Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
När jag nu kollar på SVT-TextTV ser jag något som närmast kusligt anspelar på det jag skrev tidigare:
Man behöver ju inte vara raketforskare för att begripa vilken typ av frågor som kommer att smygas in.
Att man väljer antagningsprov istället för höjda poängkrav tyder ju på att det inte är studiebegåvning som man avser att premiera.
Här skäller du på fel träd (anglicism!). Problemet på lärarhögskolan är de orimligt låga antagningskraven och det faktum att man a) inte fyller platserna och b) desperat vill hitta de som skulle kunna duga ÄVEN om de inte har anständiga betyg. Att sortera ut de nominellt värdelösa, men sakligt tänkbara kandidaterna är dessvärre nödvändigt. Det är trist och bedrövligt på alla sätt att det saknas lärargesäller och att många av de som känner sig kallade är så obeskrivligt olämpliga, men det har inte det minsta med SD-fientlighet att göra.
On Topic: Det skulle vara en stor och märkvärdig sak att förbjuda SD. Inte ens (riktiga) nazister är förbjudna, liksom inga andra tokpartier. Däremot kan man (och får förstås räkna med) att om man
manifesterar sin fria åsikt (en känd sådan: att rika människor skall plundras på all sin rikedom) i konkret brottslighet (att verkligen göra det), så får man svara för den. Men det är ju inget nytt.
Men om alla politiker samtidigt får för sig att lagstifta mot SD innebär det en så stor förändring av grundlagen att den måste konfirmeras efter ett ytterligare val, och där lär ju saken smyga sig hur som helst. Att man inte kan vara vilken pottsork som helst i ett anständigt samhälle ("social kontroll") är egentligen en annan sak, och där har ju SD sedan länge passerat nålsögat, någon gång mellan 2000 och 2004.