vecka så måste jag få i mig ca 3400kcal varje dag. I så fall kmr jag nå min "målvikt" inom 20v. Men jag antar att det kommer bli onödigt mycket överskott på den här lilla kroppen då en kalkylator inte kan räkna ut mänskliga faktorer eller annat väsentligt som speglar en människas vardag.

Min primära fundering blir således om det helt enkelt är onödigt att gå upp så mycket på så kort tid? Att jag helt enkelt kommer bli smällfet/väldigt chubby? Vart bör en normalt aktiv svensson hamna på för dagligt kcal-intag? Och kan magen bli känslig? Blir ofta ifrågasatt för mina matvanor/hur jag tränar etc. Att jag kanske äter mycket. Tränar lite för mycket osv. Handlar väl mycket om att de ser upp till min framförhållning/jag blir förblindad av min kroppsliga skönhet.

Mycket text blev det för en sådan liten fundering. Men gillar att bort-/förklara mig.
Citera
2012-07-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkman
Hello. Har funderat mycket på det här och har inte hunnit blivit klokare. Så ber om hjälp.

Jag har som delmål att kliva upp på runt 95kg-100kg innan jag börjar deffa. Vet inte varför. Känns bara som en ganska fin siffra att landa på. Och jag vet att det här kommer ta ett bra tag om jag gör "rätt" då jag bara väger 75kg-82kg just nu och är runt 170-175cm lång. Tänk på att det är en del överskott redan och lite vätska. Inte konstigare än så dock. Inget prepp inblandat heller och har aldrig varit.

Jag försöker följa en 6-12dagars träningsintervall och styretränar enbart. Funderar på att börja med lite, lite cardio för att få upp flåset bara. Är väldigt stark i ryggen och har börjat utveckla detta parti ganska bra (har förövrigt en ganska välutvecklad överkropp vid det här laget om man skulle fråga en pissråtta/chipstutte/ej insatt rövslickare). Är dessvärre svag i benen/har investerat i kycklingben (har fuskat lite men tog tag i detta för ett tag sedan så antar att jag kan tjäna in väldigt många kg på ett par rejäla stockar).

Enligt Shapeup-appen så kan man välja hur snabbt man vill gå upp i vikt. Och om jag vill gå upp ett kg per vecka så måste jag få i mig ca 3400kcal varje dag. I så fall kmr jag nå min "målvikt" inom 20v. Men jag antar att det kommer bli onödigt mycket överskott på den här lilla kroppen då en kalkylator inte kan räkna ut mänskliga faktorer eller annat väsentligt som speglar en människas vardag.

Min primära fundering blir således om det helt enkelt är onödigt att gå upp så mycket på så kort tid? Att jag helt enkelt kommer bli smällfet/väldigt chubby? Vart bör en normalt aktiv svensson hamna på för dagligt kcal-intag? Och kan magen bli känslig? Blir ofta ifrågasatt för mina matvanor/hur jag tränar etc. Att jag kanske äter mycket. Tränar lite för mycket osv. Handlar väl mycket om att de ser upp till min framförhållning/jag blir förblindad av min kroppsliga skönhet.

Mycket text blev det för en sådan liten fundering. Men gillar att bort-/förklara mig.

1kg/veckan är troligtvis allt för snabb takt ja, sikta kanske mer mot 0,2-0,5kg/veckan beroende på hur du utvecklas etc, lätt för att bygga muskler etc så kan du öka takten men är det tvärtom kanske det är vettigare med en långsammare takt.
Citera
2012-07-24, 21:57
Medlem
Ålder: 19 år
Längd: 187 Cm
Vikt: 73 Kg

Målet är att få fram 6-packen ännu mera än vad de syns nu för de syns endast "tydligt" ifall jag ligger ner och spänner magen därav deffen, min fråga är kommer detta kost schema fungera ?

7,00: vaknar och tar 0,5 dl protein pulver fördelat med 3 dl vatten
8,00: Anländer till arbetet
9,30: Frukost Lidl Kvarg 250g
12,45: Lunch blir tonfisk 140g samt lidl kvarg 250g
16,45: Slutar jobbet, äter kyckling 125g med lite ris 60-100g, dricker 250g lidl kvarg till detta
18,00: börjar träna
20,00: kommer hem, lax 125g med lite ris typ 60-100g, Vatten.

Detta landar på ungefär 180g protein, Nåh ?
Citera
2012-07-24, 22:00
Medlem
.adepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfyllandirrmode
Ålder: 19 år
Längd: 187 Cm
Vikt: 73 Kg

Målet är att få fram 6-packen ännu mera än vad de syns nu för de syns endast "tydligt" ifall jag ligger ner och spänner magen därav deffen, min fråga är kommer detta kost schema fungera ?

7,00: vaknar och tar 0,5 dl protein pulver fördelat med 3 dl vatten
8,00: Anländer till arbetet
9,30: Frukost Lidl Kvarg 250g
12,45: Lunch blir tonfisk 140g samt lidl kvarg 250g
16,45: Slutar jobbet, äter kyckling 125g med lite ris 60-100g, dricker 250g lidl kvarg till detta
18,00: börjar träna
20,00: kommer hem, lax 125g med lite ris typ 60-100g, Vatten.

Detta landar på ungefär 180g protein, Nåh ?
Om du kommer på underskott ser det bra ut. Fast 4 av 5 av dina måltider är före passet. Att dra ner lite på maten innan träningen och lägga lite mer käk efter istället kanske inte hade varit så dumt?
Citera
2012-07-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .adept
Om du kommer på underskott ser det bra ut. Fast 4 av 5 av dina måltider är före passet. Att dra ner lite på maten innan träningen och lägga lite mer käk efter istället kanske inte hade varit så dumt?

Hur då ? jobbar ju kan inte träna tidigare, kan ju dock lägga till en 0,5 dl proteindrink på kvällen kanske för att styra upp de ?
Citera
2012-07-24, 22:29
Medlem
.adepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfyllandirrmode
Hur då ? jobbar ju kan inte träna tidigare, kan ju dock lägga till en 0,5 dl proteindrink på kvällen kanske för att styra upp de ?
Det låter bättre
Citera
2012-07-27, 11:44
Medlem
Hade en fråga.

Jag ser att de flesta kostscheman på tråden innehåller mycket kött. Jag blev alltså en Pescesterian och äter därför inte kött. Jag kan ju inte trycka i mig seafood lika ofta som kött pga gifter och annat.

Vad skulle ni rekommendera mig att ersätta kött med? Jag äter allt utom kött.

Mina proteinkällor nu är tonfisk, solroskärnor,lax och annat fisk, linser, kikärter och proteinshakes.
Citera
2012-07-27, 11:48
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiagoinho
Hade en fråga.

Jag ser att de flesta kostscheman på tråden innehåller mycket kött. Jag blev alltså en Pescesterian och äter därför inte kött. Jag kan ju inte trycka i mig seafood lika ofta som kött pga gifter och annat.

Mina proteinkällor nu är tonfisk, solroskärnor,lax och annat fisk, linser, kikärter och proteinshakes.
du har ju redan svarat på din fråga... bara du får i dig fullvärdiga proteiner så går det på ett ut.
Citera
2012-07-27, 14:39
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiagoinho
Hade en fråga.

"Pescetarianism är en slags kosthållning som innebär att man äter fisk och skaldjur, och även mejeriprodukter och ägg, men inte kyckling eller annat kött." -Wikipedia.

Makrill, kvarg, keso, mjölk, ägg, ost (typ Mozzarella). Finns även vissa yoghurtsorter med mycket protein i. Jag kör just nu på en grekisk som innehåller 10g protein och 4g kolhydrater per 100g.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in